AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #1 Skrevet 17. desember 2012 Jeg leser på diverse forum, om diverse problemer som hundeeiere har nå om vinteren. De har hunder som ikke vil gå ut fordi de fryser, og de har hunder med pels som de får digre snøklumper i når de er ute. Det er mange hensyn å ta, og diskusjonen går om hvordan man skal gjøre det med frysepinnene (som ikke får ut energien sin), og hvordan man skal gjøre det med disse snøklumpene som gjør at hundene må tines etter tur. Jeg har jo undret meg over slike ting flere ganger. Hva er det som får folk til å kjøpe kinesiske nakenhunder i et land med vinter halve året f.eks? Er det ikke bedre å kjøpe hunder som tåler å være ute om vinteren? Og dette med pels. Hvorfor gjøre det så vanskelig for seg selv? Ser for meg at jeg hadde grudd meg til hver tur om jeg fikk en sølete hund som måtte bades etter tur, eller en hund som må tines pga at den er en eneste stor snøklump. Jeg har selv funksjonelle hunder. Dvs de er ganske korthårete, de kan være ute i all slags vær og kulde, og liker det. De må ikke børstes, klippes, fønes, osv. Kan dra over med en børste i røyteperiodene, men det er alt som trengs. Jeg har et enkelt hundehold, hvor pels og frysing ikke spiller inn. Å dra på tur er en glede, og noe vi fint kan gjøre selv om det er kaldt ute. Jeg får ingen ekstrajobb om hundene har vært på tur. Går ut fra at det å gå tur også er en glede for de som har mye pelsstell på hundene sine, men det må da gjøre noe med motivasjonen for turer i skog og mark når en vet at en får litt av en jobb etterpå med å få hunden ren, samt få ut alt som fester seg i pelsen? Anonym poster: a7b8a900dccc6d761b9a6aa6539aafe2 1
muffins Skrevet 17. desember 2012 #2 Skrevet 17. desember 2012 At hunder har forskjellige bruksområder er jo helt klart, og at ikke alle kan gå til anskaffelse av Siberian Husky som tåler Norsk klima, er jo åpenlyst. Men at man ikke kan ut med hunden sin pga. kulde eller snø høres litt merkelig ut. De fleste hunder kan selvfølgelig ut selv om det er kaldt Det gjelder bare å anpasse tiden man er ute, aktivitetsnivået, + at man enkelt kan ta på et isolerende dekken om nødvendig. Jeg har selv en helt korthåret hund, som fryser hvis den blir stående for lenge stille i kulden, men er den i aktivitet, er det ingen problem. Er det mye regn eller snø, og kaldt, tar jeg på et regntett dekken, og drar ut på skogstur. Aldri vært noe problem. Det jeg heller skjønner lite av er folk som driver utstilling, der utseende og lengde på pelsen til hunden setter en stopper for et godt og aktivt liv. Puddler og andre langhårsraser med pelsen rullet opp i pappilotter, Afganske mynder med hetter på hodet, ol. Jeg synes det er helt på jordet. Kinesiske nakenhunder og div. "veskehunder" synes jeg bare synd på. Flesteparten av disse er kjøpt av folk med null interesse eller kunnskap om hva et dyr trenger. Den trenger ikke rosa hettegenser eller designerveske til å sitte i. Den trenger å være HUND! Ikke rart disse små sitter i veskene sine å skjelver.... 5
