Gå til innhold

Argumenter for å spise meieriprodukter som vegetarianer ?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei! Jeg er litt nysjerrig på hvorfor folk velger som de velger. Jeg kan jo gjøre masse research, men tenkte å starte her!

Jeg lurer på på hvilke grunnlag folk velger å unngå kjøtt, fisk og egg men fortsatt ikke kutter ut meieriproduktene. Er dette kun fordi de kutter ut det andre av helseårsaker, eller er ikke meieriproduksjonen like ille?

Kom med alt rundt dette tema, og gjerne debatter! :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det du spør om er hvorfor noen blir vegetarianere, mens andre tar skritter fullt ut og blir veganere.

Jeg ble vegetarianer fordi jeg ikke ville spise noe som krevde å ta liv. En ku kan (i teorien) ha et fint liv selv om den blir melket, men å ta livet av den blir noe annet. Det ene er dessuten en langvarig kilde til mat, mens slakting er en engangsting (sløsing med liv).

Altså nei til kjøtt og fisk, men ja til meieriprodukter og egg. Skjønner ikke hvorfor du lister opp kjøtt, fisk og egg i samme gruppe. Eggene man kjøper i butikken er ikke befruktet.

Anonym poster: 50b6b5e20ea9b9723ee787688cb32101

• Liker 12
Skrevet

Det du spør om er hvorfor noen blir vegetarianere, mens andre tar skritter fullt ut og blir veganere.

Jeg ble vegetarianer fordi jeg ikke ville spise noe som krevde å ta liv. En ku kan (i teorien) ha et fint liv selv om den blir melket, men å ta livet av den blir noe annet. Det ene er dessuten en langvarig kilde til mat, mens slakting er en engangsting (sløsing med liv).

Altså nei til kjøtt og fisk, men ja til meieriprodukter og egg. Skjønner ikke hvorfor du lister opp kjøtt, fisk og egg i samme gruppe. Eggene man kjøper i butikken er ikke befruktet.

Grunnen er at jeg syns egg industrien er like ille som industrien av for eksempel kylling. De lever under forferdelige vilkår, født i fangenskap og dør i fangenskap. Derfor lurte jeg også på hvorfor noen velger å fortsatt støtte meieriproduksjonen.

• Liker 4
Skrevet

Grunnen er at jeg syns egg industrien er like ille som industrien av for eksempel kylling. De lever under forferdelige vilkår, født i fangenskap og dør i fangenskap. Derfor lurte jeg også på hvorfor noen velger å fortsatt støtte meieriproduksjonen.

Hvor lever det vill-kuer hen? Er ikke kuer husdyr i utgangspunktet?

Anonym poster: 5f2cdcf76ec24ccc445622d7c66705af

• Liker 7
Gjest juvelia
Skrevet

Mange er vegetarisk kun for sin egen del.

Skrevet

Ser at det som vanlig er forvirring om begrepene, oppklaring først:

Veganer: unngår alle animalske produkter i alle deler av livsstilen sin.

Vegetarianer: unngår animalske produkter i kostholdet.

Lacto-vegetarianer: har et vegetabilsk kosthold + melkeprodukter.

Ovo-vegetarianer: har et vegetabilsk kosthold + egg.

Lacto-ovo-vegetarianer: den vanligste varianten, vegetabilsk kosthold + melk og egg.

Pescetarianer: spiser fisk i tillegg til vegetabilsk kosthold.

Jeg kjenner bare en ren lacto-vegetarianer og det er på grunn av allergi mot proteinene i eggehvite.

Anonym poster: 814f99bd96611b36883cd0ba87f38971

• Liker 2
Skrevet

Hvor lever det vill-kuer hen? Er ikke kuer husdyr i utgangspunktet?

Husdyr i utgangspunktet? At det finnes en kufabrikk som laget den første kuen, mener du? :fnise:

Om 100 år spør vel folk "Er ikke tigeren et dyrehagedyr i utgangspunktet?"

Men for å besvare spørsmålet ditt: det finnes villkyr i Chillingham i England. Yak, bison og bøffel er nære slektninger av våre kyr, og fremdeles ville.

• Liker 8
Skrevet

Men hva med økologiske egg og meieriprodukter. De dyrene skal ha mye bedre forhold.

Jeg er ikke vegetarianer selv, men kjøper kun økologiske egg, og mest mulig økologiske meieriprodukter. Og det er med tanke på dyrenes forhold.

• Liker 4
Skrevet

Husdyr i utgangspunktet? At det finnes en kufabrikk som laget den første kuen, mener du? :fnise:

Men for å besvare spørsmålet ditt: det finnes villkyr i Chillingham i England. Yak, bison og bøffel er nære slektninger av våre kyr, og fremdeles ville.

Men de avles vel frem til å bli et dyr med de egenskaper mennesker ønsker. Hunden kommer vel fra ulven f.eks, allikevel kaller vi ikke hunder for ville dyr.

Anonym poster: 605bcc3d3ba4e3e7779d942decbdc715

• Liker 7
Skrevet

Anonym poster: c800760ddcfa568d39aa61f0d2b7956e

Det er nå i beste fall veldig naivt.. Melkekuer og verpehøner ender opp på slaktebenken og blir tatt livet av de også. Når man forbruker disse produktene bidrar man altså til at dyr mister livet. Forskjellen er at de først har hatt et liv som produksjonsdyr (av varierende kvalitet). Bortsett fra fjærfre og endel svineproduksjon, så har kjøttfe ofte mye bedre liv enn andre produksjonsdyr. Det logiske ville være å bevisst velge mat fra dyr med gode levevilkår heller enn å skille mellom melk/egg vs kjøtt. Det er derimot mye enklere å avstå fra kjøtt enn melk/egg, så det ligger vel mye der.

Anonym poster: c800760ddcfa568d39aa61f0d2b7956e

• Liker 1
Skrevet

Hørt om målrettet avl for å oppnå visse ønskede kvaliteter?

Tror du det løp ville chihuahuaer rundt om kring i Mexico før noen klarte å fange og temme dem? Nå er det ikke bison eller bøffel på gårdene rundt omkring, men Rød fe, Dølafe ol. Tror du de hadde overlevd om de ikke hadde bodd i fangenskap?

• Liker 2
Skrevet

Hørt om målrettet avl for å oppnå visse ønskede kvaliteter?

Tror du det løp ville chihuahuaer rundt om kring i Mexico før noen klarte å fange og temme dem? Nå er det ikke bison eller bøffel på gårdene rundt omkring, men Rød fe, Dølafe ol. Tror du de hadde overlevd om de ikke hadde bodd i fangenskap?

Jo takk, jeg kan en god del om avl og genetikk, så dette er ikke nytt for meg :)

Jeg er fullt klar over at kyrne på norske gårder er et resultat av målrettet avl. Jeg synes likevel ikke det er noe argument for å si ting som "kyr er husdyr i utgangspunktet" eller "kyr er mat". Først og fremst er de dyr, og selv om mennesket avler på dyrene er ikke dyr en oppfinnelse mennesket kan skryte på seg å ha skapt.

Rev på pelsfarmer ligner heller ikke på de i naturen, og er et resultat av målrettet avl. De klarer seg ikke noe bedre på egenhånd ute i naturen enn Dagros ville gjort. Likevel står aktivistene på sitt og snakker om "ville dyr som ikke hører hjemme i bur". Da ser jeg ikke noe rart i at folk mener det er galt å ha kyr heller, for argumentasjonen er den samme.

Er man imot å holde dyr under uverdige forhold i fangenskap og utnytte dem, så er det i alle fall bra at man er så prinsippfast at man holder seg unna kjøtt og animalske produkter i størst mulig grad.

Skrevet

Jo takk, jeg kan en god del om avl og genetikk, så dette er ikke nytt for meg :)

Jeg er fullt klar over at kyrne på norske gårder er et resultat av målrettet avl. Jeg synes likevel ikke det er noe argument for å si ting som "kyr er husdyr i utgangspunktet" eller "kyr er mat". Først og fremst er de dyr, og selv om mennesket avler på dyrene er ikke dyr en oppfinnelse mennesket kan skryte på seg å ha skapt.

Rev på pelsfarmer ligner heller ikke på de i naturen, og er et resultat av målrettet avl. De klarer seg ikke noe bedre på egenhånd ute i naturen enn Dagros ville gjort. Likevel står aktivistene på sitt og snakker om "ville dyr som ikke hører hjemme i bur". Da ser jeg ikke noe rart i at folk mener det er galt å ha kyr heller, for argumentasjonen er den samme.

Er man imot å holde dyr under uverdige forhold i fangenskap og utnytte dem, så er det i alle fall bra at man er så prinsippfast at man holder seg unna kjøtt og animalske produkter i størst mulig grad.

Men det er da ingen ting som tilsier at kuer lever under uverdige forhold. Det finnes sikkert, men det er da langt fra normalen.

Og om du vet så mye om avl og genetikk så vet du vel sikkert også at det krever en god del generasjoner med dyr og menneskekontakt, samt målrettet avl på de individene i gruppen som er best egnet som husdyr, og da, etter mange generasjoner så har man kanskje en ny "art" av husdyr...men da har de som regel forandret utseende i prosessen det er ikke de egenskapene man avler på i revefarmer, her er det avl på alt mulig rart av gener pga overfladiske grunner, og ikke behov

• Liker 1
Gjest Badabing
Skrevet

Tja, det tas livet av svært mange hanekyllinger som jo ikke kan produsere egg. De legges på samlebånd og kvernes til døde. Høns i industriproduksjon av egg lever også mye kortere enn andre høns. Så indirekte er man jo med på å ta liv.

Når det gjelder melk tas kalven unaturlig tidlig fra kua. Det er bedre i økologisk dyrehold, der får de være lenger sammen.

Jeg spiser selv egg/melkeprodukter når jeg er borte, og det er nok mest for at det er behagelig for meg selv. Jeg slipper å gå inn i en diskusjon, eller å bli sett på som hun sære. Jeg forsøker derimot å bruke minst mulig av det hjemme.

Det er også veldig enkelt å få i seg alt man trenger ved et vegetarisk kosthold, mens man må ta tilskudd ved et vegansk.

Så etikken sier jo at man ikke bør spise egg/melkeprodukter, men så må man finne ut hvor prinsippfast man ønsker å være.

• 2 uker senere...
Skrevet

En ku kan i teorien ha et fint liv selv om den blir melket sier du. Ja den kan jo i teorien det, men svært sjelden i praksis. Kalven blir tatt fra kua for at vi skal få melka som tvar ment til kalven, noe som er svært traumatisk både for ku og kalv. Og denne prosessen må de gjennom på ny hvert eneste år siden bonden inseminerer kua for at den skal få en kalv så melkeproduksjonen opprettholdes. Og når melkeproduksjonen naturlig avtar noe etter noen år er det rett på slaktebenken med henne selv om hun normalt ville levd til å bli rundt 20 år om jeg ikke husker feil. Hun er ikke lenger av verdi. Så melkeproduksjon og kjøttproduksjon kan ikke ses separat, de henger ganske tett sammen. Kalven som blir født ender også rett opp på slaktebenken som kalvekjøtt dersom hannkjønn eller venter samme skjebne som sin mor dersom det er en hunn. Så melkeproduksjon krever å ta liv det også, om enn ikke i teorien så skjer det i praksis.

• Liker 2
Skrevet

Jeg ble veganer av helsemessige årsaker. Jeg har vært veldig mye frem og tilbake, først kuttet jeg ut meieriprodukter, så kjøtt og fisk, så egg, så begynte jeg med meieriprodukter, så slutta jeg, frem og tilbake. Jeg prøvde meg veldig frem. Kjøtt og fisk var egentlig et kortvarig eksperiment jeg hadde tenkt å prøve i noen få uker. Prøvde å spise kjøtt igjen etter en stund, og syns det var ekkelt (og jeg var veldig glad i kjøtt før).

Har prøvd å spise fisk et par ganger de siste årene uten at det har gitt meg noen positiv opplevelse. I tillegg til helse, mener jeg også at det å være veganer er bedre for miljø og dyrenes velferd.

Skrevet

Har prøvd å spise fisk et par ganger de siste årene uten at det har gitt meg noen positiv opplevelse. I tillegg til helse, mener jeg også at det å være veganer er bedre for miljø og dyrenes velferd.

Hvordan kan du mene at et vegansk kosthold er sunnere? Man sliter med å få i seg alle næringsstoffer man trenger på et slikt kosthold, det er et unaturlig kosthold for mennesker og langt fra sunt - etter min mening.

Anonym poster: b9f17a0ac61ce9c695c24332f845ec93

• Liker 7
Skrevet

Hvordan kan du mene at et vegansk kosthold er sunnere? Man sliter med å få i seg alle næringsstoffer man trenger på et slikt kosthold, det er et unaturlig kosthold for mennesker og langt fra sunt - etter min mening.

Jeg sliter overhodet ikke med å få i meg alle næringsstoffer. Jeg har levd sånn i flere år og har veldig gode blodverdier. Jeg tar selvsagt tilskudd av B-12 og vitamin D. Sistnevnte manglet jeg forøvrig stort av selv om jeg konsumerte mye meieriprodukter og fet fisk, så jeg måtte ha tatt tilskudd av dette uansett. Det er vel strengt tatt viktig for alle å ta tilskudd av vitamin D uansett kosthold, særlig oss nordboere.

Jeg vil heller ta B-12 tilskudd enn å spise et dødt dyr. Ikke er jeg avhengig av å ta tilskuddene veldig ofte for å holde nivået mitt normalt. Jeg opplever bare fordeler ved å leve sånn, og jeg syns absolutt det er mer naturlig å leve sånn enn noe annet.

• Liker 4
Skrevet

Jeg har vært vegetarianer i 3 år. Er ikke veganer, man valgte å slutte med melk, siden jeg ikke ville støtte måten de behandlet melkekyrne og barna deres på.

Jeg er vegetarianer fordi jeg syns det er unødvendig at dyr lider for noe de ikke trenger å lide for. Mennesker i dagens samfunn har mange, mange andre intektskilder for protein. I tillegg kaster man sinnsykt mye kjøtt, alstå mange dyr dør og har lidd hele livet for å havne i søpla.

De blir fôret med kunstfôr, står på altfor hardt gulv (slik at de får leddskader) og you name it.

På Dyrsrettigheter.no finner du kjempemange gode og forklarende artikler om dette temaet :) Ta deg en tur!

Her er link til en kort og enkel artikkel: http://www.dyrsrettigheter.no/infosenter/kjottindustri/landbruk/

Vurderer du å bli vegetarianer? :)

Skrevet

De vanligste årsakene til å bli vegetarianer er enten for å beskytte miljøet, dyrs rettigheter eller helseårsaker.

Vet du hvor mange som dør av for mye kjøtt hvert år? Vet du hvor mye overvekt kjøttindustrien har skapt?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...