Gå til innhold

Helårsdekk vs piggdekk, klinkis og glatte partier


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Skal kjøre en bil denne uka for eieren, men eieren er usikker på å la meg kjøre den fordi han selv mener at helårsdekkene ikke holder like godt som piggdekk. Bor på vestlandet, her er det ikke snø eller slaps, men tidvis ispartier og noe glatte på skygger osv.

Jeg trodde ærlig talt det hadde med dekkblandingen å gjøre?

Jeg har hatt lappen en god stund, men har bare kjørt pigg på vinteren til nå, ikke prøvd helårsdekk. Uansett kjører jeg ikke som en villmann og er forsiktig, så det skal nok gå fint.

Jeg er nok mer interessert i info om helårsdekk :)

Anonym poster: 974dc7136a6ea5a73d342de503c5a95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har bare hørt negative ting om helårsdekk. Selv kjører jeg piggfritt (selv om jeg hadde valgt pigg om det ikke var avgift på det).

Kanskje ikke svaret du var ute etter :P

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lille-pus

TS, hør på meg nå.

Og hør alvorlig.

Helårsdekk finnes ikke.

Jadda, jeg vet det selges noe som kalles for 'helårsdekk', men de er ikke det vi krever av et dekk.

De er like dårlige på vinterføre i kuldegrader som de er på steikvarm motorveiasfalt i juli.

Jeg blåser ærlig talt i hvilke forhold den enklete mener ligger til rette for å ikke utstyre bilen med vinterdekk for vinterbruk.

Samme om du bor der du sier du bor; Styr unna helårsdekk.

Jeg synes du er tøff, - nærmest på nippet til å helle over til dumskap, når du mener deg bedre istand til å vite hva bilen og dekkene er gode for enn bilens eier.

Endret av Lille-pus
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Som dekkselger, vil jeg derimot IKKE anbefale kjøp av helårsdekk om våren, med tanke på å bruke det året rundt.

Grunnen er at dekkene blir harde og glasserte etter en tids bruk.

Bruk av helårsdekk om sommeren, medfører at dekkene vil bli ubrukbare til vinterbruk.

Videre vil jeg fraråde bruk av helårsdekk i områder der det er mye tykk is på veiene.

Om vinteren er de best i snø, og da gjerne i litt dyp snø."

Om sommeren er de best på ekstremt underlag som sand, stein og jord.

Med andre ord bør du høre på eieren av bilen :)

Jeg kommer til å velge pigger neste gang, Leon. Selv om jeg har veldig gode piggfrie dekk, så føler jeg meg langt tryggere med piggene.

Endret av 2shy
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så dere alle vet det, jeg blandet helårsdekk med piggfrie vinterdekk, når jeg innså at hva helårsdekk er, eller hva folk tror det er, for jeg har også lest det samme som dere sier her oppe, så er det ikke sjans i havet for at jeg tar meg med den bilen ut på en vintervei.

Beklager at jeg kasta bort deres tid, innser at jeg rotet begrepene.

Jeg har selv alltid vært av den oppfatning at, hvertfall i Norge, har vi ikke noe som heter helårsdekk, det er ikke et dekk som kan brukes på alle årstidene her, det nekter jeg å tro. Uansett hva de sier.

Trådstarter.

Anonym poster: 974dc7136a6ea5a73d342de503c5a95a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har piggfrie vinterdekk, TS (hakkapeliitta), og jeg kjører mye på veldig glatt og isete føre. Det går helt fint, så lenge jeg kjører etter forholdene. Kjørte over fjellet nå nylig med veldig mye isete områder. Går helt fint, men det innebærer jo som sagt å kjøre forsiktig, og holde avstand. Sjekk hvordan sporene på dekkene er :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Lille-pus

Piggfrie vinterdekk består av en helt annen gummibladning enn de såkalte helåsdekkene.

Det er som å sammenlikne Grand Danois og chihuahua.

Det er stort sett bare på speilholke den største differanse mellom vinterdekk med pigg og uten pigg kommer frem.

Nevner ubeskjedent at her før jul da det kom 70 cm nysnø og alt stod i stampe, veien var ubrøytet og naboer stor i kryss og gevær rundt her... Sklidd ut til høyre og venstre, ikke en kjeft kom opp bakken.

Hvem var det som den eneste bil (og sjåfør), på Michelin X-ice kjørte helt hjem og parkerte i carporten ?

Yeppers det var Lille-pus .

Påminnelsen fra 2Shy mht. dekkenes status og alder er viktig. Det samme er avstand og tid.

Vi kommer alle tidsnok til vår egen begravelse.

Endret av Lille-pus
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Badabing

Piggfritt går sikkert fint. Helårsdekk ville jeg ikke kjørt på, man ser jo hvordan de sliter i Danmark og sør i Sverige når det kommer litt snø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er litt offtopic, men jeg synes det er skammelig at man faktis må betale avgifter for å kjøre med dekk som har pigger i. Pigger = økt sikkerhet ved kjøring på klinkis.

Ja, jeg er sikkert oldschool men i mine øyne er pigger alltid bedre enn piggfritt på veier med is på.

Nå har jeg ikke sett på hva det egentlig koster, men jeg boikotter å betale piggdekk avgiften. Og ja, jeg er en sta liten unge.

Endret av -Leon-
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har kjørt Bergen-Oslo en haug med ganger på piggfrie dekk. Kun EN gang hadde jeg hatt bruk for pigger. Men med avpassing av fart og svært forsiktig kjøring gikk det fint.

I jobb har jeg kjørt piggfritt i Bergen og omegn i over ti år. To ganger måtte jeg legge på kjetting. Da var det is med vann oppå.

Piggene i piggdekk er omtrent nedslitt når man kan ha bruk for dem, om man ikke bor langt ute på landet eller på fjellet. Bråkete falsk trygghet for dem som bor i feks Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå har det vært en del isføre her jeg bor (på Vestlandet) Vi la på piggdekkene og meningen var å kjøpe nye piggfrie, men er ikke kommet så langt. Har våre greit med piggene på. Er ikke så ofte innom og må betale piggavgift.

Anonym poster: d44fc4f74ac9a374c308b560734ee42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...