Gå til innhold

Seibiff - erstatning for potet som tilbehør?

Fremhevede innlegg

Gjest Steve Cook
Skrevet

Eddik skal forresten være helt fritt for sukker. Det lages ved hjelp av sukker (i ingrediensene), men sukkeret blir til syre.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke tåler fruktose, da kan jeg jo ikke spise frukt, grønnsaker, ting som inneholder sukker, sorbitol osv -> ting som består av fruktose eller som gjøres om til fruktose i kroppen. Klarer da ikke ramse opp alt jeg tåler heller da, det er mange matvarer jeg ikke vet eksisterer engang det er jo derfor jeg for helvete spør her inne

Gjest Steve Cook
Skrevet

Jeg har jo allerede sagt at jeg ikke tåler fruktose, da kan jeg jo ikke spise frukt, grønnsaker, ting som inneholder sukker, sorbitol osv -> ting som består av fruktose eller som gjøres om til fruktose i kroppen. Klarer da ikke ramse opp alt jeg tåler heller da, det er mange matvarer jeg ikke vet eksisterer engang det er jo derfor jeg for helvete spør her inne

Nå må du roe ned litt her. Du ser jo selv at det ikke funker så godt å bare si at du ikke tåler fruktose. Det er ikke alle som vet hva som inneholder fruktose og hva som ikke inneholder det. Du kan skrive en liste med 10-15 basisingredienser, så skal du se at du får mange flere gode svar. Så kan jo selvfølgelig folk som vet om ting som ikke inneholder fruktose, komme med sine forslag.

Skrevet

Nå må du roe ned litt her. Du ser jo selv at det ikke funker så godt å bare si at du ikke tåler fruktose. Det er ikke alle som vet hva som inneholder fruktose og hva som ikke inneholder det. Du kan skrive en liste med 10-15 basisingredienser, så skal du se at du får mange flere gode svar. Så kan jo selvfølgelig folk som vet om ting som ikke inneholder fruktose, komme med sine forslag.

Nei, jeg blir irritert for dette er vanskelig nok som det er. Sorry men eneste ingrediensene jeg kan tenke på er de forskjellige ordene for sukker - sukrin, farin osv, sorbitol og honning. Kan ikke mer enn det selv

Skrevet (endret)

Jeg har ikke så mange gode råd til deg, men tror det enkleste er, som en før meg skriver, spis kjedelig. Rent kjøtt, plain fisk, pasta......

Ang ernæringsfysiolog.......alle sykehus har ernæringsfys ansatt. Hvis du får legen din til å henvise deg så koster det mest sannsynlig bare vanlig legetimepris. Var selv til ernæringsfys etter henvisning fra fastlege, betalte ikke noe.

Endret av maya76
  • Liker 2
Skrevet

Med 11kr på konto har jeg ikke råd til legetime engang, så nei. Og i februar kommer årsavgiften på bil så er helt blakk da også. Må bare vente

Skrevet

Det går jo an å sjekke om det koster noe da...jeg betalte ikke noe iallefall.

Skrevet

Joda, men legetimen for henvisning koster jo noe, har ikke råd før mars

Gjest Steve Cook
Skrevet

Nei, jeg blir irritert for dette er vanskelig nok som det er. Sorry men eneste ingrediensene jeg kan tenke på er de forskjellige ordene for sukker - sukrin, farin osv, sorbitol og honning. Kan ikke mer enn det selv

Sjekk ut: http://www.buzzle.com/articles/fructose-free-food-list.html

Black beans

Cabbage

Cauliflower

Celery

Chickpeas

Cucumbers

Green peppers

Haricot beans

Kidney beans

Leafy greens

Lentils

Mushrooms

Shallots

Blackberries

Blueberries

Lemons

Limes

Raspberries

Rhubarb

Strawberries

Butter

Cheese

Ice cream

Lard

Margarine

Milk

Vegetable oils

Yogurt

Beef

Chicken

Eggs

Fish

Pork

Turkey

Sjekk nøyere om frukten som er lista opp her ikke inneholder for mye fruktose eller sorbitol.

Basert på den lista er det jo masse godt du kan lage.

Du kan f.eks. lage en kald salat med spinat, agurk, solsikkefrø/linfrø/e.l, og kikerter. Spe på med masse god olivenolje. Billig og sunt. Viktig at du får i deg nok fett, sånn at du ikke får for lite kalorier.

Jeg er helt uenig med maja som sier at du må spise kjedelig. Du kan få mye bra ut av den lista der. Men som sagt, sjekk om frukten der er grei.

Skrevet

Legen kan henvise via tlf, du trenger ikke egen time når du allerede har vært til legen.

• Liker 3
Skrevet

Sjekk ut: http://www.buzzle.co...-food-list.html

Sjekk nøyere om frukten som er lista opp her ikke inneholder for mye fruktose eller sorbitol.

Du kan f.eks. lage en kald salat med spinat, agurk, solsikkefrø/linfrø/e.l, og kikerter. Spe på med masse god olivenolje. Billig og sunt. Viktig at du får i deg nok fett, sånn at du ikke får for lite kalorier.

Jeg er helt uenig med maja som sier at du må spise kjedelig. Du kan få mye bra ut av den lista der. Men som sagt, sjekk om frukten der er grei.

Grunnen til at jeg skrev kjedelig var på bakgrunn av det Ts skrev tidligere.

Skrevet

Sjekk ut: http://www.buzzle.co...-food-list.html

Etterhvert kan jeg det, poenget var at jeg skulle prøve å spise helt fruktosefritt i to uker for å så finne ut av hvor mye fruktose jeg tåler.

Men jeg orker ikke dette lenger så tror jeg bare lager mat som alltid. Så får jeg heller se litt gravid ut i stedet. :sukk:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...