AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Jeg prøver å slutte å bruke Toro-produkter, og leter derfor etter oppskrift på tomatsuppe. Så, er det noen som har en oppskrift på en god tomatsuppe? Anonym poster: 172cacce806fc31f05dc7bbf8b87542b
Testosteron Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Jeg lager den slik: 1. Kok opp 1 liter vann med 2 terninger grønnsakbuljong 2. Skjær en løk i små biter, og fres noen minutter i rapsolje. 3. Ta en annen panne, ta i litt rapsolje, rør inn et par spiseskjeer med hvetemel. Rør så inn buljongvannet. 4. Ha i en boks med hakkede tomater + ei skje med tomatpure 5. Ha i litt salt og pepper 6. Ha i løken som du har frest i en egen panne 7. La koke i fem minutter 8. Ha i 1 dl krem- eller matfløte Hardkokte egg passer godt i tomatsuppe btw
Leanne Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 1 fres 1 løk og 2-3 fedd hvitløk i olje. 2 ha i 3 gulrøtter og 3 stenger stangselleri La det frese i oljen 5 min. 3 ha i en liter vann + 1 buljongterning, 1 boks hakket tomat og 3 ss tomatpure. La dette koke i 15 min. 4 kjør alt i en blender 5 tilsett en dl matfløte og pepper etter smak. 1
Inwe Skrevet 23. januar 2013 #4 Skrevet 23. januar 2013 Jeg går på diett for tiden, og lager en suppe uten bujong eller fløte. 1 boks hakkede tomater 1 løk 1 halv paprika 1 halvliter vann smak til med chillipulver, paprikapulver, hvitløkspulver, oregano og sukkerfri ketchup Fres løk og paprika i panna til det blir mykt, putt alle ingrdiensene inkludert løken og paprikaen i en kjele, mos med blender og kok opp. Veldig god med kylling og egg oppi. Tror forsåvidt de med buljong eller fløte er bedre, men jeg skal ha i meg minst mulig fett akkurat nå og holder meg derfor unna dette.
FruLuna Skrevet 23. januar 2013 #5 Skrevet 23. januar 2013 Jeg surrer løk og hvitløk i litt olje, gjerne også finhakket gulrot. Så har jeg i et par bokser tomater og ferske tomater hvis jeg har det ( lager ofte tomatsuppe når jeg har tomater som begynner å bli litt slappe). I tillegg har jeg oppi 2-3 ss hjemmelaget kyllingbuljong eller tilsvarende ferdigbuljong og like mye vann som det er plass i den tomme tomatboksen. Koker dette opp, når det har kokt ca. 10-15 minutter, kjører jeg det med stavmikser. Etterpå tilsetter jeg vann og evt fløte til passende konsistens, samt krydder (f.eks. salt og pepper, basilikum, oregano, chili/cayenne, cummin, en skje peanøttsmør er faktisk også godt!). Koker det opp igjen og lar koke 5-10 min. Drypper over litt olivenolje og har gjerne hardkokt egg oppi.
Gjest cool_water Skrevet 23. januar 2013 #6 Skrevet 23. januar 2013 Lager denne jeg. Syns oppskriften hennes er enkel og resultatet blir godt
Kvist Skrevet 23. januar 2013 #7 Skrevet 23. januar 2013 For å gjøre suppa mer mettende går det fint å ha i en liten neve røde linser som får koke med. De er billige, sunne, har kort koketid og trenger ikke bløtes først. Moses med stavmikser eller blender så de blir borte i resten av suppa. Da får du litt proteiner i suppa og holder deg mett litt lengre. Hvis du vil unngå hvetemel som jevning er linsene også med på å jevne suppa. Ellers lager jeg stort sett en variant av de over, men jeg freser alltid løk, hvitløk og tomatpuré i litt olje. Tomatpureen får en mye bedre smak om den får surre litt før resten has oppi.
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #8 Skrevet 23. januar 2013 Tusen takk for oppskrifter og tips Jeg skal teste flere av de, og finne ut hvem jeg liker best. Anonym poster: 172cacce806fc31f05dc7bbf8b87542b
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå