Gå til innhold

Er det lov å si/skrive Trondhjem?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Har man lov å si det på bokmål? Jeg tenker at det er et egetnavn og da kan man ikke si hjem?

Men samtidig så får jeg det for meg at det er mange trøndere som sier hjem også?

"æ e fra Tronnjæm!"

Anonym poster: 2c0608545e730778f46e0275c0ae1bbe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det skjærer i øynene mine å se folk skrive Trondhjem, men samtidig ser jeg ved et kjapt google-søk at flere bedrifter i Trondheim gjør det samme.

Anonym poster: 776f46c1e409703822ed1243b3a2cc41

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest brutal mann

Synes det burde vert lov å skrive Trånnhjæm'sjøh!

Men det er nok bare Trondheim som er lov i våre dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trondheim her jo tidligere Trondhjem, så derfor vil man nok se det i enkelte sammenhenger. Jeg er ikke trønder, men har bodd i Trondheim i noen år og sier noen ganger "Trondhjæm", i likhet med veldig mange trøndere. Så du kan fint si Trondhjem (Trånnjæm), men å skrive det på bokmål blir bare seende ut som en skrivefeil, imo.

Anonym poster: 28aef6a0cb7674f5fa2a19d96dfcfd74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

"Trondheim" er det vedtatte navnet på byen.

Anonym poster: aa69a26eed1c340868432c3fb91620df

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LadySizz

Man skriver "Trondheim" såklart da det er navnet på byen.

Men hva man sier er jo avhengig av dialekt. De som er ifra Trondheim sier vel "Trondhjem",pga av det blir sagt slik i deres dialekt. Jeg som er nord-trønder sier "Trondheim" men det er fordi jeg bruker ordet "heim" istedet for "hjem" uansett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Funky Punk

Man burde jo skrive egennavn slik de skal skrives.

Om man skriver Trondhjem, så kan man jo skrive Svælvikk istedenfor Svelvik, Sashborg istedenfor Sarpsborg osv

Jeg sier Trondhjæm, men det kunne jo aldri falle meg inn å skrive det slik jeg uttaler det

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ingen som betviler at byen heter Trondheim og at det er den korrekte måten å skrive det på, men Trondheim har en spesiell navnehistorie. Det het Trondhjem frem til tidlig 30-tall og det er bl.a. mange bedrifter som bruker Trondhjem-navnet den dag i dag. Dette i kombinasjon med at mange trøndere sier "Trånnhjæm", gjør at det ikke er helt sammenlignbart med å f.eks. skrive Skjeen istedenfor Skien.

Så spørs det da om det ikke bare hadde vært like greit om Nidaros ble innført istedenfor, slik det opprinnelig var tenkt...

Anonym poster: 28aef6a0cb7674f5fa2a19d96dfcfd74

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...