Gjest Badebuksa Skrevet 17. desember 2012 #3 Skrevet 17. desember 2012 (endret) Det som får folk til å kjøpe en annen rase en f. eks Schæfer er at de ikke liker Schæfere. Jeg liker ikke Schæfere, jeg liker den rasen jeg har. Derfor valgte jeg den rasen, og ikke Schæfer. Ja, den er korthåret og må ha dress og potesokker når det er mange minusgrader ute. Men så lenge han har det, går det greit. Jeg har lite tro på at noen som helst i Norge ikke kan ta med seg hunden ut i kulda pga snøklumper eller kulde. Det finnes hundesokker og hundedresser. Hundedresser beskytter mot både kulde og klumper i pelsen, det samme med potesokker. Legger man til rette, kan man vel ha hvilken som helst rase i Norge. Når det er sagt har de færreste hunderasene i verden polarpels som tåler norske forhold, det hadde vært litt kjedelig om bare de som liker Eurasiere kan ha hund i Norge. Heldigvis tilpasser vi oss. Så ser ikke at det skal være noen problemer i det heletatt. Stiller man spørsmål på fora, får man jo svar og tips, og det tar man til seg så ordner det seg med pelsen og det hele. Endret 17. desember 2012 av Badebuksa
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #4 Skrevet 17. desember 2012 Det er jo ikke snakk om polarpels for å kunne fungere ute i en norsk vinter. Jeg har ikke selv polarhunder, men de fungerer like godt sommer som vinter. Det jeg lurte på er hvorfor endel gidder å ha hunder som ikke passer her, når det finnes en god del raser som ikke har problemer med det i det hele tatt. Vil tro at hundeholdet gir mer glede når man ikke må ha mye ekstra arbeid for å gå tur til stadighet. Anonym poster: a7b8a900dccc6d761b9a6aa6539aafe2
Gjest Badebuksa Skrevet 17. desember 2012 #5 Skrevet 17. desember 2012 Det er jo ikke snakk om polarpels for å kunne fungere ute i en norsk vinter. Jeg har ikke selv polarhunder, men de fungerer like godt sommer som vinter. Det jeg lurte på er hvorfor endel gidder å ha hunder som ikke passer her, når det finnes en god del raser som ikke har problemer med det i det hele tatt. Vil tro at hundeholdet gir mer glede når man ikke må ha mye ekstra arbeid for å gå tur til stadighet. Anonym poster: a7b8a900dccc6d761b9a6aa6539aafe2 Nei, ikke om en ikke faller for de rasene som klarer seg fint i 10 minusgrader. Det handler ikke kun om hvor funksjonell hunden er, men også bruksegenskaper. Kanskje den hunden som fungerer bra i kulda i Norge har for mye jaktinstink (ift hva kjøperen er ute etter i en hund), skal brukes på områder en kjøper ikke er interessert i å bruke hund osv. 1
Gjest SheWolf Skrevet 17. desember 2012 #6 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har en Border Collie, han får litt lang pels under magen og på beina. Men det klipper jeg kort, så slipper jeg klumper, og han fryser også skjeldent. Jeg jobber en del med andre hunder med "kort" pels, Malinois der i blandt. Enkelte av disse har meget kort, men tett pels. Jeg får ofte høre hvorfor i alle verdens dager vi ikke bruker hunder som er mer funksjonelle i kulden, men folk tenker ikke på at selv om pelsen er kort så er den tètt. Disse hundene fryser skjeldent, men så jobber de stort sett hele tiden også. Har også en del langhåra Belgiske fårehunder å jobbe med, og disse får ei klumper, som så mange klager på.. Jeg synes litt synd i disse småhundene som ikke får gå ut pga det er så kaldt. Jeg skjønner at de ikke kan vandre på vidda i flere timer, men er det VIRKELIG nødvendig med "tissematter" inne? Usj altså.. Også en del i miljøene som ikke tar myndene sine ut, pga det er så kaldt.. Og heller lar de tisse på en matte inne. Det skjønner jeg ikke. En må nesten se hunden an, jeg kunne godt hadde nakenhund til tross for at jeg bor i Norge, men jeg ville jo så klart tatt hensyn.(Jeg vil ikke si at å la hundene tisse inne pga det er kaldt er å ta hensyn forresten.)
