Gjest Adriane Skrevet 25. januar 2013 #1 Skrevet 25. januar 2013 På oppfordring starter jeg en oppskriftstråd, med tanke på de som ønsker å lage mat selv til mottakelse eller lignende. Mine 2 oppskrifter går under kategorien fingermat Den første er ganske vanlig, og mange kjenner nok til denne fra før. Den andre er kanskje ikke så kjent for mange. Disse er begge veldig enkle å lage, og veldig gode Asparges med spekeskinke (4-6 personer) 2-3 bunter ferske store asparges 1-2 pakker spekeskinke Nøytral (smakløs) olje Salt og pepper Surr spekeskinke rundt asparges. Legg på bakepapir på stekeplate. Hell over litt olje (f.eks rapsolje el.l, uten for mye smak). Kvern salt og pepper over. Stekes på 225 grader i ca 15-20 min. Baconloff med ost og oliven (8 personer) 8 skiver firkantet loff (så fersk som mulig) 16 tynne skiver bacon Kremost med hvitløk Sorte oliven Fjern skorpen av loffskivene. Smør på et godt lag med ost, og fordel hakket oliven på skivene. Del skivene i to og rull de sammen. Rull en baconskive utenpå, og fest med cocktailpinner (eller evt tannpirkere uten smak, som har ligget en liten stund i vann). Stek enten på grill (med alufolie under), i stekepannen, eller i ovn i 5-10 minutter (Jeg steker de i ovn på ca 225 grader) ************************************************************************************************ Jeg serverer begge deler med hjemmelaget aioli ved siden av - skikkelig digg
Carline Skrevet 25. januar 2013 #2 Skrevet 25. januar 2013 Slenger meg på, en oppskrift som mange liker..... Fylte cherrytomater: En pakke cherrytomater En pakke snøfrisk En pakke ruccola Spekeskinke Kutt av toppen av tomatene og grav ut innmaten med en teskje ( kutt "strengene" først) Bland snøfrisk, oppkuttet ruccola og spekeskinke sammen, og fyll i tomatene
Gjest lisha Skrevet 25. januar 2013 #3 Skrevet 25. januar 2013 Innsnurrede dadler er kjempegod fingermat Bacon stekes, og så snurres det en halv baconskive rundt daddelen, festes med tannpirker (uten smak).
Ea_ Skrevet 25. januar 2013 #4 Skrevet 25. januar 2013 Innsnurrede dadler er kjempegod fingermat Bacon stekes, og så snurres det en halv baconskive rundt daddelen, festes med tannpirker (uten smak). Denne pleier vi å lage også, men bruker serranoskinke i stedet for bacon, og så ruller vi den rundt daddelen før den stekes. Kjempegodt!
Gjest Adriane Skrevet 26. januar 2013 #5 Skrevet 26. januar 2013 Slenger meg på, en oppskrift som mange liker..... Fylte cherrytomater: En pakke cherrytomater En pakke snøfrisk En pakke ruccola Spekeskinke Kutt av toppen av tomatene og grav ut innmaten med en teskje ( kutt "strengene" først) Bland snøfrisk, oppkuttet ruccola og spekeskinke sammen, og fyll i tomatene Nå føler jeg meg innmari dum her asså, men får man plass til noe særlig oppi de cherrytomatene - er ikke de veldig små? (jeg tror ikke engang jeg har små nok teskjeer til å grave de ut med)
Carline Skrevet 26. januar 2013 #6 Skrevet 26. januar 2013 Nei da, de er ikke for små. Kjøper ikke de minste jeg finner i butikken da... Når du kutter av toppen, får du så vidt en teskje ned. Er viktig å kutte strengene med kniven først. Med større tomater blir det litt for mye (synes nå jeg, snøfrisk smaker mye). Må innrømme at jeg heller ikke var sikker på at det kom til å gå første gangen jeg skulle prøve
AnonymBruker Skrevet 26. januar 2013 #7 Skrevet 26. januar 2013 Tusen takk for gode tips! Anonym poster: c10669c3673c7b8fabf4dcb012a57ac1
Gjest Adriane Skrevet 28. januar 2013 #8 Skrevet 28. januar 2013 Nei da, de er ikke for små. Kjøper ikke de minste jeg finner i butikken da... Når du kutter av toppen, får du så vidt en teskje ned. Er viktig å kutte strengene med kniven først. Med større tomater blir det litt for mye (synes nå jeg, snøfrisk smaker mye). Må innrømme at jeg heller ikke var sikker på at det kom til å gå første gangen jeg skulle prøve :-) Okei - jeg tenkte at kanskje plommetomater var bedre i størrelsen (mellom cherry og vanlig), men så har jeg jo heller ikke prøvd Enig i at Snøfrisk smaker mye
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå