Gå til innhold

Øyenfarge på katt


lillemeg90

Anbefalte innlegg

Heisann, har akkuratt overtatt en kattunge. Har fått oppgitt at hun er rundt 12-14 uker, og hun har to forskjelluge øyenfarger. Ene er grønt og andre er blått. Har prøvd å lese litt om det og ser at kattunger skifter farge fra blå øyne til gul/grønne. Men det skjer vel da gradvis og ikke bare på ene øyet om gangen?:)

Noen som har katt med forksjellige øyenfarger? Vet at burmaer ofte kan ha det, men dette er nok en skikkelig norsk skogkatt:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hm, alle kattungene jeg har hatt opp gjennom årene har skiftet øyefarge på begge øynene samtidig. Er det ikke noe sånt at katter med et blått øye ofte er døve på det ene øret? Eller gjelder det bare hvite katter med et blått øye?

Anonym poster: 234a09c0709b4b8b47b44cd01749b32d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hm, alle kattungene jeg har hatt opp gjennom årene har skiftet øyefarge på begge øynene samtidig. Er det ikke noe sånt at katter med et blått øye ofte er døve på det ene øret? Eller gjelder det bare hvite katter med et blått øye?

Anonym poster: 234a09c0709b4b8b47b44cd01749b32d

Vet ikke. Hun er iallefal hvis, men noe spraglete på ryggen. Synes det var fint med øynene så håper egentlig ikke det skifter:)

Det ser ut som hun har god hørsel iallefall. Reagerer fort på lyder, man kan jo være litt obs på det:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har en 4 mnd gammel kattunge med ett lyseblått øye. Syns hun er helt nydelig med det - ser litt overrasket ut! Hun er forøvrig trefarget, men har mest hvitt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan ikke utale meg om din katt, men katter kan ha to forskjellige øyefarger (mennesker også forsovet), dette kalles Heterokromi

Riktig, og en katt med ulik øyenfarge kalles gjerne for odd eyed

Dette forekommer mest hos hvite katter, men de med andre farger kan også ha det.

Her er en skilpaddefarget (trefarget) katt med ulik øyenfarge

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...