Gå til innhold

Spiser jeg for lite?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Frokost: 2 brødskiver

Lunsj (må spise noe før jeg trener): 1 knekkebrød

Etter jeg har trent: 1 frukt eller 1 knekkebrød

Middag: 2 brødskiver eller 1 porsjon med varmmat

Kveldsmat (er ikke så ofte jeg spiser det da): 1-2 brødskiver

Jeg er 15 år og jeg trener/sykler (treningssykkel) i en halvtime, 5 ganger i uka.

Spiser jeg for lite/mye? Eller er det passelig? Trener jeg for lite?

Anonym poster: 686272c117f04a8d03c5fd21ef4641a4

Videoannonse
Annonse
Gjest RompeRusk
Skrevet

For det første så er du 15 år. Du burde ikke bekymre deg for om du spiser for lite/mye. Spis sunt, og spis til du er mett.

Holder du en stabil vekt, og holder deg mett, er det nok for din kropp.

Jeg reagerer derimot på at du spiser kun brødskiver og frukt? Også til middag?

Hva med grønnsaker, fisk, kylling, lyst kjøtt, hvilke pålegg bruker du?

• Liker 4
Gjest Lurifix
Skrevet

Som 15-åring skal du ikke trenge å spise kun knekkebrød/brød om du holder deg aktiv. Snakk om å ta helt av.

• Liker 2
Skrevet (endret)

h_n skriver jo at h_n spiser varmmat til middag, altså vanlig middag :) synes ikke dette ser for lite ut, men akkurat passe :) men hva slags pålegg spiser du? og spiser du grønnsaker? hvis du er usikker på om du får i deg nok vitaminer og mineraler kan det være lurt å bestille time hos fastlegen og ta noen blodprøver!

Endret av maurice
Skrevet

Spiser som oftest servelat, makrell eller leverpostei som pålegg.

-TS

Anonym poster: 686272c117f04a8d03c5fd21ef4641a4

Skrevet

du spiser for lite!

Anonym poster: 6beeb3c97b09f1c3c5c464cdb5dc6723

• Liker 5
Gjest DevilAngel
Skrevet (endret)

Spiser sånn ca like mye som deg og er 16 år så jeg syntes det høres greit ut, så lenge du blir mett er jo det det viktigste. Men hvis du ikke blir mett så måd u jo selvfølgelig spise mer :)

Endret av DevilAngel
Skrevet

Hvor er middagen din? Fisk, poteter, kjøtt, saus, grønnsaker, krydder?

Gjest Katten.
Skrevet

Ville definitivt spist mer etter trening. Er du fysisk aktiv trenger du fort godt over 2000 kalorier dagen. Husk at trening bryter muskler ned - du trenger næring for å bygge dem opp igjen.

Skrevet

Treningssykkel 30 minutter forbrenner nesten ingenting så 2000 kalorier vil være for mye. 1500 er nok mer passe å ligge på.

Anonym poster: af02aa3e0d09b484fde34ea5ab39e0ae

Gjest RompeRusk
Skrevet

Treningssykkel 30 minutter forbrenner nesten ingenting så 2000 kalorier vil være for mye. 1500 er nok mer passe å ligge på.

Anonym poster: af02aa3e0d09b484fde34ea5ab39e0ae

1500? Dette er da minimum.. Jeg ville nok ha ligget på 17-1800.

Skrevet (endret)

Hmm. Om du spiser for lite kommer an på din høyde og vekt og naturligvis akivitetsnivå. Hvis du ikke har ønske om å gå ned i vekt, bør inntaket ditt være like stort som det du forbrenner i løpet av en dag. For å finne ut hva din hvileforbrenning er, så fins det mange kalkulatorer som regner ut dette hvis du søker ordet "hvileforbrenning" på nett.

Hvis du er overvektig og skal gå ned i vekt, bør inntaket på samme måte ligge litt under hvileforbrenningen, men ikke så mye at du føler deg sulten og slapp til enhver tid. Mange på din alder føler seg overvektige uten å ha grunn til det, så om du skulle ha planer om å gå nedi vekt, ville jeg snakket med en voksen person med peiling på det, f.eks en helsesøster eller lege. De kan nok fortelle deg om det.

Nå har jeg grovt regnet på hva inntaket ditt kan tilsi kcl-messig. Kan det stemme at du spiser 1300-1400 kcl om dagen? Dette er litt lite for en tenåring som er aktiv og ennå er i vekst, spesielt om du ikke er overvektig.

Endret av sol87
  • Liker 1
Skrevet

Sykt å tenke på at et 15 år gammelt menneske tenker på hvor mye hun skal spise og ikke. uff...:(

Anonym poster: 82fa57c6404e3857312f86a47c5ad5b2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...