Gå til innhold

Kjøpe eller leie?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

La oss se bort fra hva banken sier akkurat nå, bare tenk over egne fordeler. Hvilket av disse alternativene ville dere valgt, og hvorfor?

A: Kjøpe bolig som passer vårt behov de neste 10-15 årene, avdragsfrihet de fem første årene og deretter begynne å betale ned på lånet.

B: Fortsette å leie i fem år, spare så mye som mulig i disse årene og deretter kjøpe bolig.

C: Noe annet (utdyp!).

Anonym poster: 987d494e6bd8064d3674c23a91058205

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om du har råd (til både bolig og eventuelle renteøkninger og i verste fall prisfall på bolig), kjøp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har råd til å kjøpe dersom vi får avdragsfrihet i fem år + fastrente på max 4%. Om fem år har vi null problemer med å betale både renter og avdrag, selv om renta skulle gå opp i 10 prosent. Ønsker sterkt å kjøpe, både fordi det er deilig å ha sitt eget og fordi utviklingen i boligmarkedet skremmer oss.

TS

Anonym poster: 0e9771160379929e13b7758322cc8ce6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkrakket kommer i løpet av de neste fem årene. Hvis dere har så mye egenkapital at dere vil få låne selv om boligprisene raser, bør dere vente med å kjøpe.

Avdragsfrihet er dumt. Hvis dere kjøper i dag og ikke betaler avdrag, vil dere om noen år skylde mer penger på boligen deres enn boligen er verdt. Det kan forøvrig skje selv om dere betaler avdrag også, med den boligboblen som er i dag.

Spar penger. Vent.

Anonym poster: 48c3fa93c1ec16c023f096687b7cc7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Boligkrakket kommer i løpet av de neste fem årene. Hvis dere har så mye egenkapital at dere vil få låne selv om boligprisene raser, bør dere vente med å kjøpe.

Avdragsfrihet er dumt. Hvis dere kjøper i dag og ikke betaler avdrag, vil dere om noen år skylde mer penger på boligen deres enn boligen er verdt. Det kan forøvrig skje selv om dere betaler avdrag også, med den boligboblen som er i dag.

Spar penger. Vent.

Anonym poster: 48c3fa93c1ec16c023f096687b7cc7bf

Akkurat det der har man jo hørt de siste 10-15 årene, og ser jo hvordan det har gått. Jeg tror forsåvidt også som deg, men man vet aldri hva som skjer.

Men jeg tror den største grunnen til at TS skal fortsette å leie er at vedkommende ikke kan betale avdrag de neste 5 årene. Personlig hadde jeg ikke vurdert å kjøpe engang om situasjonen min var identisk.

Anonym poster: e81d08c99914a47213aa28754694825a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Akkurat det der har man jo hørt de siste 10-15 årene, og ser jo hvordan det har gått. Jeg tror forsåvidt også som deg, men man vet aldri hva som skjer.

For 10-15 år siden var det pessimistene som ventet på boligkrakk. Nå gjør til og med optimistene det. At boblen vil sprekke er uunngåelig.

Anonym poster: 48c3fa93c1ec16c023f096687b7cc7bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er vel ingen selvfølge at vi får et boligkrakk i Norge. At prisene kommer til å flate ut sier seg jo selv når prisveksten er mye større enn lønnsveksten, men at det kommer et boligkrakk hvor prisene faller over 30% har jeg ingen tro på med det første.

Skal dette skje må renten øke dramatisk eller arbeidsmarkedet bli elendig i Norge. Slik forholdene er rundt i Europa nå er det vel lite som tyder på noen markant renteøkning med det første. Arbeidsmarkedet kan bli dårligere, men jeg tror ikke det blir så dårlig at det får store konsekvenser for boligmarkedet.

En boble er vel når noe blir "hauset opp" og omsatt for mye mer enn den reelle verdien. Selv om du får en tomt nesten gratis koster det store summer med vann, kloakk, tømrer, elektriker, rørlegger, materialer osv. til du har et hus på den tomta. Allikevel er det umulig å si akkurat hvordan boligmarkedet utvikler seg i framtiden, de som kaller seg eksperter sier vel at man bør kjøpe hvis man skal bo der selv og være kritisk hvis man kun skal investere... Et sted må man bo uansett

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alternativ A, men jeg ville betalt så mye avdrag som mulig, når rentene er så lave som i dag.

Mye som kan skje neste 5 årene, krakk, verdens undergang, atomkrig......umulig å si noe om det nå.

Har hørt om boligkrakk fra jeg kjøpte min første enebolig i 1996, tjente grovt på den i 2009. Kjøpte en ny enebolig i 2010 og taksten er gått til himmels fra den tid, midt i finanskrisen.

Å leie er å kaste vekk penger, men er det eneste alternativet må folk finne seg i det. Sies jo i dag at boligmarkedet produserer fattig luser, og det stemmer nok - spesielt når kravet om egenkapital er skjerpet.

Anonym poster: b6c131139e506ee8d1a11784b982c99e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...