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #7 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har en Border Collie, han får litt lang pels under magen og på beina. Men det klipper jeg kort, så slipper jeg klumper, og han fryser også skjeldent. Jeg jobber en del med andre hunder med "kort" pels, Malinois der i blandt. Enkelte av disse har meget kort, men tett pels. Jeg får ofte høre hvorfor i alle verdens dager vi ikke bruker hunder som er mer funksjonelle i kulden, men folk tenker ikke på at selv om pelsen er kort så er den tètt. Disse hundene fryser skjeldent, men så jobber de stort sett hele tiden også. Har også en del langhåra Belgiske fårehunder å jobbe med, og disse får ei klumper, som så mange klager på.. Jeg synes litt synd i disse småhundene som ikke får gå ut pga det er så kaldt. Jeg skjønner at de ikke kan vandre på vidda i flere timer, men er det VIRKELIG nødvendig med "tissematter" inne? Usj altså.. Også en del i miljøene som ikke tar myndene sine ut, pga det er så kaldt.. Og heller lar de tisse på en matte inne. Det skjønner jeg ikke. En må nesten se hunden an, jeg kunne godt hadde nakenhund til tross for at jeg bor i Norge, men jeg ville jo så klart tatt hensyn.(Jeg vil ikke si at å la hundene tisse inne pga det er kaldt er å ta hensyn forresten.) Hvilke "miljø" er det som ikke tar myndene ut når det er kaldt? Hva slags mynder? Jeg kjenner mange som er både oppdrettere og eiere av ulike mynder men har aldri hørt at noen aldri tar de ut pga kulden. Anonym poster: 56acc0ebe723037a7bb8f55c804f5cdf 1
Gjest Badebuksa Skrevet 17. desember 2012 #8 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har heller ikke hørt om at folk ikke lufter hundene sine når det er kaldt. Heller det at man ikke går på 3-4 timers turer med en frysepinne, og at man kler på den. Men ut må de!
Gjest SheWolf Skrevet 17. desember 2012 #9 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har hørt mye rart, fra mange forskjellige plasser, da jeg kjenner et par oppdrettere av Whippet og Italienere. Myndene det var snakk om her var Italienske Mynder. Dette er jo selvsagt ikke noe alle/de fleste gjør, men bare det at noen tror at det er greit å la hunden tisse inne istedenfor å gå til innkjøp av et ordentlig dekken og ta seg en tur ut når det er kaldt, skremmer meg.
Gjest Badebuksa Skrevet 17. desember 2012 #10 Skrevet 17. desember 2012 Vel, noen lar den jo tisse inne i kasse uansett
Gjest SheWolf Skrevet 17. desember 2012 #11 Skrevet 17. desember 2012 Og ja, vet vel av et par stykker med Kinesiske Nakenhunder og Manchester Toy Terrier, som også foretrekker å la hunden gjøre fra seg på slike tissetepper isteden for å ta de ut.
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #12 Skrevet 17. desember 2012 Har hatt kinesisk nakenhund så lenge jeg kan huske og er godt inne i miljøet. Aldri har jeg hørt om noen som lar den tisse inne, eller ikke tar den med ut på gode turer selv om det er vinter. Mange hunder trenger dekken på vinteren, eneste forskjellen på et dekken og dresser som de fleste nakne bruker er at dressene har bein. Tror alle som har kinesisk nakenhund kan skrive under på at til tross for størrelsen så er den veldig tilpasningsdyktig og lider virkelig ingen nød på vinteren, med mindre eieren er et nek. Folk som omtaler små hunder som veskehunder har tydeligvis ingen erfaring med små hunder, det sees like ned på mennesker som stapper hunder i vesker i småhundmiljøet som i andre hundemiljøer. Anonym poster: b77d5c84bdc5460c0a1cb3a14bdb9af3
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #13 Skrevet 17. desember 2012 Og ja, vet vel av et par stykker med Kinesiske Nakenhunder og Manchester Toy Terrier, som også foretrekker å la hunden gjøre fra seg på slike tissetepper isteden for å ta de ut. Da er det eieren som har problemer med latskap, har ingenting med hundene å gjøre, eller hva de tåler. Anonym poster: b77d5c84bdc5460c0a1cb3a14bdb9af3 2
Gjest Badebuksa Skrevet 17. desember 2012 #14 Skrevet 17. desember 2012 Folk som omtaler små hunder som veskehunder har tydeligvis ingen erfaring med små hunder, det sees like ned på mennesker som stapper hunder i vesker i småhundmiljøet som i andre hundemiljøer. Anonym poster: b77d5c84bdc5460c0a1cb3a14bdb9af3 Ja, heldigvis! Skulle bare mangle, liksom.
