AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #1 Skrevet 22. januar 2013 Hei, tok depresjonstest(MADRS) hos fastlegen, scorte 30 og det er visst moderat deprimert. Skal ikke konkludere for mye pga testen, tatt blodprøver og skal tilbake og holder på å skaffe psykolog. Men om jeg er moderat deprimert, hvor lang tid pleier man å bruke på å komme tilbake? Eller kommer man ikke i det hele tatt? Jeg har i hvert fall gitt opp livet, synes jeg har tapt i alt og det eneste jeg ønsker er å reise tilbake i tid(det går selvsagt ikke) Og sånn tror jeg kanskje jeg har vært store deler av livet, jeg har alltid angret på det jeg har gjort, ikke så rart heller for jeg har en tendens til å gjøre de samme feilene hele tiden og når ting går dårlig legger jeg meg i senga og håper at ting skal ordne seg selv. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #2 Skrevet 22. januar 2013 For å ta det fra en annen kant: Hva har du gjort til nå av tiltak(evt psykolog/trening/kosthold etc)? Leste nettopp om en større studie som viste at selvhjelpsbøker faktisk også hadde veldig god effekt mot depresjon, og de som brukte dette(og eller i tillegg til samtaler hos psykolog) hadde visstnok færre tunge tilbakefall og var mer "motivert" til å ta tak i symptomene på et langt tidligere stadie, samt var mer aktive i forebygging. Om du ikke har forsøkt dette allerede, altså. Så bør du sjekke at alt fysisk er på plass(jern, d-vitamin osv) - jeg blir ganske nedstemt og deprimert av dvitaminmangel - samt at du bør notere deg bak øret at søtningsstoffer, da spesielt asepartam har vist seg å forverre depresjoner. Anonym poster: 0336cf8cc14da93e28be363fd8a4a470 1
Gjest Gjest Skrevet 22. januar 2013 #3 Skrevet 22. januar 2013 Så lenge du fortsatt har et ønske om å bli kvitt depresjonen, så er det i det minste en mulighet. Det er når du tipper over til at du rett og slett ikke ser poenget med å endre ting det blir "farlig".
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #4 Skrevet 22. januar 2013 Takk, jeg klarer faktisk ikke å komme ut av dette selv, har prøvd nå og synes jeg sitter helt fast i livet. Litt av greia er at jeg har vært venneløs hele livet og det ser ut som om det er noe av det som gjør meg deprimert, det er ikke så lett å få venner, og jeg trenger egentlig venner gjennom studiene for å dra meg gjennom. Har spurt om å være på kollokvie med folk og får som oftest nei, og de få gangene jeg faktisk får ja, så trives jeg ikke med de menneskene. Er også for nære å bli erdig med studiene til at jeg kan bytte studiested. AB2, ja farlig når man gir opp og det er jo det jeg har gjort alt for lenge. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
PepsiMax Skrevet 22. januar 2013 #5 Skrevet 22. januar 2013 Anbefaler deg boka tankevirus. Det er en liten og veldig lettlest bok som viser hvordan vi lar oss fange av negative tanker og hvordan det påvirker oss, samt hvordan vi kan jobbe med å snu disse tankene ved å bli oppmerksomme på de
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #6 Skrevet 22. januar 2013 Anbefaler deg boka tankevirus. Det er en liten og veldig lettlest bok som viser hvordan vi lar oss fange av negative tanker og hvordan det påvirker oss, samt hvordan vi kan jobbe med å snu disse tankene ved å bli oppmerksomme på de Takk, skal prøve å lese boka, men er ikke så lett, har ganske store konsentrasjonsvansker(tankene sporer av når jeg prøver å lese en lengre tekst og får ganske vonde tanker også) Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
PepsiMax Skrevet 22. januar 2013 #7 Skrevet 22. januar 2013 Det er nettopp derfor jeg anbefaler denne og ikke de vanlige store, tunge bøkene om depresjon osv. Denne er som en barnebok for voksne! Humoristisk skrevet, og lite tekst på hver side Konsentrasjonsproblemer o.l. er ganske typisk depresjon så syns det er helt fjernt med de store tunge bøkene om temaet. Er man deprimert nok orker man knapt se på de.....
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #8 Skrevet 22. januar 2013 Det er nettopp derfor jeg anbefaler denne og ikke de vanlige store, tunge bøkene om depresjon osv. Denne er som en barnebok for voksne! Humoristisk skrevet, og lite tekst på hver side Konsentrasjonsproblemer o.l. er ganske typisk depresjon så syns det er helt fjernt med de store tunge bøkene om temaet. Er man deprimert nok orker man knapt se på de..... Konge! Da skal boka leses. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
PepsiMax Skrevet 22. januar 2013 #9 Skrevet 22. januar 2013 Håper du liker den like godt som gjør! Den fikk meg til å bli mer bevisst hva jeg egentlig tenker, og hvordan det påvirker meg.
Havtorn Skrevet 22. januar 2013 #10 Skrevet 22. januar 2013 Jeg testet til 35+ for noen mnd siden og etter en stund i behandling føler jeg meg absolutt bedre. Tror mye av cluet er å luke ut de irrasjonelle tankene og heller ta tak i de rasjonelle bekymringene, hjalp meg masse. Ta deg tid til å bli kjent med deg selv, får du tilbud om kognitiv terapi, takk ja. Godt å vite hva som surrer oppi der. Statistisk sett er det ganske fine prognoser for å bli helt bra etter en depresjon.
AnonymBruker Skrevet 22. januar 2013 #11 Skrevet 22. januar 2013 Jeg testet til 35+ for noen mnd siden og etter en stund i behandling føler jeg meg absolutt bedre. Tror mye av cluet er å luke ut de irrasjonelle tankene og heller ta tak i de rasjonelle bekymringene, hjalp meg masse. Ta deg tid til å bli kjent med deg selv, får du tilbud om kognitiv terapi, takk ja. Godt å vite hva som surrer oppi der. Statistisk sett er det ganske fine prognoser for å bli helt bra etter en depresjon. Takk, skal huske på det med kogntiv terapi. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #12 Skrevet 23. januar 2013 Takk, jeg klarer faktisk ikke å komme ut av dette selv, har prøvd nå og synes jeg sitter helt fast i livet. Litt av greia er at jeg har vært venneløs hele livet og det ser ut som om det er noe av det som gjør meg deprimert, det er ikke så lett å få venner, og jeg trenger egentlig venner gjennom studiene for å dra meg gjennom. Har spurt om å være på kollokvie med folk og får som oftest nei, og de få gangene jeg faktisk får ja, så trives jeg ikke med de menneskene. Er også for nære å bli erdig med studiene til at jeg kan bytte studiested. AB2, ja farlig når man gir opp og det er jo det jeg har gjort alt for lenge. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6 Ja, godt du har en motivasjon til å komme deg ut av det Jeg hadde muligens det for 10 år siden, men nå er det for sent på alle måter. Ta tak i det når du fortsatt kan!
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #13 Skrevet 23. januar 2013 Jeg scoret 29 i november og for en uke siden ble jeg testet igjen og fikk 14, så du har all grunn til å tro at det blir bedre i overskuelig fremtid. For meg har det fungert å være sykemeldt, ta antidepressiva (selv om det satt langt inne hos meg å ta det) og kognitiv terapi. Jeg fikk heldigvis time hos psykolog kjapt og de bøkene hun har anbefalt meg er "Lykketyvene - hvordan overkommelig depresjon" av Torkil Berge og "Stress" av Kroese. Den siste er en innføring i oppmerksomhetsmeditasjon, og cd følger med, som har vist seg effektivt i behandling av depresjon. Spesielt antidepressiva og meditasjon har hjulpet meg å få tilbake konsentrasjon og humør. Anonym poster: 6d0f1e1375df49f0c620d428d2b73d18 1
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #14 Skrevet 23. januar 2013 Ja, godt du har en motivasjon til å komme deg ut av det Jeg hadde muligens det for 10 år siden, men nå er det for sent på alle måter. Ta tak i det når du fortsatt kan! Håper vi begge kommer ut, er jo litt som deg(tror jeg) tenker på hvor mye lettere det hadde vært om jeg tok tak i det tidligere. Menmen det blir jo et kjipt liv om jeg skal gi opp alt i en alder av 25 selv om jeg faktisk tenker at alt er over og at nå kan det være det samme, så får vi se om psykologene kan hjelpe. Håper bare det å ha noen å snakke med og forklare meg hva som er realistisk og hva jeg burde gjøre for å komme dit jeg vil. Merkelige greier det der, hvordan man kan gå i mange år uten å forstå at det å ha gitt opp livet ikke er sånn det skal være. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #15 Skrevet 23. januar 2013 TS som svarte over Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
AnonymBruker Skrevet 23. januar 2013 #16 Skrevet 23. januar 2013 Jeg scoret 29 i november og for en uke siden ble jeg testet igjen og fikk 14, så du har all grunn til å tro at det blir bedre i overskuelig fremtid. For meg har det fungert å være sykemeldt, ta antidepressiva (selv om det satt langt inne hos meg å ta det) og kognitiv terapi. Jeg fikk heldigvis time hos psykolog kjapt og de bøkene hun har anbefalt meg er "Lykketyvene - hvordan overkommelig depresjon" av Torkil Berge og "Stress" av Kroese. Den siste er en innføring i oppmerksomhetsmeditasjon, og cd følger med, som har vist seg effektivt i behandling av depresjon. Spesielt antidepressiva og meditasjon har hjulpet meg å få tilbake konsentrasjon og humør. Anonym poster: 6d0f1e1375df49f0c620d428d2b73d18 Bra du har hatt så god progresjon, fra moderat til lett deprimert. Antidepresiva sitter nok langt inne for meg også, men hjelper ikke terapi så får jeg poppe piller:-) Har heldigivis råd til å ta kjøpe psykologtimer privat slik at jeg kan få hjelp raskt og de timene som trengs. TS Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6
Gjest Gjest Skrevet 23. januar 2013 #17 Skrevet 23. januar 2013 Håper vi begge kommer ut, er jo litt som deg(tror jeg) tenker på hvor mye lettere det hadde vært om jeg tok tak i det tidligere. Menmen det blir jo et kjipt liv om jeg skal gi opp alt i en alder av 25 selv om jeg faktisk tenker at alt er over og at nå kan det være det samme, så får vi se om psykologene kan hjelpe. Håper bare det å ha noen å snakke med og forklare meg hva som er realistisk og hva jeg burde gjøre for å komme dit jeg vil. Merkelige greier det der, hvordan man kan gå i mange år uten å forstå at det å ha gitt opp livet ikke er sånn det skal være. Anonym poster: c19b0a54b2b869245765df3febe5abc6 Kanskje det hadde hjulpet om jeg hadde søkt hjelp før. Tviler egentlig litt. For meg var depresjon et "valg". Jeg valgte bort behandling, og har bevisst brukt depresjon for å svekke meg selv. Men, dette er heldigvis ikke normen, og med tanke på at du nå aktivt søker hjelp vil jeg tro du har en sjans. Heh. Fikk 42 nå når jeg tok den, overraskende lavt.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå