AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg har veldig lyst til å kjøre nedover Europa i sommer. København, Amsterdam og Paris. Eller kjøre til Danmark og ta DSDS båten til England og kjøre litt rundt der.... På 80-tallet var bilferie i Europa på poppis, men nå hører jeg aldri om noen som drar på bilferie lenger. Har DU vært på bilferie? I såfall hvor? Anonym poster: a928c553809c7c79684e68cbcc6c2864
Gjest Funky Punk Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Er det ut? Hører om mange som drar på bilferier jeg. Har selv vært på mange bilturer nedover Europa. Hvor? Tja, hvor har jeg ikke vært?
Klematis Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Vi var på bilferie sommeren 2011. Med et barn på 1,5 år. Visste ikke hvor bra det ville gå med henne på lange kjøreturer, så vi la i vei uten noen konkrete planer. Endte opp med å kjøre helt til Italia og tilbake! Kjørte rett gjennom Danmark og godt inn i Tyskland før vi hadde første overnatting. 1-2 netter på hver plass nedover i Tyskland, Østerrike, Italia og tilbake gjennom Sveits og Moseldalen i Tyskland. Med ett besøk i hver ende hjemme i Norge var vi på veien i 3,5 uke. Favorittlandet var Østerrike. Veldig hyggelige folk, mange koselige småbyer, greie priser og god mat og drikke. I Alpene generelt er det mange fine plasser og mange taubaner/tog som gjør det veldig lett å komme seg opp i fjellet og gå dagsturer. Synes det var utrolig digg og bare reise på måfå og stoppe når vi ville. Litt som backpacking, bare luksusversjonen. Vi bodde kun på hoteller denne gangen. Men det er fullt mulig å bo hjemme hos folk (mange gårder i Alpene som tar inn folk), se etter skilt med Zimmer Frei. Neste biltur blir muligens i Kroatia og noen av de omliggende land? Da ønsker jeg hovedsaklig å bo hjemme hos folk, har hatt kjempegod erfaring med det i Kroatia før.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Vi kjørte også nedover i Europa med baby sommeren 2010. Tok Kielferja fra Oslo, rådyrt, men veldig avslappende å våkne uthvilt i Tyskland om morgenen,klar for bilkjøring. Spesielt siden vi bor så langt Nord at det tar en hel dag å kjøre ned til Oslo. Vi bodde en uke i Amsterdam, et par netter på småsteder i Nederland (planla aldri noe, stoppet der det var fint, og hvis babyen ble utålmodig). Så var vi nesten en uke i Belgia (Brugge og Brussel), og tråklet oss sakte men sikkert hjem via tyske småbyer med overnattinger underveis. Kjempebra tur, og vi unnet oss hotellovernattinger på rimelige men fine hoteller. Da slapp vi også pakke soveposer og slikt. Et stort pluss med bilferie: takboksen kunne fylles med shoppingkupp! Ble bl.a. ny stor lampe som ville vært utenkelig å ta med på fly. Tar gjerne en lignende tur igjen. Anonym poster: d9cd6f4c6a5c30efeb9f92c0ed20c9a6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Vi var på bilferie sommeren 2011. Med et barn på 1,5 år. Visste ikke hvor bra det ville gå med henne på lange kjøreturer, så vi la i vei uten noen konkrete planer. Endte opp med å kjøre helt til Italia og tilbake! Kjørte rett gjennom Danmark og godt inn i Tyskland før vi hadde første overnatting. 1-2 netter på hver plass nedover i Tyskland, Østerrike, Italia og tilbake gjennom Sveits og Moseldalen i Tyskland. Med ett besøk i hver ende hjemme i Norge var vi på veien i 3,5 uke. Favorittlandet var Østerrike. Veldig hyggelige folk, mange koselige småbyer, greie priser og god mat og drikke. I Alpene generelt er det mange fine plasser og mange taubaner/tog som gjør det veldig lett å komme seg opp i fjellet og gå dagsturer. Synes det var utrolig digg og bare reise på måfå og stoppe når vi ville. Litt som backpacking, bare luksusversjonen. Vi bodde kun på hoteller denne gangen. Men det er fullt mulig å bo hjemme hos folk (mange gårder i Alpene som tar inn folk), se etter skilt med Zimmer Frei. Neste biltur blir muligens i Kroatia og noen av de omliggende land? Da ønsker jeg hovedsaklig å bo hjemme hos folk, har hatt kjempegod erfaring med det i Kroatia før. Vi kjørte også nedover i Europa med baby sommeren 2010. Tok Kielferja fra Oslo, rådyrt, men veldig avslappende å våkne uthvilt i Tyskland om morgenen,klar for bilkjøring. Spesielt siden vi bor så langt Nord at det tar en hel dag å kjøre ned til Oslo. Vi bodde en uke i Amsterdam, et par netter på småsteder i Nederland (planla aldri noe, stoppet der det var fint, og hvis babyen ble utålmodig). Så var vi nesten en uke i Belgia (Brugge og Brussel), og tråklet oss sakte men sikkert hjem via tyske småbyer med overnattinger underveis. Kjempebra tur, og vi unnet oss hotellovernattinger på rimelige men fine hoteller. Da slapp vi også pakke soveposer og slikt. Et stort pluss med bilferie: takboksen kunne fylles med shoppingkupp! Ble bl.a. ny stor lampe som ville vært utenkelig å ta med på fly. Tar gjerne en lignende tur igjen. Anonym poster: d9cd6f4c6a5c30efeb9f92c0ed20c9a6 Reserverte dere aldri hotell på forhånd? Er litt redd for å ikke finne ledige hoteller midt på sommeren... Og takboks må vi nok kjøpe Anonym poster: 66d9b6818dbdcaa255074532326e4327
Singha Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Er (relativt) ofte på bilferie. Ikke med telt eller campingvogn, riktignok. Blir å sove hos venner/familie/hotell. Men kjøre, det gjør jeg.
Gjest Funky Punk Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Reserverte dere aldri hotell på forhånd? Er litt redd for å ikke finne ledige hoteller midt på sommeren... Og takboks må vi nok kjøpe Anonym poster: 66d9b6818dbdcaa255074532326e4327 Når man kjører så kan man lett finne ledige rom på hoteller. Er det ikke ledig på det ene hotellet så kjører man bare videre til neste. Man bør ikke vente til sent på kvelden med å finne ledige rom da
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Ang hotell: Når vi kom til relativt store byer, fant vi turistkontoret. Der hadde de full oversikt over ledige rom i byen, og booket for oss! Ofte hadde de last minute- priser, så det var gode rabatter å få. På mindre steder var det så oversiktelig å kjøre rundt selv og finne hotell, og da var det stort sett ledig over alt. Hyggelige pensjonater langs veien, som ikke engang har en internettside etc. Jeg er litt av en kontrollfrik vanligvis, og ble kjempeoverrasket over hvor greit det var å ikke forhåndsbestille noenting. Eneste da vi var i Amsterdam, der hadde vi reservert, for det var et spesielt hotell vi absolutt ville bo på Anonym poster: d9cd6f4c6a5c30efeb9f92c0ed20c9a6
Klematis Skrevet 24. januar 2013 #9 Skrevet 24. januar 2013 Vi reserverte ingenting. Reiste også i august, som er den travleste ferietiden sørover, så var litt bekymra. Men det var veldig få ganger vi ikke fant noe på første hotellet vi prøvde. Og da begynte vi ofte ikke å lete før i 4-5 tiden. Men det går jo an å bruke en hotellapp (tripadvisor f.eks) og ringe og bestille om morgenen/dagen før om dere bestemmer hvor dere vil stoppe på forhånd.
gustav Skrevet 30. januar 2013 #10 Skrevet 30. januar 2013 Elsker bilferier! Har kost oss på småveier gjennom Danmark, Tyskland, Belgia, Nederland, Luxemburg, Frankrike m/ Korsika, Sveits, Østerrike, Kroatia, og Italia m/Sicilia og Sardinia. Ofte uten å vite annet enn ca retning på forhånd, men etterhvert med forkjærlighet for sveitsiske fjellpass og Italia generelt. Som backpacking, men bare helt herlig fleksibelt og uten sekk ) God tur!
Jolene Skrevet 30. januar 2013 #11 Skrevet 30. januar 2013 Var på bilferie sommeren 2011. Var bla innom: verige, danmark, tyskland, nederland, belgia, frankrike (paris) og sveits. Booket aldri hotell på forhånd, og det seneste hotellet fant vi i 22.30-tiden. Når vi kom til en by eller det ble sent fant vi oss bare en bensinstasjon med internett eller en internett-kafé og booket rom via internett. Var kjempemoro helt til motoren i bilen røyk 3 mil utenfor københavn. Men tidenes minnerike tur! Kan virkelig anbefale.
Gjest loren Skrevet 30. januar 2013 #12 Skrevet 30. januar 2013 Jeg elsker bilferie, og nå er heldigvis sønnen min ferdig med å være bilsyk også! (Iallefall ser det sånn ut ) Så neste år har jeg lyst til å ta en Europaferie i bil Jeg elsker å kjøre bil og har lyst til å oppleve mer av Europa enn jeg ha gjort hittil. Utfordringen min er vel mest at jeg sannsynligvis kommer til å reise alene med en da 6 åring, men håper å få med fler på turen så vi kan bytte på å kjøre
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå