Gå til innhold

Jernteppe eller hjerneteppe?

Hva heter det?  

45 stemmer

1. 1. Hva heter det?

• Jernteppe
      133
    • Hjerneteppe
      18

Fremhevede innlegg

Skrevet

Det verste er at man vet at man sier feil, men klarer liksom ikke å slutte. Sa kullsyre med helt feil trykk før også jeg :oops: kullsyre :ler:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jernteppe!

Er fæl til å henge meg opp i sånne feil, jeg og. Mannen min sier tomatpurre i stedet for puré. :ler:

Skrevet
:ler::ler::ler: sykt morsomt men også grusomt irriterende :-?
Skrevet

Jernteppe, helt klart!

Finnes mange sånne ord. Dektektiv er en klassiker.

Gjest gjest1
Skrevet

Suzy; kommentator med trykk på "kommen"? Nei, den skjønte jeg ikke. Blir ikke det litt sånn kammerat da?

Der jeg vokste opp hørte jeg stadig at folk sa roransj istedetfor orange.

Gjest Anonymous
Skrevet

Sånt blir jeg helt SPRØ av!

Det heter selvfølgelig jernteppe.

Mange snakker også om å "ta sine forhåndsregler". Det heter forholdsregler!

"Han var ikke født bak en stol" er jo et strålende eksempel på sammenblanding av tre uttrykk!.

Ellers er det nokså nye, men forholdsvis allment utbredte uttrykket "hytt og pine" en sammenblanding av "død og pine" og "hytt og vær".

Skrevet

Charlottløk er også ganske irriterende.

Gjest Anonymous
Skrevet
Slingringsmål

Dette er kanskje nynorsk..?

:ler:

Hva med

...å ikke legge to stoler i kors...

...å ikke ha mye høy i hatten...

...å ha skjegget fullt av postkasser...

...reduksjonsøkning (Øystein Hedstrøms løsning på et problem)

Forresten er jeg selvsagt enig i at det heter jernteppe.

Men hvis jeg har vondt i hodet, heter dét jernverk?

Skrevet

Sier jernteppe, naturligvis! Og har hatt en årelang diskusjon med en venninne som insisterer :o på at det heter norrønsk og ikke norrønt! Ordboken overbeviser henne ikke... men jeg er skyldig i tomatpurren.

Amarone

Gjest LoisLane
Skrevet

At noen kan TRO at det heter hjerneteppe!!! :o De burde få seg et!

Skrevet
men jeg er skyldig i tomatpurren.

Amarone

Får mannen min snusen i det kommer han til hovere resten av dagen, og si til meg: "Det var det jeg sa! Jeg er ikke den eneste som sier tomatpurre! :ler:

Gjest Anonymous
Skrevet
Får mannen min snusen i det kommer han til hovere resten av dagen

...du mener vel hovulere..?

Skrevet

Forgjengerovergangsfelt :sjarmor:

Midlertidlig

Sjeptisk

Sambo skulle hatt juling.

Skrevet

Forresten er jeg selvsagt enig i at det heter jernteppe.

Men hvis jeg har vondt i hodet, heter dét jernverk?

Jerne det!

Skrevet
...du mener vel hovulere..?

Aldri hørt det utrykket før! :o

Men så hadde ikke jeg hørt om bekkalokk eller utrykket hy før jeg kom til Bergen heller da... :ler:

Men jeg mener bestemt at han hoverer...

Skrevet

Jernteppe! Irriterer meg sterkt over konkurransje jeg. Ellers så kan det vel være at man sier "galt" med vilje. Vet om mange som sier misforskjønt....! Bare for gøy :)

Skrevet

Jernteppe, selvsagt. Jeg irriterer meg dessverre også over uttalefeil. F.eks. når folk sier "biblotek" eller "sjokelade", høres forferdelig ut.

Skrevet

Jernteppe selvfølgelig!

Utrooolig plagsomt med slike uttalefeil. En venninne av meg sier konsekvent næggenakk (i stedet for neglelakk eller "næggellakk" som det heter på vår dialekt...). Plager meg veldig.

Ellers blir jeg særdeles irritert når folk blander inn engelske ord i en setning når vi har utmerkede ord i vårt eget språk for det samme. Type Idol-Thomas Strl...? som bare måååå ha et engelsk ord med i en setning. "Og så satte jeg meg i en chair, vettu..." " Skal du å se en movie i dag eller?" Blir bare for dumt!

Ellers heter det kjøkken ikke shøkken og "lissom" må da være det verste ordet som har eksistert!!

Og... :roe seg ned: Språkbruk kan være meget forstyrrende for psyken til en stakkars ordnazi! ;)

Skrevet

Ellers blir jeg særdeles irritert når folk blander inn engelske ord i en setning når vi har utmerkede ord i vårt eget språk for det samme. Type Idol-Thomas Strl...? som bare måååå ha et engelsk ord med i en setning. "Og så satte jeg meg i en chair, vettu..." " Skal du å se en movie i dag eller?" Blir bare for dumt!

:ler: sambo så to kuuuuule fjortisgutter på frognerbadet i fjor sommer. Rett ved siden av de satt det en liten fugle. Han ene utbryter litt sjokkert : se a - en bird :ler: latterlig

Skrevet

Jeg sa hele tiden hjerneteppe før, fordi jeg trodde det var man sa.. hehe. Men så ble jeg rettet på, og nå sier jeg selvfølgelig jernteppe...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...