Gå til innhold

Kjolen til Martha.....ned med kongehuset!!!


Gjest anonym

Anbefalte innlegg

Gjest Anonymous

Er så drittlei å bruke mine skattepenger til å holde slottet i ånde. Sku ønske vi fikk en president i stedet for en idiotisk kongefam som ødsler ut penger. Se bare på Trondheim kommene, de måtte bruke pengene på prinsessebryllupet, enda det var mange som trengte pengene mer enn de såkalte kongelige...Bla de eldre + skoleungdom osv.

Ned med kongen og co. Flere som er enig?

Hilsen meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Anonymous

Tror du det er gratis å ha president?

Presidentfamilien vil nok bruke like mye av skattepengene som kongefamilien. Bare se på USA, der tar presidentene med seg det de har fått i løpet av perioden sin når de slutter, og den nye kjøper seg nye ting.

Dessuten er det vel i mine øyne ingen i dette landet som er kvalifisert til en slik rolle.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nope, helt uenig.

For det første er jeg monarkist, så da sier det seg selv.

Når det gjelder pengebruk, så henviser jeg til siste taler som uttrykte det aldeles glimrende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg støtter ønske om president framfor kongefamilie fult ut. Jeg synes ikke at slike posisjoner skal gå i arv. Som det demokratiske landet vi er, synes jeg vi må få lov til å velge den person som evt. skal ha et slikt verv.

Om vi har kompetente personer eller ikke vet vi vel ikke før et evt. valg. Kromprins Håkon må jo gjerne stille til valg.

Hva en norsk president vil koste aner jeg ikke, men vi må vel ikke nødvendigvis være lik USA? Må vi ha en president i tillegg til statsminister? I tilfelle hvorfor?

Etter det jeg har lest er det ikke gitt at de representasjonsoppgavene kongefamilien gjør i utlandet, medfører inntekt i statskassen i form av gode handelsavtaler. De som tjener mest på kongefamilien er vel "sladrepressen".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er som tidligere nevnt republikaner, og håper monarkiet snart er en saga blott!

Jeg er helt enig i at det er galt at en familie skal arve landets høyeste tittel.

Likeså blir det galt at denne familien ikke kan ta sine egne avgjørelser uten at folket og stortinget skal uttale seg.

Når det gjelder presidenter, så er det klart at de koster, men forskjellen er at presidenter velges av folket, og folket kan skifte ut presidenten.

Videre tror jeg at både Gro Harlem Brundtland og Kåre Willoch hadde vært glimrende presidentemner!

Det er mulig Håkon er et godt kongeemne, men det hjelper lite når kongedømme er en totalt avlegs styreform!

Leve republikken!

med republikansk hilsen

12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Jeg var lenge for monarkiet, men når jeg tenker etter så må jeg nok si at jeg nok ikke lenger har så stor tiltro til denne styreformen. Dette har absolutt ingenting med hvem som besitter tronen, hvem de gifter seg med osv, og jeg synes det er tåpelig å illegge de "kongelige" høyere standard enn folk flest. Når folk bemerker slikt - i enkelte kulturer har man jo sett på de kongelige som guder- vitner det egentlig om at de ikke har skjønt så mye etter min mening!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Oki...nå skal jeg komme med en skikkelig teit kommentar, men håper på tilgivelse :

Jeg vil ha en konge jeg da. Fordi slik jeg ser det rundt i verden, så er det bare land med presidenter som kriger, ikke land med konger/dronninger i....... Eller tar jeg feil???12

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei Misty.

Du tar nok litt feil der.

Kom på i farten at England var i krig med Falklandsøyene for noen år tilbake.

Og hele Nato-alliansen (Norge innkludert) var/ er med i krigen i Afghanistan.

Ellers er jeg for monarkiet nettopp fordi det ikke er noen kvalifisert til stillingen som president.

Hilsen Meg

(det var ikke jeg som startet denne kjeden, selv om det første innlegget var underskrevet "meg"1212[ Dette Innlegg er endret av: Meg den 2002-06-05 15:11 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var en nytt argument;

ned med kongehuset pga av kjolen? - ukei.

Men alvorlig; skattepengene dine vil en presidentfamilie også brukt. OG, synes det er typisk norsk å rakke ned på det å bruke mye penger på noe som helst. Jeg var i Trondheim under bryllupet, og det var kjempefint og en skikkelig god "folkestemning". Vi må nå da få sløse litt med penger for å ha det arti' av og til. Går du aldri på resurant? Du vet du kan heller spise hjemme, og gi pengene til noen som trenger dem... Norge har masse penger, men grunnen til at det er dårlig på aldershjem o.l. er jo prioritering, ikke at det er mangel på penger.

_________________

~Melian~1212[ Dette Innlegg er endret av: Melian den 2002-06-08 00:08 ]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

Veldig bra Melian!!

Dessuten vet en kongelig hele livet hva som skal skje med han/henne i fremtiden. SÅnn er det jo ikke med en president.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anonymous

jeg vet ikke hvorfor denne tråden startet,men denne debatten er så typisk nordmenn, jeg vet ikke hva det kommer av, er det misunnelsen som gjør seg gjeldende?

Tror dere virkelig kongelige folk har det enkelt? de blir slettes ikke anonym og kan gjøre hva de vil, så jeg tror egentlig ikke at vi aner hva vi snakker om!

Og jeg synes vi skal begynne å respektere de kongelige mer, jeg synes mange nordmenn behandler eller uttaler seg respektløst overfor dem, og det med pengebruken: Martha er jo nå en gang født kongelig, og godta det! ikke alle kan få et påkostet bryllup til flere millioner, men hva gjør vel det?

Det er akkurat som om folk ikke kan godta at andre folk er bedre stilt/annerledes stilt her i landet, og det synes jeg er barnslig tenkt!

Dere må huske på at de kongelige har stor respekt for oss, og viser det ved at de tar ansvar for de oppgavene for det de er født til, og vil gjøre en bra innsats og god jobb, for vår skyld.

tenk litt over dette....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...