Gå til innhold

Hjelp til tilbehør!

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg fikk så mye god hjelp til pizzaen min, og nå trenger jeg litt mer hjelp. Sitter å prøver å sette opp kostholdsplan slik at det skal bli lettere for meg å endre kostholdet. Minner om at jeg ikke kan spise fruktose, hvertfall minimalt med det.

Hittil har jeg skrevet ned middager:

-Ovnsbakt laks

-Hjemmelaget burger

-Hjemmelaget pizza (denne er i boks)

-Seibiff

-Pølsegrateng

-Svinefilet i baconsnurr

-Kyllingfilé

-Biff

Frokost/lunsj:

-Pannekaker

-Frokostblanding som weetabix

-Sandwich

Jeg trenger litt hjelp med å fylle opp lista, og tilbehør til maten. Tilbehør som jeg kan spise er macaroni, pasta og ris. Sauser kan jeg ikke spise, så hjelp med å piffe det opp?

Og hva kan jeg evt ha på pannekakene når jeg ikke kan ha på syltetøy, frukt eller bær?

Videoannonse
Annonse
Gjest Snoken-
Skrevet

Jeg synes ikke du burde droppe saus. Du har peppersaus, sjysaus som har lite kalorier. Du kan jo lage pesto også 3 ss olivenolje, litt salt, hvitløk, pepper og basilkum.

• Liker 1
Skrevet

Saus inneholder som regel masse grønnsaker og tilsetninger jeg ikke tåler. Basilikum klarer jeg ikke, dermed ikke pesto heller.

Skrevet

Saus inneholder som regel masse grønnsaker og tilsetninger jeg ikke tåler. Basilikum klarer jeg ikke, dermed ikke pesto heller.

Hva med å lage sausen fra bunnen av? Du kan lage rød pesto i stedet for grønn.

Skrevet

Du kan lage pestoer med urter du liker:)

Anonym poster: 49803ec62ac2fb6a9a4d597456e81a97

Skrevet

Hvordan lager man god saus uten grønnsaker da? Er en del krydder jeg ikke skal ha også.

Hva består rød pesto av?

Sikkert greie alternativ men om jeg bare skal ha to utveier så blir jo det kjedelig i lengden :o

Skrevet

Kan jeg spørre om hvorfor du ikke kan spise fruktose? Eller hvor mye du kan spise? bare sånn at det blir lettere å vite hva jeg kan foreslå/ikke kan foreslå :)

Anonym poster: dfe3ad46c2ca007d00b0f62fac4e07c6

Skrevet (endret)

Jeg har visstnok fruktosemalabsorpsjon. Så tarmen min tar ikke opp fruktose som den skal, alt blir gjort om til gass, jeg blir oppblåst, får vondt i magen, kvalm, løs mage osv osv.

Jeg skal spise MINIMALT. Jeg reagerer på veldig veldig lite.

Edit: altså, magen reagerer fort på fruktose så det er lite som skal før jeg blir dårlig.

Endret av KaDust
Skrevet

Hva med å fylle kyllingen med en god ost og fersk spinat?

Sauserstatninger: Lag rømmedressinger med ferske urter, eller "kryddersmør" med fersk hvitløk.

Etterhvert kan du begynne å lage sauser fra bunnen. Soppsaus er et bra sted å starte, da soppen har mye smak i seg selv - og du skal vel helst unngå buljonger og kryddermikser.

Skrevet (endret)

Hvordan lager man god saus uten grønnsaker da? Er en del krydder jeg ikke skal ha også.

Hva består rød pesto av?

Sikkert greie alternativ men om jeg bare skal ha to utveier så blir jo det kjedelig i lengden :o

To alternativer er bedre enn ingen alternativer, du må lære deg å se løsninger, ikke hindringer. :)

Det kan være du ikke skal ha tomater heller, eller hvitløk, men jeg gir deg oppskriften uansett. Husk at det går an å bruke en oppskrift til inspirasjon, bytte ut ting du ikke tåler og prøve seg frem med andre ingredienser!

Den første oppskriften som kommer ut i søkemotoren min når jeg søker etter "rød pesto"

50 g pinjekjerner

100 g soltørkede tomater, nedlagt i olje

50 g revet fersk parmesan

2 fedd hvitløk

1.5 dl olivenolje

Endret av rockarollawoman
Skrevet

Tomat er en av de verre tingene igjen, så kan ikke ha det nei. Hva kan jeg evt bytte ut med tomat i den oppskriften der da? Jeg har aldri vært oppfinnsom eller flink i matlaging så jeg er desverre helt lost på dette området og klarer ikke alltid se løsninger. :gjeiper:

Skrevet (endret)

Tomat er en av de verre tingene igjen, så kan ikke ha det nei. Hva kan jeg evt bytte ut med tomat i den oppskriften der da? Jeg har aldri vært oppfinnsom eller flink i matlaging så jeg er desverre helt lost på dette området og klarer ikke alltid se løsninger. :gjeiper:

Jeg håper du finner gleden i matlaging etterhvert, for det gjør det unektelig mye lettere når man måter på så mange hindringer! Det er bra du spør! :)

Du kan egentlig bruke akkurat hva du vil, er det noe annet rødt eller grønt (grønne erter?) du tåler og liker, av grønnsaker/krydder? Bruk/prøv det!

Som han med James Dean til profilbilde tipset om

Oppskrift på hjemmelaget sjysaus og peppersaus

Endret av rockarollawoman
  • Liker 1
Skrevet

Ja, det håper jeg også!

Erter går greit i små små menger. Det har litt fruktose i seg men mye mindre enn feks tomat.

Takk skal se på oppskriftene :) Går det å piffe opp med noe ost, kesam eller noe sånt også kanskje?

Skrevet

Ja, det håper jeg også!

Erter går greit i små små menger. Det har litt fruktose i seg men mye mindre enn feks tomat.

Takk skal se på oppskriftene :) Går det å piffe opp med noe ost, kesam eller noe sånt også kanskje?

Piff i vei med det du ønsker, det viktigste er at du synes det smaker godt, og at det faller i god jord hos kroppen din! :) Prøving og feiling er fint å kunne bruke kjøkkenet til - begynn gjerne i små mengder, så du ikke ender opp med å måtte kaste store porsjoner.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...