96ern Skrevet 23. januar 2013 #1 Skrevet 23. januar 2013 Jeg er gutt på 16 år, 174cm høy og 52 kilo. Dette tilsvarer en BMI på 17,18. Dette vil si at jeg er undervektig. Under 20 BMI er vell undervektig. Jeg spiser mye, er aktiv og alt det der, men vekten går bare ikke opp. Jeg har alltid vært tynn i livet, men vil veldig gjerne bli tyngere...... Tips & råd ?
Fim Skrevet 23. januar 2013 #2 Skrevet 23. januar 2013 Dette er ikke mye til råd, men jeg tror nok du bør ta tiden til hjelp. Når du er såpass ung er det ingen grunn til å tro at du er ferdig utvokst, og det er veldig vanlig at man vokser ganske ujevnt - strekker seg i høyden først, og så følger resten seinere. BMI er ikke en spesielt god skala for en tenåringskropp, jeg var selv definert som undervektig frem til jeg var 20, uten at jeg faktisk var for tynn. (Det er forøvrig 18 eller 18,5 som regnes som grensa for undervekt - så det er ikke _så_ ille fatt med deg uansett... ) Du vil nok bli tyngre i løpet av de neste årene! Hvis du er veldig utålmodig kan du jo forsøke å ta opp styrketrening. 1
Gjest Blomst83 Skrevet 23. januar 2013 #3 Skrevet 23. januar 2013 Dette er ikke mye til råd, men jeg tror nok du bør ta tiden til hjelp. Når du er såpass ung er det ingen grunn til å tro at du er ferdig utvokst, og det er veldig vanlig at man vokser ganske ujevnt - strekker seg i høyden først, og så følger resten seinere. BMI er ikke en spesielt god skala for en tenåringskropp, jeg var selv definert som undervektig frem til jeg var 20, uten at jeg faktisk var for tynn. (Det er forøvrig 18 eller 18,5 som regnes som grensa for undervekt - så det er ikke _så_ ille fatt med deg uansett... ) Du vil nok bli tyngre i løpet av de neste årene! Hvis du er veldig utålmodig kan du jo forsøke å ta opp styrketrening. I Norge går de ut fra en BMI på 20.Har lang erfaring med spiseforstyrrelser så kompetanse på feltet sitter godt inne.
Fim Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 I Norge går de ut fra en BMI på 20.Har lang erfaring med spiseforstyrrelser så kompetanse på feltet sitter godt inne. Dette var nytt for meg. Sånn av nysgjerrighet - hvem er "de"? Helsevesenet? Og - hvis du vet det - i hvor stor grad brukes BMI som indikator på at noe er galt? Av min erfaring er ikke skalaen verdt noe nevneverdig annet enn som en veldig vag pekepinn, som bommer omtrent like ofte som den treffer, med unntak av ekstreme tilfeller. BMI klassifiserer meg som undervektig (ihvertfall hvis grensa er 20) og samboeren min som overvektig, når vi begge helt åpenbart har sunne og passe store kropper. Så jeg lurer jo litt på hvor mye folk som har peiling benytter seg av akkurat denne størrelsen Sorry, var ikke meningen å kuppe tråden...
Gjest Blomst83 Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 "De" er helsevesenet ja.Både leger og mennesker som jobber på spesial kompetanse steder for spiseforstyrrelser. Generelt så brukes den vel ikke en så stor grad som en indikator,som du sier så er det en vag pekepinn.Men ved "selvforskyldt" undervekt ( les spiseforstyrrelser),eller ved ekstrem overvekt. F.eks ved slankeopprasjoner etc brukes den. Så ang deg og samboeren er nok ikke den relevant:)
Minya Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Husk også på at BMI egentlig er tilpasset voksne mennesker som er ferdig utvokst, så for deg som er 16, vil ikke BMI'en bli helt korrekt. Spis tre-fire måltider til dagen og spis slik at du blir mett, fortsett å være i aktivitet og se det an om et par-tre år. 1
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Det der går seg til. Du er bare 16 år så med god næringsrik mat og gjerne noe styrketrening så vil du nok vokse deg til de neste 2 årene Endret 23. januar 2013 av *Maja* 1
96ern Skrevet 23. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 23. januar 2013 Ja, må vell sikkert bare ta tiden til hjelp. Skal prøve å spise enda mere fremover, og begynne å trene etter hvert. Så får jeg bare se hvordan dette utvikler seg, bare lei av å være tynn nå.. Takktakk
Gjest *Maja* Skrevet 23. januar 2013 #9 Skrevet 23. januar 2013 Ja, må vell sikkert bare ta tiden til hjelp. Skal prøve å spise enda mere fremover, og begynne å trene etter hvert. Så får jeg bare se hvordan dette utvikler seg, bare lei av å være tynn nå.. Takktakk Hvordan er kostholdet ditt? Hvor mange måltider spiser du?
rockarollawoman Skrevet 23. januar 2013 #10 Skrevet 23. januar 2013 (endret) Ja, må vell sikkert bare ta tiden til hjelp. Skal prøve å spise enda mere fremover, og begynne å trene etter hvert. Så får jeg bare se hvordan dette utvikler seg, bare lei av å være tynn nå.. Takktakk For din alder er du normalvektig (i det lavere sjiktet,) i følge BMI beregnet på ungdom, hvis det er til noen trøst. Edit: Eller kanskje rett under. Du kan regne ut selv her. Jeg tror for øvrig ikke du burde være så fokusert på tallene, så lenge du er frisk, sunn og rask er det bare tiden og veien som skal til. Endret 23. januar 2013 av rockarollawoman
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #11 Skrevet 23. januar 2013 Kjenner et par stykker med samme problemet. Det er ikke ting som nødvendigvis går seg til selv med noen år til på baken. Mitt råd til deg er å begynne og trene styrke og les deg opp på næring i mat som er nødvendig pga trening. Da kanskje får du et mer bevisst forhold til mat og du muligens ser nødvendigheten av at det du spiser gir deg gode nok næringsstoffer. Kanskje er du bare en av de som alltid vil være en tynn utgave. Eksen min var 30 år og var rundt din vekt og høyde. Ingen spiseforstyrrelser. Vekta gikk ikke opp før han sluttet å røyke en del år senere. Anonym poster: ac7d4fe93aec030cd09224f56f7f123e 1
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå