Gå til innhold

Hunden min fryser, men vil ikke bruke potesokker

Anbefalte innlegg

Skrevet

Min lille, gode Chihuahua fryser noe helt forferdelig nå i kulda.

Normalt elsker han å gå tur, men det sier seg selv at det går ikke nå i 25 minusgrader. Han går lett på tur i inntil 10 minusgrader, men så blir det litt for kaldt for de tynne beina.

Han må jo uansett på do, men det hender han sitter på tre bein, og piper i snøen, for han er så kald.

Han hater å gå med klær, men han aksepterer nå å gå med ullgenser når det er som kaldest. Det han IKKE finner seg i, er å gå med potesokker.

Jeg skjønner at det er ekkelt å putte beina ned i trange, bittesmå sokker, og han blir helt vill når jeg prøver. Jeg kan jo ikke tvinge han heller, og den ene gangen jeg greide å få puttet labben ned i en av sokkene, sparket han den veggimellom i løpet av to sekunder.

Det er jo ikke så greit å ha så tynne bein i denne kulda, hva gjør dere andre med lignende raser ?

Anonym poster: d6779bdfc3f8ee508a873ae1ac81a833

Skrevet

Hunden din vet ikke dens eget beste, det er din plikt som dens eier å ta ansvar for at den er best mulig utrustet for kulden. Det hjelper ikke at hunden din ikke liker potesokker, de må på - ikke med tvang, men positiv innlæring.

• Liker 3
Skrevet

Har du prøvd kuldekrem til hund/potesalve?

Ellers må du kanskje prøve deg frem med flere typer potesokker, noen han kanskje ikke klarer å sparke av seg. Selv sliter jeg med at potesokkene faller av!

Har mer korthåret hund enn deg, så vet godt at det er viktig å kle på hundene. Har du prøvd dress fra hurtta forresten? Jeg har den -.meget fornøyd.

Kanskje du kan strikke en heldress i ull - med føtter og åpning til tissemannen og rumpa. Så har den på seg sokker om den vil eller ikke :)

Anonym poster: 6cb9a8e78f81a25ec1346388665c58df

Skrevet

Har en liten russisk toy.

Hun graver seg ned under et teppe og stirrer dumt på meg når jeg prøver å få henne ut. Etter 2 minutter ute så begynner hun å gå ujavnt fordi hun ikke orker å ha beina nede. Lynraske tisseturer går bra, men det er vanskelig å få henne til å gjøre nr. 2 ute.

Jeg lufter henne ofte, og lite om gangen. Om det glemmes, så er sjangsene for uhell veldig store når det er så kaldt. Hun finner seg et delig håndkle på gulvet på vaskerommet, og setter seg på huk der isteden...

Jeg har egentlig ikke noe godt råd å gi. Disse hundene er ikke akkurat polarhunder, og jeg ser at hun har det vondt i kulda. Om hun sniker seg inn på vaskerommet i et ubevoktet øyeblikk, så kan man ikke klikke i vinkel av den grunn. Det er ikke noe problem når det er litt mildere.

Jeg har selv valgt henne, og får ta rengjøringen som følger.

Men om det kommer en løsning på problemet i denne tråden så blir jeg veldig glad.

Skrevet

Har en liten russisk toy.

Hun graver seg ned under et teppe og stirrer dumt på meg når jeg prøver å få henne ut. Etter 2 minutter ute så begynner hun å gå ujavnt fordi hun ikke orker å ha beina nede. Lynraske tisseturer går bra, men det er vanskelig å få henne til å gjøre nr. 2 ute.

Jeg lufter henne ofte, og lite om gangen. Om det glemmes, så er sjangsene for uhell veldig store når det er så kaldt. Hun finner seg et delig håndkle på gulvet på vaskerommet, og setter seg på huk der isteden...

Jeg har egentlig ikke noe godt råd å gi. Disse hundene er ikke akkurat polarhunder, og jeg ser at hun har det vondt i kulda. Om hun sniker seg inn på vaskerommet i et ubevoktet øyeblikk, så kan man ikke klikke i vinkel av den grunn. Det er ikke noe problem når det er litt mildere.

Jeg har selv valgt henne, og får ta rengjøringen som følger.

Men om det kommer en løsning på problemet i denne tråden så blir jeg veldig glad.

Jeg skrev en tråd om funksjonelle hunder for en stund siden. Deres eksempler er de jeg gikk ut fra da.

Anonym poster: 06cae91193402ff3598e3441519ce9c2

Skrevet

Jeg skrev en tråd om funksjonelle hunder for en stund siden. Deres eksempler er de jeg gikk ut fra da.

Anonym poster: 06cae91193402ff3598e3441519ce9c2

Det er godt mulig, tror ikke jeg leste den.

Min hund er høyst funksjonell innendørs og så lenge det ikke er kaldere enn ca 15 blå. Det plager ikke meg det minste, jeg liker ikke kulde selv. Ellers kan hun gå på tur i timevis så lenge hun har genser på seg når det er litt kaldt.

Jeg tok et valg da jeg kjøpte henne, og angrer ikke et sekund. Livat, aktiv, kjærlig og en humørspreder.

Andre kan ha sine polarhunder i fred for meg.

• Liker 4
Skrevet

Det fungerer greit med genser og vinterjakke utenpå, han elsker å gå tur, så han sier klart ifra når det er for kaldt for han. Min er også korthåret. Strikke skal jeg ikke prøve meg på :fnise:

Hvis jeg en vakker dag får på han potesokker så vi kan gå tur når det er enda kaldere, skal jeg kjøpe heldekkende Hurtta-dress til han.

Jeg kan ikke tvinge sokker på beina hans, og han har jo så tynne bein at hvis ikke sokkene er små og trange, så bare ramler de av. Og jeg skjønner at han får angst av sokkene, de er virkelig utrolig trange og små, men det nå vel være sånn når beina er så tynne. Det er fleece-sokker med borrelås rundt. Synes for øvrig at de har en ekkel kant nedi, så jeg skjønner at han ikke liker dem. Var ikke så lett å finne potesokker som passer heller, i dyrebutikken...Det meste er for stort.

Diskusjonen om funksjonelle hunder er unødvendig, jeg er fornøyd med min hund. Alle har ikke lyst på polarhund.

Anonym poster: d6779bdfc3f8ee508a873ae1ac81a833

• Liker 2
Skrevet (endret)

Du må jo bestemme hva hunden skal og ikke skal. Det blir omtrent det samme som et barn som sier at det ikke vil ha på jakke, men vi tar den jo på fordet visst det er veldig kaldt ute!

Endret av Raggy
Skrevet

Du må jo bestemme hva hunden skal og ikke skal. Det blir omtrent det samme som et barn som sier at det ikke vil ha på jakke, men vi tar den jo på fordet visst det er veldig kaldt ute!

Kjøp en heldress, gjerne Hurrta(tror jeg det heter) og kle på hunden din når den er ute, de er skikkelig varme og lange på beina. "Kaster hunden sokkene så kjøp kuldekrem å smør potene før den skal ut. Jeg tror det er sånn at det dannes en ishinne under potene ute i kulda siden poten er varm å dette gjør nok veldig vondt, værre enn å måtte kle på seg ihvertfall. Antar det føles som neglesprett for oss.

Luft kun korte turer med skikkelige klær så kanskje hunden din begynner å synes det er ok å gå ut om vinteren. Frem til nå har den jo blitt frossen pga for lite klær og fått store smerter i potene så det er jo ikke så rart at den ikke trives.

Min lille toypuddel trives utmerket ute med en god heldress og kulderkrem under potene, vi er jo ikke ute så lenge men vi rekken en god spurt i snøen og hun får gjort både ditt og datt.

Vær forsiktig med hunder i kulda, en liten ullgenser er på langtnær nok!!!!!!!!

Vel, min har en hjemmestrikket en som har høy hals og dekker ned beina. I alpakka, kantet med mohair. Hull for hale og nødvendige returfunksjoner.

Men jeg har hørt masse negativt om kuldekrem, at hundene blir "avhengige" av å bli smurt og ikke lenger tåler noe som helst. Synspunkt?

Skrevet

Dette viser vel egentlig at potesokker bør man venne hunden til allerede som valp.

Anonym poster: 5fb8c17bddcef4ca1a1b60e5a1497349

• Liker 2
Skrevet

Vel, min har en hjemmestrikket en som har høy hals og dekker ned beina. I alpakka, kantet med mohair. Hull for hale og nødvendige returfunksjoner.

Men jeg har hørt masse negativt om kuldekrem, at hundene blir "avhengige" av å bli smurt og ikke lenger tåler noe som helst. Synspunkt?

Å puhh nå ble jeg lettet, det var da enda bra. Jeg har kun sett de helt korte ullgenserene til hund jeg. Ja men hva gjør du da med potene visst du ikke vil bruke sokker og du ikke vil bruke kuldekrem? Skal hunden få vondt? Du får også noe som heter potefett, men det vet jeg ikke hvordan fungerer. Hvilken valg har du?

Skrevet

Nå var igrunn mitt innlegg ment til ts og ikke deg ser jeg, for det var ts jeg ville svare. Flott at du har god genser til hunden din men tror ikke det er så mange som er så heldige som deg å kan skaffe skikkelig hjemmelaget strikketøy, som oftest er det disse "vanlige strikkagenserne folk bruker til hunder.

Skrevet

Neo labbefett eller ceridal fettkrem funker fint. Men du må trene opp hunden til å takle potesokker.Samt du bestemmer. Teip kan brukes ved behov,bare pass på at du ikke tar den på for stramt.

En chi kan fint bruke babysokker

Der har du jobben din klar for hele sommer ;)

Ta babysteg når du skal trene inn ting som hunden ikke liker,samt bruk en kraftig forsterker (pipeleke,ekstra fine gobiter..)

• Liker 1
Skrevet

Å puhh nå ble jeg lettet, det var da enda bra. Jeg har kun sett de helt korte ullgenserene til hund jeg. Ja men hva gjør du da med potene visst du ikke vil bruke sokker og du ikke vil bruke kuldekrem? Skal hunden få vondt? Du får også noe som heter potefett, men det vet jeg ikke hvordan fungerer. Hvilken valg har du?

Det er jo det der med valg jeg prøver å finne ut av nå. Har ikke vært så mange lange kuldeperioder siden vi fikk frøkna, og i fjor vinter var hun såpass liten at hun var minimalt ute når det var kaldt.

Jeg pleier å være ute i hagen med henne, og straks hun viser at det er ubehagelig (synes godt) så plukker jeg henne opp, pakker inn labbene og tar henne med inn.

Hun vil ikke ha ting på labbene. Kuldekrem og potefett har jeg ikke prøvd ut, da jeg som nevnt fikk høre at jeg laget problemer for meg selv og bikkja om jeg begynte med det. Riktignok oppdretteren av den andre hunden vår som sa det, den er en drøyt 45 kg tyngre...

Inntil 10-12 kalde virker ikke som om er noe problem for henne. Jeg pleier å feste refleksvesten utenpå genseren så den sitter skikkelig. Om vi går lengre turer og hun viser tegn på å bli kald, så plukker jeg henne opp og putter henne under jakka. Hun er av langhåret type, og har en del hår på potene, vet ikke hvor mye det har å si.

Så hva er din erfaring med å smøre labber? Lager man ris til egen bak? Eller er det et nødvendig onde? Er det farlig for henne å slikke seg etterpå?

Og det du nevner med gensere er akkurat grunnen til at jeg strikker selv. Er nok egentlig en "OnePiece" som ungene mine sier. :fnise:

Annonse
Skrevet

Nå var igrunn mitt innlegg ment til ts og ikke deg ser jeg, for det var ts jeg ville svare. Flott at du har god genser til hunden din men tror ikke det er så mange som er så heldige som deg å kan skaffe skikkelig hjemmelaget strikketøy, som oftest er det disse "vanlige strikkagenserne folk bruker til hunder.

Beklager så mye at jeg blander meg her, har også liten hund som fryser og noen spørsmål rundt dette.

Skrevet

Beklager så mye at jeg blander meg her, har også liten hund som fryser og noen spørsmål rundt dette.

Neida vakke sånn ment, ville bare påpeke det.

Skrevet

Det er jo det der med valg jeg prøver å finne ut av nå. Har ikke vært så mange lange kuldeperioder siden vi fikk frøkna, og i fjor vinter var hun såpass liten at hun var minimalt ute når det var kaldt.

Jeg pleier å være ute i hagen med henne, og straks hun viser at det er ubehagelig (synes godt) så plukker jeg henne opp, pakker inn labbene og tar henne med inn.

Hun vil ikke ha ting på labbene. Kuldekrem og potefett har jeg ikke prøvd ut, da jeg som nevnt fikk høre at jeg laget problemer for meg selv og bikkja om jeg begynte med det. Riktignok oppdretteren av den andre hunden vår som sa det, den er en drøyt 45 kg tyngre...

Inntil 10-12 kalde virker ikke som om er noe problem for henne. Jeg pleier å feste refleksvesten utenpå genseren så den sitter skikkelig. Om vi går lengre turer og hun viser tegn på å bli kald, så plukker jeg henne opp og putter henne under jakka. Hun er av langhåret type, og har en del hår på potene, vet ikke hvor mye det har å si.

Så hva er din erfaring med å smøre labber? Lager man ris til egen bak? Eller er det et nødvendig onde? Er det farlig for henne å slikke seg etterpå?

Og det du nevner med gensere er akkurat grunnen til at jeg strikker selv. Er nok egentlig en "OnePiece" som ungene mine sier. :fnise:

Jeg har alltid smurt potene til mine puddler samt holdt pelsen kort så ikke det skal bli klabber og det har ikke vært noe problem. Sokker har jeg kun brukt på nakenhund. Er det veldig kaldt så må vi bruke krem, er det mildere så slipper vi, så enkelt igrunn.

Du er superheldig som klarer å lage hundeklær!

Skrevet

Jeg har alltid smurt potene til mine puddler samt holdt pelsen kort så ikke det skal bli klabber og det har ikke vært noe problem. Sokker har jeg kun brukt på nakenhund. Er det veldig kaldt så må vi bruke krem, er det mildere så slipper vi, så enkelt igrunn.

Du er superheldig som klarer å lage hundeklær!

Hundeklær er supergøy å lage. Går fort til en hund på 2 kg. Strikker ikke til den store...

Du får sende meg målene på din, trenger et prosjekt når jeg er ferdig med det jeg holder på med nå :blomst:

Setter veldig pris på rådene dine, kjenner ingen andre her med liten hund.

• Liker 1
Skrevet

Hesten min ville absolutt ikke ha beskyttelse på bakbeina, hun sparket og bare dummet seg. Til slutt skjønte hun at det ikke hjalp og godtok det. Den som ikke vil, den skal ;-)

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...