Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg bruker sjeldent barnevakt så jeg har ikke peiling på priser rett og slett. Men idag skal jeg på kino og har fått min tante"unge" på 16 år til å komme å passe mine to barn, 6 og 9 år. Det vil bli snakk om ca 3 timer og han skal lage kveldsmat og legge dem.

Jeg tenkte å kjøpe han et ladekort til mobilen hans til kr. 150.- eller skal jeg heller gi han penger. Hvor mye i tilfelle??..

Videoannonse
Annonse
Gjest GreenSky
Skrevet

150 hørtes jo greit ut. Hvorfor ikke spørre hva han foretrekker - penger eller kontantkort?

Han hadde sikkert satt pris på om du også kjøpte noe han kan kose seg litt med når ungene har lagt seg, f.eks chips og cola.

Gjest Seleena
Skrevet

Gi pengar. På 3 timar er 150 bra nok!

Skrevet
150 hørtes jo greit ut. Hvorfor ikke spørre hva han foretrekker - penger eller kontantkort?

Han hadde sikkert satt pris på om du også kjøpte noe han kan kose seg litt med når ungene har lagt seg, f.eks chips og cola.

God ide. Jeg spørrer han jeg. Chips og cola. Det er jeg jo avhengig av selv :ler::ler: så det har jeg alltid i huset..

Gjest Anonymous
Skrevet

jeg er selv 18 år o satt barnevakt for en liten gutt på bleiestadiet i går.. jeg var der klokken 18 og var vel ferdig ca 21, 3 timer slim som deg... og fikk 500 kroner. nådagens samfunn gir deg absolutt ingenting for 150 kroner... synes det var litt lite..tror han faktisk vil bli litt skuffet om han får 150 og thats it..for to unger!

Skrevet
jeg er selv 18 år o satt barnevakt for en liten gutt på bleiestadiet i går.. jeg var der klokken 18 og var vel ferdig ca 21' date=' 3 timer slim som deg... og fikk 500 kroner. nådagens samfunn gir deg absolutt ingenting for 150 kroner... synes det var litt lite..tror han faktisk vil bli litt skuffet om han får 150 og thats it..for to unger![/quote']

:o :o :o

500 spenn!!! Det har iallefall ikke jeg råd til. WOW! Det synes jeg var vanvittig mye. Ikke sjangs i havet fra meg, da blir en kinotur sinnsyk dyr..

Skrevet

500 kr for 3 timer, var noe drøyt... :-?

I og med at han er tanteungen din, så bør han strengt tatt, ikke ha betalt i det hele tatt.

-Men for å være grei, og vise at du setter pris på ham, bør du gi ham 150 kr eller kontantkort.

Da er han sikkert lettere å be neste gang også! :wink:

Skrevet

Om ikke 500 kr, så tenk at 150 kr bare er 50 kr pr time! Ville du jobbet for det? Men kanskje det blir annerledes når det er familie?

Amarone

Gjest Moonshadow
Skrevet

Synes han har rett til betaling selv om han er familie.. Det er jo ikke så mange andre måter enn barnevakt en 16åring kan tjene penger på...

200-250 er grei betaling for 3timer.

Gjest lmari
Skrevet

50 kroner per time er helt okei, men langt i fra godt betalt. Men han gjør det vel ikke nødvendigvis for å tjene penger, heller?

Jeg pleide å få 200 kroner per kveld da jeg satt barnevakt, men så er det også 10 år siden, da...

Gjest Anonymous
Skrevet

Vi gir mellom kr 80-120 kr timen

Skrevet

Hmmm. Utifra svarene skjønner jeg at de fleste synes at kr. 50.- er lite. Jeg vet ikke helt jeg. Jeg har tenkt å snakke litt med han, høre hva han selv synes. Jeg har ganske dårlig råd, og når det blir snakk om 250-300-500.- bare for at jeg skal komme meg på kino, så må jeg melde pass rett og slett.

Ungene mine er jo store, det er jo ikke snakk om så mye arbeid for han heller dah. Men jeg får se hva vi ender opp med. Skal vel klare å bli enige om et beløp.

Må vel vurdere å leie filmer heller... :-? :-?

Skrevet

Syns ikke 150,- kroner var lite. De andre beløpene hørtes urimelig høye for en så kort stund.

Skrevet
Syns ikke 150' date='- kroner var lite. De andre beløpene hørtes urimelig høye for en så kort stund.[/quote']

Da er iallefall du enig med meg. Thanks...

(begynte et øyeblikk her å lure på om jeg var forferdelig urimelig)..

Skrevet
jeg er selv 18 år o satt barnevakt for en liten gutt på bleiestadiet i går.. jeg var der klokken 18 og var vel ferdig ca 21' date=' 3 timer slim som deg... og fikk 500 kroner. nådagens samfunn gir deg absolutt ingenting for 150 kroner... synes det var litt lite..tror han faktisk vil bli litt skuffet om han får 150 og thats it..for to unger![/quote']

Blir morro når du skal ut å få deg ordentlig jobb og ikke går under 166 kr timen..! Uansett om nådagens samfunn ikke gir deg mye for 150 kroner, så synes jeg det er en verdifull lærdom at de pengene faktisk mottas i bytte mot tid og innsats. Skal man ha penger, må man jobbe litt. Jeg synes det er sinnsykt om barnepassarbeid utført av mindreårig skal ha like høy timelønn som en utdannet konsulent. 166 kr timen utgjør 323 700 i årslønn, folkens.

Skrevet

Blir morro når du skal ut å få deg ordentlig jobb og ikke går under 166 kr timen..! Uansett om nådagens samfunn ikke gir deg mye for 150 kroner, så synes jeg det er en verdifull lærdom at de pengene faktisk mottas i bytte mot tid og innsats. Skal man ha penger, må man jobbe litt. Jeg synes det er sinnsykt om barnepassarbeid utført av mindreårig skal ha like høy timelønn som en utdannet konsulent. 166 kr timen utgjør 323 700 i årslønn, folkens.

:bukke:

Takk for den! Deilig å se at flere er enige med meg.

Skrevet

Ja, man skulle tro 150 kroner var et kjærkomment tilskudd til ukelønna, ikke begynne å sammenligne det med annet lønnsarbeid.

(og hvilke andre jobber kan en 16 åring ta hvor han får betalt for å spise chips og drikke cola?)

Skrevet

Nei, å sitte barnevakt for kjente er ikke å sammenligne med annet lønnsarbeid. Men allikevel er 150 kr ikke mye penger. Selv om 16-åringen bare spiser chips og ser på tv, har han faktisk ansvaret for at barna har det bra! Hva om ett av dem har mareritt, slår seg, barna begynner å slåss osv... Da var det ikke så ukomplisert lenger? Nå synes jeg at 500 kr for 3 timer er mye, men er timelønn over 50 kr er ikke så mye å forlange. Du kan jo finne ut hva butikker betaler ryddehjelp under 18 år, for eksempel? Hvis noen husker jordbærplukke-sakene fra i sommer, så er minstelønn for voksne ca 80 kr timen. Det ligger sikkert litt under for barn, men er det urimelig å betale 70-75 kr timen for at noen skal passe på barna dine? Jeg synes ikke det. og det synes nok ikke barnehageansatte heller 75X3=225 kr. Er det så urimelig?

Amarone

Skrevet

Enkelte kafeer og utesteder betaler sine voksne ansatte (gjerne studenter) ned i 75 kr timen, også etter midnatt (selvfølgelig ille for bransjen at noen jobber under tariff). Jeg synes det er merkelig at folk skal ha så mye for så lite. Tanteungen burde jo egentlig kunne tilby seg å hjelpe tanten sin gratis. Med tanke på å få ham villig til å gjenta prosjektet kan det være lurt å stikke til ham litt penger. Men det er da ingen vanlig jobb.

http://www.dinside.no/php/art.php?id=12955

Minstelønn for handel og kontor fra 16 år er 57,98-

Gjest Poirot
Skrevet

APPLAUS!

Ønsker å legge til at denne konsulentlønnen på 323 700 skal det skattes 36 % av også, mens denne barenvakten nok ikke skatter av sin lønn... Tilsvarer derfor mye mer om man skal tenke netto utbetaling.

har han faktisk ansvaret for at barna har det bra! Hva om ett av dem har mareritt, slår seg, barna begynner å slåss osv...

Om man ikke kan håndere disse hendelsene bør man ikke sitte barnevakt. Skulle det skje noe ille kan man heller få en påskjønnelse i etterkant.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...