Gå til innhold

Betale for mye skatt?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvordan fungerer det med skatt?

Hvis man trekker for mye skatt, man får vel det tilbake igjen neste år?

Man "mister" ikke noe vel? Det blir regnet ut riktig?

Anonym poster: 07b97b97f4f09c03ff79e985de797979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betaler du for mye skatt får du igjen på skatten neste år, med renter! Effektiv form for sparing, spør du meg :)

Hvis du ikke trenger pengene med en gang, kan det derfor være lurt å betale for mye i skatt med vilje. Du slipper baksmell på skatten og sparer pengene på en trygg og lønnsom måte.

Anonym poster: 7dc765ba11b2f72354aa2086e6cd6658

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man "mister" ikke noe vel? Det blir regnet ut riktig?

Det er anbefalt at du ser over tallene selv, men i utgangspunktet er det meningen at det skal være rett ja.

Anonym poster: a5e94c21231248403ab536671081e0b9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er anbefalt at du ser over tallene selv, men i utgangspunktet er det meningen at det skal være rett ja.

Anonym poster: a5e94c21231248403ab536671081e0b9

I forhold til boliglån så regnes det ut riktig skatt? Sorry for teit spørsmål. :)

Anonym poster: 07b97b97f4f09c03ff79e985de797979

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du for mye skatt får du igjen på skatten neste år, med renter! Effektiv form for sparing, spør du meg :)

Hvis du ikke trenger pengene med en gang, kan det derfor være lurt å betale for mye i skatt med vilje. Du slipper baksmell på skatten og sparer pengene på en trygg og lønnsom måte.

Anonym poster: 7dc765ba11b2f72354aa2086e6cd6658

Mye gunstigere rente på høyrente konto.

Anonym poster: d398bd38ed2e9661f6daa619263867e9

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du ikke trenger pengene med en gang, kan det derfor være lurt å betale for mye i skatt med vilje. Du slipper baksmell på skatten og sparer pengene på en trygg og lønnsom måte.

Anonym poster: 7dc765ba11b2f72354aa2086e6cd6658

Det er ikke akkurat lønnsomt. Man lar da staten spare pengene sine for seg, til stusselig rente.

Rentene beregnes med utgangspunkt i Norges Banks styringsrente per 1. januar i likningsåret, med en reduksjon på 28 prosent.

Man kommer klart bedre ut av det ved å betale det man skal betale i forskuddstrekk, og sette overskytende inn på en høyrentekonto.

Aller best kommer man ut av det om man betaler inn for lite skatt på forhånd, men betaler alt man har betalt inn for lite innen 31. mai året etter. Da slipper man å betale renter for det man har betalt inn for lite.

Endret av Leifern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Mye gunstigere rente på høyrente konto.

Jepp. Å spare i skatt lønner seg bare hvis man ikke klarer spare på noen annen måte.

Anonym poster: fa359c501640204f4458d86486cb4196

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Aller best kommer man ut av det om man betaler inn for lite skatt på forhånd, men betaler alt man har betalt inn for lite innen 31. mai året etter.

Jepp igjen. Jeg prøver faktisk å få en kontrollert baksmell når jeg kan. Et gratis lån er ikke å forakte. Men tror ikke det er mange som tenker sånn, mine skattesparende venner prøver seg stadig på "gode" råd når de får igjen penger de har spart til dårlig rente mens jeg får baksmell.

Anonym poster: fa359c501640204f4458d86486cb4196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Skatteetaten oppgav halvparten i inntekt på årets skattekort av hva jeg faktisk kommer til å tjene. Går for tidenes skattesmell neste år! :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samme her. Skatteetaten oppgav halvparten i inntekt på årets skattekort av hva jeg faktisk kommer til å tjene. Går for tidenes skattesmell neste år! :D

Godt å se vi er flere ;) Men skatteetaten liker det dårlig, hvis man oppgir inntekter og formue som forventet så gir de deg for mye skatt. Noe de selvsagt kan gjøre med god samvittighet fordi de tjener på det selv, og folk flest er glad til for å få igjen på skatten med dårlig rente.

Anonym poster: fa359c501640204f4458d86486cb4196

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det som er skremmende, er som flere sier det at mange tror det er lurt å få igjen penger på skatten.

Når skatteoppgjøret kommer sier mange "jippi! jeg fikk igjen penger på skatten!", som om det er helt tilfeldig.

De skjønner ikke bæret når jeg forteller dem at "nå har du faktisk i praksis gitt penger frivillig til staten".

Anonym poster: 0f1735dba50984ccc0c436f3a4437dd2

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...