Gå til innhold

Hvor mye kalorier inneholder...


Nusseli

Anbefalte innlegg

Hvor mye kalorier inneholder havregrøt laget med rosiner (russin) ? Syns det smaker helt fantastiskt og søtt, så trenger jeg ikke sukker på. Men er det nesten ikke noen forskjell eller er det stor forskjell i kalorier og sukkerinnehold? Rosiner smaker jo så søtt :)

Kanskje et dumt spørsmål enligt visse men noen må jo vite. Jeg har lyst til å skifte ut sukker mot andre ting så om noen har flere tips på annen mat man kan gjøre liknende med så vil jeg gjerne vite :) Tex, grønn te, hvordan kan man få det litt mere søtt uten sukker? Må bli kvitt mitt sukker beroende!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er det tilsatte sukkeret du må være mest på vakt for. Rosiner er naturlig søte og det synes jeg du kan unne deg (sukkeret er sukker i rosiner også, men de inneholder jo også andre sunne stoffer). Om du har for høyt sukkerforbruk, er det hovedsakelig nok å kutte ned på/ut godteri, brus og en del ferdigprodusert mat (ting man ikke aner inneholder så mye sukker!!) Sukker i teen vil ikke nødvendigvis telle mer enn 10 kcal, likeså med sukker på grøt (om du ikke foretrekker å ha på hele sukkerskåla ^^). Så, konsentrer deg om de store mengdene først! (:

Anonym poster: 3d15c2bc93f0fc7574c53739ceb22e0e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det tilsatte sukkeret du må være mest på vakt for. Rosiner er naturlig søte og det synes jeg du kan unne deg (sukkeret er sukker i rosiner også, men de inneholder jo også andre sunne stoffer). Om du har for høyt sukkerforbruk, er det hovedsakelig nok å kutte ned på/ut godteri, brus og en del ferdigprodusert mat (ting man ikke aner inneholder så mye sukker!!) Sukker i teen vil ikke nødvendigvis telle mer enn 10 kcal, likeså med sukker på grøt (om du ikke foretrekker å ha på hele sukkerskåla ^^). Så, konsentrer deg om de store mengdene først! (:

Anonym poster: 3d15c2bc93f0fc7574c53739ceb22e0e

Liker ikke brus så mye men har kuttet ut med juice, noe jeg syns er litt synd fordi jeg har altid trodd at det i utgangspunkt finns sunne juices som man kan köpe på butikken..?

Det gotteri som jeg spiser ofte (hver dag hvis jeg hadde hatt mulighet, råd, samvittighet) er sjokolade! Elsker det og når jeg pröver å kutte det ut så blir jeg så keen på sukker, sött, pasta og bröd. Vet jo at dette ikke heller er så sundt i för store mengder og derför må jeg bare finne ut av bedre alternativ.

I det stora og hele er jeg veldig fornöyd med min kropp men vill gjerne ha en litt slankere mage. Noe man får hvis man spiser mer sundt og mindre sukker :-) Dette er alltså ikke noen "thinspoon" tråd, men en der jeg håper at vi kan dele våre gode opplevelser kring nyfunnen mat-kjärlighet til sunnere alternativ.

Jeg har en; Min sönn ELSKER is og derför så pleier han å få det titt som tett. Ende förskjellen er at jeg mixer banan, jordbär osv i en blender og fryser ned. Rör om då och då så at det ikke skall bli stenhårde isklumper uten fryse mer jevnt. Dette spiser vi med godt samvete og han elsker det! Hihi, han elsker tom fryst brokkoli! :D

MER TIPS, ANYONE?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er det tilsatte sukkeret du må være mest på vakt for. Rosiner er naturlig søte og det synes jeg du kan unne deg (sukkeret er sukker i rosiner også, men de inneholder jo også andre sunne stoffer). Om du har for høyt sukkerforbruk, er det hovedsakelig nok å kutte ned på/ut godteri, brus og en del ferdigprodusert mat (ting man ikke aner inneholder så mye sukker!!) Sukker i teen vil ikke nødvendigvis telle mer enn 10 kcal, likeså med sukker på grøt (om du ikke foretrekker å ha på hele sukkerskåla ^^). Så, konsentrer deg om de store mengdene først! (:

Anonym poster: 3d15c2bc93f0fc7574c53739ceb22e0e

Både enig og uenig med svaret her.

Jeg er enig i at sukkeret i grøten ikke utgjør noen kalorimessig problem om man har "normal" mengde sukker på, så sant man ikke drikker unormalt mye te og har i masse sukker, ja da trenger du ikke bekymre deg for sukkeret i teen heller sett fra et slankemessig/vektmessig ståsted.

Det hele er enkelt å begrunne, det har seg nemlig slik at det er de store kalorimessige matvanene våre som påvirker vekten vår, i mindre grad de små... Sagt med andre ord så utgjør det om du har sukker på grøten eller ei lite fra eller til, du trenger dermed ikke unngå dette.

Dessuten er ikke havregryn i seg selv mye mindre kaloririkt enn sukker. 40 gram havregryn tilsvarer ca 30 gram sukker. Det skal ofte ikke mye mer havregryn ekstra til et måltid, før det blir mer fetende enn litt mindre havregryn men da med sukker.