Gjest SheWolf Skrevet 17. desember 2012 #15 Skrevet 17. desember 2012 Nei, jeg sier ikke det har noe med hundene å gjøre heller. Jeg bare sier at ènkelte ser på dette som en lett løsning når de føler hundene ikke er så funksjonelle på vinteren. Synd, men sant. Jeg kan også informere om at jeg kjenner en oppdretter av Chihuahua, og de hundene er mer på fjelltur enn de fleste jakthunder jeg kjenner til. Så det kommer meget mye ann på eier, ja. 1
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. desember 2012 #16 Skrevet 17. desember 2012 Jeg føler at små hunder fort blir stigmatisert, både av utenforstående og av kunnskapsløse eiere som ikke vet hvor mye de faktisk klarer. Jeg har en liten rase, og den er med på fisketurer og fjellturer hele sommeren, og skiturer på vinteren med egen kløv og masse stå på vilje. Mange blir overrasket når de får vite hvor aktiv og sterk den er, men det er sånn de fleste småhunder er, bare de får sjansen.
Gjest Uanonymbruker Skrevet 17. desember 2012 #17 Skrevet 17. desember 2012 Nei, jeg sier ikke det har noe med hundene å gjøre heller. Jeg bare sier at ènkelte ser på dette som en lett løsning når de føler hundene ikke er så funksjonelle på vinteren. Synd, men sant. Jeg kan også informere om at jeg kjenner en oppdretter av Chihuahua, og de hundene er mer på fjelltur enn de fleste jakthunder jeg kjenner til. Så det kommer meget mye ann på eier, ja. Chien til venninnen min er gårdshund og sauegjeter! Den kan få sauer inn i en inngjerding som bare rakkern 1
LedigNavn Skrevet 17. desember 2012 #18 Skrevet 17. desember 2012 Jeg har en hund som får klumper i pelsen når gradene ligger rundt 0 til -3. Han får klumper i pelsen fordi dette er en ikke-røytende hund med krøllete pels. Jeg har pelshundrase fordi jeg får helt fnatt av røyting og fordi jeg dessuten har lett allergi mot andre raser enn pelshundrasene. Jeg vil mye, mye heller spyle bort snøklumpene i dusjen etter tur enn å ha en hund som slipper pels overalt og som jeg dessuten risikerer å reagere på slik at jeg må gi den fra meg. Jeg har hatt røytehund før og det kommer aldri inn i mitt hus igjen. Jeg bader og klipper jevnlig med glede framfor å støvsuge hundehår. 1
AnonymBruker Skrevet 17. desember 2012 #19 Skrevet 17. desember 2012 Jeg kan bare svare for meg selv, men har hatt flere kinesisk nakenhunder i 8 år. Felles for de alle er de tåler veldig mye mer enn det ser ut som. Det er en veldig aktiv rase. Den største utfordringen har stort sett vært å finne tøy som passet til hvert enkelt individ, men når potesokker, dekken/lagvis med klær har vært i orden har mine staute kinesere vært med på fjellturer, skiturer og vi har tilbragt mange timer i strekk ute i snøen hver vinter. Jeg har opplevd "staute" raser som pinscher og Jack Russel vise mer ubehag i kulde enn mine nakenhunder noensinne har gjort. Et av poengene dine er hunderaser du anser som "ufunksjonelle" tilfører hundeeier merarbeid. Hva så?Når vi snakkes om hund så snakker vi svært ofte om livsstil, og så lenge folk bevisst velger seg en rase for seg og sine behov så synes jeg ikke andre har rett til å kritisere, i forhold til hva som er funksjonelt eller ikke. Mitt hundehold av kinesisk nakenhund i Norge fungerer utmerket for meg. Anonym poster: 35e8b0d95b72a18acd415748029ae4f8
Madison_00 Skrevet 17. desember 2012 #20 Skrevet 17. desember 2012 Og ja, vet vel av et par stykker med Kinesiske Nakenhunder og Manchester Toy Terrier, som også foretrekker å la hunden gjøre fra seg på slike tissetepper isteden for å ta de ut. Dette er faktisk mye mer normalt enn folk tror, men da spesiellt i større byer i USA hvor hunden bor i 42de etg. og må gå 5 km for å komme til nærmeste gressflekk. Betyr nok ikke at hunden aldri får komme ut, men at den kan gå både ute og inne, eller på terassen hvor mange velger å ha hundetoalettene sine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå