Gå til innhold

Akutte selvmordstanker

Fremhevede innlegg

Skrevet

I natt våknet jeg med akutte selvmordstanker igjen. Dette er tredje eller fjerde gangen det skjer. Jeg våkner, også er det som om tanker utenfor meg selv, sier at jeg kanskje bør ta livet mitt. Som om det er tanker som ikke er mine egne.

Blir redd for å sove, og vet ikke hva dette er :S

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Tror ikke dette er lov til å diskutere her (selvmordstanker), men jeg anbefaler å ta kontakt med fastlegen din som evnt. henviser deg videre til psykolog :)

Edit; vet ikke om du sliter med selvmordstanker eller nedstemthet utenom, men anbefaler likevel å få sjekket ut av det. Om det bare er tanker, som du sier som ikke er dine, kan du prøve å ignorere dem så godt det lar seg gjøre? Tenke for deg selv, at "nei, jeg _vil_ og jeg _skal_ leve! Tenk på positive opplevelser når disse tankene dukker opp. Du kan avlede deg selv ved å gjøre noe håndarbeid, f.eks. lese en bok

Endret av Ibanez
Skrevet

Tror ikke dette er lov til å diskutere her (selvmordstanker), men jeg anbefaler å ta kontakt med fastlegen din som evnt. henviser deg videre til psykolog :)

Edit; vet ikke om du sliter med selvmordstanker eller nedstemthet utenom, men anbefaler likevel å få sjekket ut av det. Om det bare er tanker, som du sier som ikke er dine, kan du prøve å ignorere dem så godt det lar seg gjøre? Tenke for deg selv, at "nei, jeg _vil_ og jeg _skal_ leve! Tenk på positive opplevelser når disse tankene dukker opp. Du kan avlede deg selv ved å gjøre noe håndarbeid, f.eks. lese en bok

Men det er ikke selvmordstanker som jeg har nå. Men som kom i natt, og som ikke føltes som mine egne tanker.

Skrevet

Ja, det er noe sånt jeg prøver å tenke. Må kjempe de bort. Men blir redd de skal bli for sterke en gang.

Gjest Katten.
Skrevet

Det er en stor sannsynlighet for at moderatorer stenger denne tråden, da slike tanker ikke er lov å uttrykke på forumet, så vær forberedt.

Uansett bør du ta dette opp med lege/psykolog :)

Skrevet

Det er en stor sannsynlighet for at moderatorer stenger denne tråden, da slike tanker ikke er lov å uttrykke på forumet, så vær forberedt.

Uansett bør du ta dette opp med lege/psykolog :)

Men det er ikke nåværende selvmordstanker jeg skriver om, jeg skriver om skremmende hendelser som skjer om natten.

Skrevet

Rare tanker kan komme når man har hatt en veldig stressende og hektisk periode, eller noe har skjedd.

Prøv å tenk gjennom hva du tror kan være grunnen til tankene, let gjerne ned i de ubevisste tankene, og skriv dem ned på en lapp og ta med til legen :)

Skrevet (endret)

Vel, nå virker det ikke som om TS vurderer selvmord i utgangspunktet, men mer som at hun opplever tanker om det bli kastet på seg og lurer på hva hun skal gjøre med det.

TS: Hva du skal gjøre for å bli kvitt det vet jeg ikke, men jeg vet en annen ting: Du skal bestemme deg for å ikke lytte til det disse tankene sier deg, no matter what. Du skal bestemme deg for at hva enn du får av tanker, så er det bare tanker, mens det er DU som bestemmer. Og du bestemmer deg for å la det være.

Alle mennesker har en eller annen grad av tvangstanker om et eller annet. Hvorfor vi har dem - tja, det kan være hjernen som kjeder seg, eller opplevelser vi har hatt som ligger lagretet sted og som lager litt krøll.

Istedenfor å kjempe dem bort så kan det være at det fungerer bedre å akseptere at de er der. For det er de jo. Ved å akseptere at de er der, så ufarliggjør du dem på en måte, du tar fra dem styrken. Men, du må IKKE akseptere, eller tro på, at budskapet i dem er riktige. Møt dem heller, bestem deg også for ikke å være redd - det er jo bare tanker, si høyt, eller tenk helt konkret, "glem det - det kommer ikke til å skje". Eller noe i den duren. Som om du snakker dem til rette.

Disse tankene kan nok sikkert bli "masete", men jeg tror ikke de blir blir for sterke hvis du ikke vil, hvis du forholder deg til dem konkret og bestemmer deg for at det er "du" som bestemmer.

Men ta dem med til en psykolog, som flere sier her. Så kanskje du kan finne ut hvorfor de dukker opp. Men husk - det er bare tanker, det er DU som bestemmer.

Endret av Flair
Skrevet

Vel, nå virker det ikke som om TS vurderer selvmord i utgangspunktet, men mer som at hun opplever tanker om det bli kastet på seg og lurer på hva hun skal gjøre med det.

TS: Hva du skal gjøre for å bli kvitt det vet jeg ikke, men jeg vet en annen ting: Du skal bestemme deg for å ikke lytte til det disse tankene sier deg, no matter what. Du skal bestemme deg for at hva enn du får av tanker, så er det bare tanker, mens det er DU som bestemmer. Og du bestemmer deg for å la det være.

Alle mennesker har en eller annen grad av tvangstanker om et eller annet. Hvorfor vi har dem - tja, det kan være hjernen som kjeder seg, eller opplevelser vi har hatt som ligger lagretet sted og som lager litt krøll.

Istedenfor å kjempe dem bort så kan det være at det fungerer bedre å akseptere at de er der. For det er de jo. Ved å akseptere at de er der, så ufarliggjør du dem på en måte, du tar fra dem styrken. Men, du må IKKE akseptere, eller tro på, at budskapet i dem er riktige. Møt dem heller, bestem deg også for ikke å være redd - det er jo bare tanker, si høyt, eller tenk helt konkret, "glem det - det kommer ikke til å skje". Eller noe i den duren. Som om du snakker dem til rette.

Disse tankene kan nok sikkert bli "masete", men jeg tror ikke de blir blir for sterke hvis du ikke vil, hvis du forholder deg til dem konkret og bestemmer deg for at det er "du" som bestemmer.

Men ta dem med til en psykolog, som flere sier her. Så kanskje du kan finne ut hvorfor de dukker opp. Men husk - det er bare tanker, det er DU som bestemmer.

Ja, det er sikkert lurt å prøve å ikke bry seg for mye om tankene. Men det skjer så brått, så er vanskelig å tenke fornuftig når en er midt oppi det. Det er som noen stemmer utenfor meg selv ønsker at jeg skal ta livet mitt. Veldig rart. Tenkte lenge å ringe en hjelpetelefon eller noe, men da hadde de bare kommet med ambulanse og greier og orker ikke noe sånt.

Skrevet

Kjære trådstarter.

Jeg stenger nå denne tråden. Jeg leser at du ikke har disse tankene i øyeblikket når du startet denne tråden, men allikevel oppfatter jeg at du trenger hjelp med å bearbeide disse tankene som dukker opp, siden det har skjedd flere netter. Det er ingen her inne som kan vite hva dette er, hvorfor du opplever at det ikke er dine egne tanker, og vi har ingen kontroll over hvilken kompetanse som ligger bak svarene du vil få.

Jeg vil anbefale deg å ta kontakt med legen din, og når du opplever slike tanker, kan du ringe Mental Helse. Her finner du blant annet info om hjelpetelefon 116 123 som er et gratis og døgnåpent tilbud. Tjenesten består også av to nettjenester, sidetmedord.no og kameratstøtte.no

Det skal også være et psykiatritilbud i alle landets kommuner. Hvis du ringer din kommunes servicetorg eller ser på hjemmesiden til hjemkommunen din, skal du finne info om dette. Her skal man kunne få noen å snakke med og hjelp videre.

Lykke til videre.

ninuska_, mod

• Liker 1
Gjest
Dette emnet er låst for flere svar.
  • Opprett ny...