Men for all del, havregryn er sunt, sukker er usunt og har ingen ernæringsmessig verdi ut over at det gir energi.

Samme kan man si om andre frokost-ritualer, Cornflakes som jeg spiser tidvis f.eks. 100 gram cornflakes gir mer energi enn 90 gram rent sukker, cornflakes'ene er således nesten like energirike som sukkeret. Likevell er mange ikke redd for å lesse på cornflakes, litt sukker oppå derimot er dem livredd. Forstå det den som kan...

Fint du lager havregrøt, det er en ok og rask frokost, og ikke minst er det sunt og usøtet (selv med litt sukker på utgjør det ikke stor forskjell til eller fra). Mange andre frokostritualer derimot er søtede (noen også med riklig fettinnhold), det er svært usunt og fetende til sammenlihning. Styr unna slikt, og stakkars dem som søter slikt.

Ikke ille å starte dagen med korn, spesielt da ikke havre. I sin rene og usøtede form er det en bra frokost, i form av grovbrød, grøt eller havregryn med melk på...

Synes du grøten er søt nok uten sukker på, ja da trenger du ikke det og intet er bedre... Men styr mengden da man kan overspise av havre også, da det er ganske kaloririkt i seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

(...)

Dessuten er ikke havregryn i seg selv mye mindre kaloririkt enn sukker. 40 gram havregryn tilsvarer ca 30 gram sukker. (...)

Men for all del, havregryn er sunt, sukker er usunt og har ingen ernæringsmessig verdi ut over at det gir energi.

Vad menar du? Att havregryn är väldigt kaloririkt? Det har jag aldrig hört tidigare..

Samme kan man si om andre frokost-ritualer, Cornflakes som jeg spiser tidvis f.eks. 100 gram cornflakes gir mer energi enn 90 gram rent sukker, cornflakes'ene er således nesten like energirike som sukkeret. Likevell er mange ikke redd for å lesse på cornflakes, litt sukker oppå derimot er dem livredd. Forstå det den som kan...

Fint du lager havregrøt, det er en ok og rask frokost, og ikke minst er det sunt og usøtet (selv med litt sukker på utgjør det ikke stor forskjell til eller fra). Mange andre frokostritualer derimot er søtede (noen også med riklig fettinnhold), det er svært usunt og fetende til sammenlihning. Styr unna slikt, og stakkars dem som søter slikt.

(...)

Har du nå¨got förslag på sunda, bra frukostar då? Förutom havregrynsgröt så är jag ganska tom för ideer på den froten och jag tycker om frukost... Gärna mat som jobbar med magfetter och absolut inte gör mer av ;) Du verkar ju veta mer om sådant här än mig i alla fall :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle kornprodukter er svært kaloririkt ja, man kan ta utgangspunkt i litt mer enn ca 3/4 del av energi-innholdet sammenlignet med rent sukker. Om kornet er grovt eller lyst (siktet) tilsvarer omtrent det samme, det har ei heller betydning om man får det i seg via grøt eller som brød eller kaker etc...

Det er ikke uten grunn at mennesker som har et høyt kaloriforbruk ofte tyr til kornprodukter, om det er som brød eller pasta eller som havregrøt for din del, mye energi tilfører det kroppen. Derfor spiser gjerne idrettsutøvere en del korn i forskjellige varianter, de trenger jo mye energi.

Men ikke la det skremme deg, for havregryn kan du se som sunt - jeg sier bare at du ikke kan spise ubegrenset av det og at mengden har betydning for vekten. Man kan jo fint spise seg overvektig selv uten brus og snopinntak og annet usunt, ja selv med bare sunne matvarer kan man spise seg alvorlig fet - i de tilfellene er kornvarer som regel en av hovedgrunnene til overvekten.

La uansett ikke det skremme deg, for havre er sunt og også en god ingrediens i en fornuftig og bra slankediett. Havre inngår i stor grad i et sunt og godt kosthold.

Dessuten er havre og andre kornvarer man kan se på som grove langt å foretrekke fremfor finere (siktede) kornprodukter, skal ikke utdype dette så mye da jeg ikke sitter med PC'en og skriver nå, men skriver fra en mobil med de tastemulighetene det gir. Dessuten metter havre mye og lenge, noe som fører til at mange gjerne unngår småspising eller overspising av enda mer fetende matvaner senere på dagen.

---

Hva gjelder frokosttips så har jeg mange, uten at jeg skal komme med så mange siden jeg jo ikke kjenner dine vaner og hva du liker. Kan heller gi noen generelle råd. Her følger dem;

Spis grovt fremfor lyst, unngå søtede frokostblandinger etc., forsiktig med søtede melkeprodukter (yoghurt f.eks) og velg de usøtede/naturelle varianter av disse og søte heller med bær. Forsiktig med juicer, som kan inneholde like mye eller mer sukker enn brus. Du kan trygt la frukt og grønnsaker være en del av frokosten, mener ikke da bare noen agurk eller tomatskiver på brødet - selv spiser jeg tidvis pitabrød fylt med masse grønt og med skinke, tunfisk eller kylling etc. (være obs på dressingtype og mengde dressing i så fall).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...