Photobella Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 (endret) Hei, jeg er en jente på 16 år som nå fikk tilbud om poliovaksine, som påfyll (går i 10.ende) Står at det kan gi hjernehinnebetennelse og varige lammelser, og at man kan dø, men at sykdommen er under kontroll i Norge og en rekke andre land. MEN, står jo også at det er utbredt i store deler av verden, og at man kan bli smittet under reiser / av folk som har reist. Står også at det gir beskyttelse i 10 år. Problemet mitt er at jeg er ekstremt redd for sprøyter. Sist gang spydde jeg før jeg besvimte etter å ha tatt den pga. redsel (Hadde spist godt og drukket ok, helsesøsteren sa at det sikkert var fordi jeg var redd) og jeg blir helt ødelagt av det psykisk, jeg gråter, skriker, stivner til og klarer iallefall ikke å slappe av. Spørsmålet mitt er vel egentlig om det er nødvendig? Jeg vil helst ikke ta den om jeg ikke må, og jeg drar for det meste til Hellas på ferie, og andre steder i det området, har ikke lyst til å reise noe annet sted enn den delen av europa på sommerferie osv. foreløpig. Tenker jo liksom at voksne lever uten den fra de er 25-27, og det er vel etter dette at man får råd til å reise uansett? :s Håper noen kan gjøre det litt klarere for meg om den er nødvendig. Endret 22. januar 2013 av Photobella
SmallTalk Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 Nei, voksne lever ikke uten den sprøyten. De fleste tar påfyll av stivkrampevaksinen hvert 10. år, og den vaksinen som settes når man tar stivkrampebooster nå, er en mix av stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Da får man poliovaksinen på kjøpet. Jeg synes du skal bite tenna sammen og ta vaksinen, jeg. Før eller siden så vil du mest sannsynlig komme borti både flere og større nåler enn den sprøyta de ta vaksiner med, og da er det like greit å hoppe i det med en gang. 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Ta den. Og overvinn sprøyteskrekken din, du gjør det ikke lettere ved å unngå sprøyter. Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2 3
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Har du sett nålen? Har du sett hvor tynn og kort den er? Det er bittelite stikk i armen. Og bivirkningene av vaksinene er ørsmå. Polio er en farlig sykdom. Og med så mye innvandring vi har i Norge øker sjansene hele tiden for å få tilbake sykdommer som vi hadde så og si utryddet i Norge. Så det hjelper ikke alltid at du holder deg hjemme, når det kommer folk fra hele verden hit, som mest sannsynlig ikke har blitt vaksinert. Jeg hadde ikke nølt med å ta vaksinen. Anonym poster: 314ac95584ee27e784b532151deb452c 3
Photobella Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 22. januar 2013 Ta den. Og overvinn sprøyteskrekken din, du gjør det ikke lettere ved å unngå sprøyter. Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2 Vel, jeg har vært redd siden jeg var liten jente. Jeg har stukket av mange ganger når vi har hatt vaksine på planen, og jeg har bare blitt mer og mer redd over årene. Det å overvinne ting er ikke bare å bli holdt fast av en veldig usympatisk helsesøster.. Nei, voksne lever ikke uten den sprøyten. De fleste tar påfyll av stivkrampevaksinen hvert 10. år, og den vaksinen som settes når man tar stivkrampebooster nå, er en mix av stivkrampe, polio, difteri og kikhoste. Da får man poliovaksinen på kjøpet. Jeg synes du skal bite tenna sammen og ta vaksinen, jeg. Før eller siden så vil du mest sannsynlig komme borti både flere og større nåler enn den sprøyta de ta vaksiner med, og da er det like greit å hoppe i det med en gang. Jeg trodde ikke de fleste tok påfyll av stivkrampe hvert 10. år? Trodde man fikk det på legevakta om man skader seg skikkelig. Og jeg vet at man kommer til å måtte ta sprøyter etterhvert, men det er liksom noe man må ta etterhvert... Jeg skjønner veldig godt poengene deres da.. at man bør ta den, men jeg prøvde å prate med helsesøster idag, og hun viste ingen tegn til å gidde å høre på problemet mitt med at jeg faktisk er livredd..
SmallTalk Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Vel, jeg har vært redd siden jeg var liten jente. Jeg har stukket av mange ganger når vi har hatt vaksine på planen, og jeg har bare blitt mer og mer redd over årene. Det å overvinne ting er ikke bare å bli holdt fast av en veldig usympatisk helsesøster.. Jeg trodde ikke de fleste tok påfyll av stivkrampe hvert 10. år? Trodde man fikk det på legevakta om man skader seg skikkelig. Og jeg vet at man kommer til å måtte ta sprøyter etterhvert, men det er liksom noe man må ta etterhvert... Jeg skjønner veldig godt poengene deres da.. at man bør ta den, men jeg prøvde å prate med helsesøster idag, og hun viste ingen tegn til å gidde å høre på problemet mitt med at jeg faktisk er livredd.. Ta sprøyta hos legen isteden, da. Og, ja, de fleste ender opp med å ta stivkrampevaksinen på legevakten, men det anbefales at man tar booster hvert 10. år for å unngå dette.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Bestefar fikk polio, og ble midlertidig lam. Han måtte lære seg å gå på nytt igjen. En liten sprøyte er ingenting å være redd for, ta deg sammen. Anonym poster: ea92661db90a6262a75c2c0f1de2a6bc
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Vel, jeg har vært redd siden jeg var liten jente. Jeg har stukket av mange ganger når vi har hatt vaksine på planen, og jeg har bare blitt mer og mer redd over årene. Det å overvinne ting er ikke bare å bli holdt fast av en veldig usympatisk helsesøster.. Du overvinner aldri frykten om du lar være å ta sprøyte. Er uansett dine foreldre som bestemmer, og de gjør deg en bjørnetjeneste om du får slippe. Du er ikke den eneste med sprøyteskrekk, og det er faktisk ikke verre enn å presse seg igjennom det. Du kan også kjøpe Emla-plaster på apoteket, da vil du ikke kjenne stort. Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2 1
Photobella Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 22. januar 2013 Men jeg er ikke redd for selve stikket, jeg vet at det ikke gjør vondt, jeg er bare så pokkers redd for den stålstanga som skal inn i huden min. Jeg vet jo selv at det er pysete og teit, jeg vet jo det. Spørsmålet gikk jo ikke på "er det farlig å ta vaksine", men heller, er det utbredt og faktisk nødvendig? Og, jeg bestemmer til slutt selv. Ingen kan faktisk tvinge deg til å ta en vaksine, og det skjønner moren min også.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Men jeg er ikke redd for selve stikket, jeg vet at det ikke gjør vondt, jeg er bare så pokkers redd for den stålstanga som skal inn i huden min. Jeg vet jo selv at det er pysete og teit, jeg vet jo det. Spørsmålet gikk jo ikke på "er det farlig å ta vaksine", men heller, er det utbredt og faktisk nødvendig? Og, jeg bestemmer til slutt selv. Ingen kan faktisk tvinge deg til å ta en vaksine, og det skjønner moren min også. Hvorfor er du ikke villig til å gjøre noe med skrekken? Unngår du alle ting i livet som du ikke liker? Det første du burde gjøre når du blir 18 år, er å melde deg opp til å bli blodgiver slik at du vil overvinne redselen. Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2 1
Photobella Skrevet 22. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 22. januar 2013 Jeg SER poenget, men jeg unngår absolutt ikke alt som jeg ikke liker. Jeg prøver så godt jeg kan å overvinne ting, men akkurat sprøyter og andre spisse ting er veldig veldig vanskelig for meg. Og når hun som skal sette den ikke viser noe slags form for "dette ordner vi, vi tar det rolig" da vil jeg iallefall ikke. Sprøyteskrekk er ikke noe som vil lamme livet mitt konstant, og som plager meg/holder meg vekk fra det jeg vil gjøre. Jeg ser det å overvinne ting, men den måten ting går på rullebånd med helsesøsters "værsågod, neste"-teknikk (som jeg SER grunnen til at de må ha, da det tross alt er 100 stykker de skal sette den på) tror jeg ikke hjelper meg. Og blodgiver vil uansett for meg være å strekke det for langt. (Og det ser jeg ikke på som egoistisk, jeg vil gjerne gi bort organer og alt, men blod er jeg også utrolig ukomfortabel rundt)
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #12 Skrevet 22. januar 2013 Så ta sprøyten hos legen, slik en annen her foreslo. Jeg har selv kommet meg igjennom sprøyteskrekk. Jeg fikk ikke slippe, og i 9. klasse hadde jeg med både mamma og pappa da jeg skulle ta BCG sprøyten. Jeg ble holdt fast med makt av pappa og en lege, mamma prøvde å berolige meg, mens en annen satt sprøyten. Til slutt måtte jeg bare klare det, må ta blodprøve hver 3. måned, og det har jeg gjort i 10 år. Man blir vandt til det Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2
Sugerøret Skrevet 22. januar 2013 #13 Skrevet 22. januar 2013 Hei du. Jeg har nåleskrekk selv. Men vet du hva, eneste måten å bli kvitt den værste skrekken , nå kommer det.. jo det er å møte opp,puste med magen ,bruk bedøvelseskrem om du må.Og TA vaksinen Logikk vs frykt så vet jeg hva som vinner. Men det heter jo " Face your fears" og det er faktisk viktig at du tør ta sjangsen. Embla plaster kan legen skrive ut ,du tar det på der vaksinen skal settes. Snakk med personen som skal gi deg vaksinen og være dønn ærlig. Jeg klarer i dag å ta de "=¤)("( sprøytene jeg må ta,mye pga ekstreme smerter og jeg får skikkelige sprøyter i ryggen. Vi kan jo sammenligne nåler om du vil Men klarer jeg ,så klarer du.! 2
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #14 Skrevet 22. januar 2013 Man får kjøpt Emla-plaster reseptfritt på apoteket Anonym poster: 7a38bca9995549147acaef1ee6a694f2
snøfrisk Skrevet 22. januar 2013 #15 Skrevet 22. januar 2013 Poliosprøyten er den minst vonde av de alle, jeg har også ekstrem sprøyteskrekk, og gruet meg skikkelig på forhånd, husker jeg. Gråt og vegret meg! Men jeg begynte å le av lettelse da hun stakk den inn, var jo ikke noe å være redd for.. 1
Fim Skrevet 22. januar 2013 #16 Skrevet 22. januar 2013 Men jeg er ikke redd for selve stikket, jeg vet at det ikke gjør vondt, jeg er bare så pokkers redd for den stålstanga som skal inn i huden min. Jeg vet jo selv at det er pysete og teit, jeg vet jo det. Spørsmålet gikk jo ikke på "er det farlig å ta vaksine", men heller, er det utbredt og faktisk nødvendig? Ja, det er nødvendig. Med denne som med andre vaksiner er et av de viktigste poengene flokkimmunitet. En liten del av befolkningen, bestående av små barn og folk med lidelser som gjør at de ikke kan ta vaksinen, er bare beskyttet mot smittsomme sykdommer som polio, kikhoste og meslinger, fordi resten av befolkningen er vaksinert. Hvis et utbrudd skjer, f.eks. ved at noen får med seg viruset på reise, vil det ikke spre seg i befolkningen så lenge vaksinedekningen er høy nok. Da er det svært liten sjanse for at det rammer de som ikke er vaksinert. Dette er imidlertid helt avhengig av vaksinedekningen, som bør ligge på rundt 95%, mener jeg å huske. (Gidder ikke google det akkurat nå ) Å vaksinere seg handler derfor i stor grad om solidaritet. Og du kan tenke at det ikke gjør noe fra eller til om akkurat du avstår, men hva om du skulle slumpe til å sitte ved siden av én på bussen som akkurat kom fra Nigeria med polioviruset på slep? Du kunne bli alvorlig syk selv, eller bære viruset videre til naboens nyfødte barn, for eksempel. Bit tennene sammen, gråt om du må, men ta vaksinen. Det er ikke verdt det å ta sjansen! Og angående hvor utbredt det er: Polio er svært sjelden i Europa, men det finnes i noen land, og folk reiser svært mye. Det skal heller ikke stor senkning av dekningsgraden til før sykdommer bryter ut igjen. Meslinger, som svært få av vår generasjon har opplevd pga. et suksessfullt vaksineprogram, har brutt ut i "bobler" i England og Tyskland fordi noen subkulturer fikk for seg at vaksinen var farlig. Polio var på grensen til å bli utryddet, men fordi religiøse ledere spredde rykter om at vaksiner var en vestlig konspirasjon for å utrydde muslimene, falt dekningsgraden og sykdommen fikk spre seg igjen. Man må lure på hvor mange som har dødd eller blitt invalide på grunn av dette. Hvis vi skal lykkes i å utrydde polio, som vi lyktes i kampen mot kopper, må alle som kan, ta vaksine, slik at viruset aldri får mulighet til å spre seg, uansett hvor i verden det lander. 2
Gjest Johanne Skrevet 17. mars 2013 #17 Skrevet 17. mars 2013 Men jeg er ikke redd for selve stikket, jeg vet at det ikke gjør vondt, jeg er bare så pokkers redd for den stålstanga som skal inn i huden min. Jeg vet jo selv at det er pysete og teit, jeg vet jo det. Spørsmålet gikk jo ikke på "er det farlig å ta vaksine", men heller, er det utbredt og faktisk nødvendig? Og, jeg bestemmer til slutt selv. Ingen kan faktisk tvinge deg til å ta en vaksine, og det skjønner moren min også. Du har kanskje tatt den alt, jeg vet ikke. Uansett er det kanskje ikke noe hjelp i at jeg svarer deg nå, haha, men jeg skal ta denne vaksinen imorgen, og har akkurat det samme problemet. Prøvd å prate med fler om det, men ingen ser ut til å virkelig skjønne problemet mitt. Jeg fikk vite om at vi skulle vaksineres mens jeg var på ferie faktisk, forrige helg, og har gruet meg siden. Det har vært så ekstremt at jeg har våknet nesten hver morge gråtene av mareritt, helt seriøst!! Hvertfall så søkte jeg litt rundt på nettet og alle skrev at den ikke var vond, dette hjalp jo selvsagt litt, men ikke mye. (Ettersom det er selve frykten for nåla som skal inn i huden min, ikke smertene) Så fant jeg ut at det var noen som tok to dråper i munnen istede for sprøyte men det så ikke ut som var noe tilbud om i Norge, kun i landene hvor de fortsatt sliter mye med sykdommen. Så det ser ut som at jeg blir nødt til å bite tenna sammen å gjøre det. Jeg har kjøpt inn elma plaster og får bare håpe det hjelper litt. Om dette hjelper deg er vi nødt til å ta det i klasserommet, ikke inne på helsesøsterskontor, som vi har gjort på barneskolen, og alle i klassen kommer til å se på mens jeg vaksineres. Det er helt forferdelig.. Klarer ikke sette meg inn i tanken om at den nåla skal sprøyte inn noe som skal holde meg frisk, og det er kanskje hovedproblemet. Verste er at jeg er adopert fra afrika og blir nødt til å ta en enda større sprøyte enn de andre medelevene mine. Som også vil gi mere smerter utover dagen og kvelden. Håper det hjalp deg litt og høre at flere har samme probelem.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå