AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Hver eneste gang jeg spiser suppe, blir jeg syk. Jeg kan risikere å få feber, sure oppstøt, hodepine og generell nedsatt allmenntilstand. Nesten litt "influensafølelse". Det gjelder hvis jeg spiser: Tomatsuppe, minestronesuppe, blomkål/brokkolisuppe og faktisk også pasta bolognese eller lignende. Pasta med hvit saus går bra (til tross for at jeg er allergisk mot hvetemel (ikke cøliaki, bare småallergisk)). Det virker som at hvis jeg ikke spiser "ordentlig" mat, dvs f. eks biff med potetbåter og salat/kyllingfilet med ris og salat eller annet som består av mye man kan tygge, som fyller opp magen, føler jeg meg dårlig. Jeg er også allergisk mot purre og hvitløk. Er det mye brukt i blomkålsuppe? Flere som ikke tåler supper og annen "tynn" mat? Skjønner ikke årsaken.. Anonym poster: cec6e57c39095441a176ee6d13d2f7e0
Løvetanten Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Det er vel ikke "suppe" du er allergisk mot, men ingrediensene som blir brukt. Lager du maten selv fra bunne av eller bruker du ferdigposer?
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Det er vel ikke "suppe" du er allergisk mot, men ingrediensene som blir brukt. Lager du maten selv fra bunne av eller bruker du ferdigposer? Ferdigposer Hva er fellesnevneren da? Anonym poster: cec6e57c39095441a176ee6d13d2f7e0
Løvetanten Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Det må du nesten finne ut selv. Du må være bevisst hva du spiser bl.a ved å lese innholdsdeklarasjoner på matvarene samt lære deg de forskjellige navnene f.eks hvetemel kan ha i en ingrediensliste. Den aller beste løsningen er at du lærer deg å lage maten din selv, for da bestemmer du hva som skal være oppi og du slipper å være redd for reaksjoner Endret 23. januar 2013 av Løvetanten
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Ferdigposer Hva er fellesnevneren da? Anonym poster: cec6e57c39095441a176ee6d13d2f7e0 Kommer an på hvilket merke du bruker. Men mange produsenter bruker noe som heter Natriumglutamat(msg), som er en smaksforsterker. Det kan gi "allergiske" reaksjoner. Toro har så godt som sluttet med å bruke det i sine produkter, men kan hende andre produsenter bruker det enda, det vet jeg ikke. Anonym poster: 30004c6586b1a2b682b4e254201a3a57
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Ok, takk for tips. Lager f. eks grønnsakssuppe selv, da føler jeg meg tipp topp! Men det er så lett å bare slenge istand en slaks suppe/saus. Men da gjør jeg ikke det mer. Får bli en liten kokkespire jeg! Men kjøper jeg supper, er det ofte fra Toro, da.. f.eks blomkålsuppe. Har en betasuppe liggende, den holder jeg meg unna. Anonym poster: cec6e57c39095441a176ee6d13d2f7e0
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 Når du lager suppe hjemme kan de aller fleste suppene fryses. Så lag ei stor gryte og putt i porsjonsstørrelser i fryseren. Anonym poster: 014b7b48f027681862e88cda8fc0ee89
Karmosin Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Buljongpulvere og -terninger og posesupper inneholder veldig ofte både purre og hvitløk, fordi det gir masse smak. Jeg mener å huske at allergi mot purre kan gi kryssallergi mot selleri, som også er en svært vanlig ingrediens i buljonger, men det skal jeg ikke sverge på. Styr unna ferdigsupper, og om du bruker buljong i dine egne må du lese innholdsfortegnelsen før du kjøper.
Minya Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Jeg får masse røde prikker på hele kroppen om jeg spiser supper som ikke har definert alle krydder som er brukt. Jeg hater når det står "krydder" på baksiden av en suppepose, for da vet jeg at det er noe i den som jeg har reagert på. Jeg vet jeg reagerer på spisskummin, sennepsfrø og glutamat i kombinasjon med en eller annen E, så feks Minestronesuppe fra Toro er en klar vinner for røde prikker. Begynn å lese innholdsfortegnelsen og merk deg hva det står på de du reagerer på. Finner du fellesnevnere kan det godt hende du har matintoleranse eller mild allergi mot en eller flere av disse.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 Takk for tips. Men vet ikke om jeg tør å spise supper mer, for å merke meg hva som er fellesnevneren(nevnerne). Jeg bruker ikke buljong i grønnsakssuppen min, bare grønnsaker, synes hittil at de har satt nok smak selv heldigvis Kanskje jeg ikke tåler buljongen? Men når jeg bruker buljong i f. eks Chop Suey, føler jeg meg ikke syk, så jeg vet ikke. Heller ikke hvis jeg bruker det i sauser. Anonym poster: cec6e57c39095441a176ee6d13d2f7e0
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå