Gå til innhold

Ny bil. Avgift/gebyr - hjelp :-)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei. Fått meg ny brukt bil, og håper noe kan forklare meg litt ang avgifter nå. Omreg,årsavgift,piggdekk,forsikring,autopass..

Autopass bestilte jeg igår så regner med jeg får faktura i posten? Hvordan er det med årsavgift, omregistrering og piggdekk oblat? og hva må jeg egentlig gjøre nå? Levere salgsmelding osv til vegvesen? Grønn på dette! Håper noe kam forklare detaljert.

Forsikringen regner jeg med sender faktura, må ringe idag. Noe mer avgifter??

Anonym poster: fddd5f02cf8e2ce3c841159d46fc4d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Først må du levere salgsmelding (vognkort del 2), dette er egentlig selgers ansvar, men hvis du har papiret, er det bare å få det levert til en trafikkstasjon.

Hvis du møter opp på en trafikkstasjon med papirene og har tegnet forsikring på forhånd, kan du betale omregistreringsavgiften med vanlig bankkort der. (Hvis du er usikker på hvor mye omregistreringsavgiften er på, kan du gå på toll.no, der finner du alle summene. Den blir regnet ut på grunnlag av egenvekten på bilen + registreringsår. Hvis bilen er 12 år eller eldre er summer ca 1500, er det en nyere bil kan den være på alt fra 5000 - 12.000 osv.)

Om du ikke møter opp på en trafikkstasjon med dokumentene, men sender de inn eller lignende, kan du vente på faktura på omregistreringsavgift som kommer i posten.

Årsavgiften er det eieren pr 1. januar som vil motta. Har du og tidl. eier en avtale på at du skal betale den, kan han videresende fakturaen til deg eller du kan vente på en ny regning som kommer i ditt navn etter hvert.

Regner med at kjøretøyet er EU-godkjent? (Biler som er registrert i partallsår skal inn i partallsår og omvendt. Siste siffer i skiltnummer indikerer hvilken mnd du skal inn (utenom 7 = nov, 0 = okt). Bilen skal EU-kontrolleres når den blir 4 år og så annethvert år.

Du kan tegne forsikring med en gang, det er bare å ringe selskapet og ha skiltnummer og kilometerstand klart. De sender over forsikringserklæring elektronisk til Statens vegvesen.

Anonym poster: 96150a54773d38492cd25eebd018d742

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjempeflott svar!! Takk! Ja er eu godkjent. Jeg vil gjerne ha regning på omreg. ja, greiest økonomisk. Takker igjen :-)

Anonym poster: fddd5f02cf8e2ce3c841159d46fc4d64

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fint. :) Da er et bare å levere salgsmeldingen til en trafikkstasjon (enten ved oppmøte, i posten eller i luka de har ved bygget om du er der etter åpningstid). Etter noen dager får du regning på omregistreringsavgift som du bare betaler på vanlig måte i nettbanken. Når den er betalt og forsikring er i orden (husk at forsikringen må stå i ditt navn) så får du tilsendt vognkort i posten.

Jeg tror omregistreringsavgiften har ca et par ukers betalingsfrist.

Anonym poster: ecf0d975016bbd0b55928ed754c37137

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For noen helvetes avgifter sier jeg bare, for ingenting :-)

Svenskene betaler ikke noe ift. nordmennene, og ikke islendingene heller......vet ikke hvordan ståa er i Danmark og Finland, men neppe samme galskapen som her til lands.

Heia AP/SV!!!!!!

Anonym poster: 9557da8fa7017331246b4ab0040f5916

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...