Gå til innhold

Starte på p-piller

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg klarer ikke å ha mensen. Svimmel, vondt i magen, irritert, magen vokser flere cm og jeg føler meg så skitten...

Jeg vil begynne på p-piller, men vet ikke mye om det. Og stopper det kun selv menstrasjonen, eller hjelper den mot det andre også? Altså smerter og oppblåsthet?

Så er det dette med legen...synes det virker utrulig ubehagelig å si at jeg ønsker å starte på p-piller. Jeg klarer ikke å snakke om det, selv å skrive om det føles kleint. Hvordan skal jeg gå fram? Og finnes det muligheter for å ordne sånt over nett? (går ikke på skole, så har ingen helsesøster eller noe jeg kan gå til)

Og hvordan kan de pillene påvirke kroppen mentalt sett? Og kan de gjøre noe med vekten?

Anonym poster: 14e80aa40096a1d090faefe447487648

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, p-piller kan ikke ordnes på nett. Mulig det kommer en ordning etterhvert med e-resepter hvor man kan fornye resepter man allerede har (da fks p-piller, blodtrykksmedisin etc, ikke medisin til "engangshendelser" som fks antibiotika).

P-piller stopper den vanlige menstruasjonen, men du vil fortsatt ha en blødning hver mnd, om du ikke velger å hoppe over pillepausen.

Mange mener det hjelper mot menssmerter, men jeg vil tro det er individuelt. Pleide aldri å ha menssmerter selv før p-piller, mens jeg nå kan oppleve ryggsmerter, små "stikk"/kramper i magen og humørsvingninger når jeg har pillepause.

Legen din er garantert vant til å skrive ut p-pille resepter, så at det er kleint trenger du ikke bekymre deg for.

Påvirke det mentale, hva mener du?

Noen får mer vann i kroppen av enkelte p-pillemerker enn andre.

Skrevet

Hvilke bivirkninger p-piller vil ha på deg er det bare én måte å finne ut av, nemlig å prøve det. Det er veldig individuelt. Noen får mer plager, andre får mindre, f.eks. fra humørsvingninger, vektendring, uren hud o.l. Selv fikk jeg mindre humørsvingninger og mindre menssmerter, men det dempet også sexlysten litt, og jeg tror jeg la på meg litt - men det siste kan også bare ha vært alderen...:)

P-pillene stopper eggløsning og du har derfor ikke "ekte" menstruasjon så lenge du går på dem, men du får en bortfallsblødning hver måned allikevel - de greier vel ikke helt å hindre kroppen i å gjøre det den helst vil, kanskje...? Denne blødningen er vanligvis veldig mye lettere enn ekte menstruasjon, både i mengde blod og ift. kramper o.a. Du kan hoppe over denne blødningen ved å hoppe over pillefri uke, men da kan du fort få småblødninger på andre tidspunkter i stedet, så personlig har jeg foretrukket å ikke hoppe over noe, da vet man ihvertfall når ting skjer:) Men dette er også noe man må finne ut av selv, folks kropper reagerer forskjellig.

Legen er vant til å snakke om dette - og adskillig kleinere saker, så han/hun vil ikke synes det er noe rart. Fake it 'till you make it er mitt råd - prøv å overse at du synes det er flaut. Bestem deg for en setning du skal innlede med - "Jeg vil gjerne begynne på p-piller", for eksempel - og så tar legen det derfra. Det er over før du vet ordet av det! På ett eller annet tidspunkt i livet må man uansett gå til en lege med noe som føles flaut, så det er like greit å venne seg til det. Man må til lege for å få p-piller, fordi det finnes kontraindikasjoner - hvis du har høyt blodtrykk, for eksempel, eller du eller nær familie har/har hatt visse typer sykdom/plager. Dette må legen ha klarhet i før han/hun vil skrive ut resept til deg.

Lykke til! :hug:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...