Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt mye over dette. Det er noen studenter som nært sagt aldri deltar på seminarer eller forelesninger. De gjør det allikevel tilsynelatende bra på eksamen. Skyldes det at de er svært disiplinerte og leser mye selv, hjemme? Eller er det flaks?

Jeg deltar stort sett på seminarer og forelesninger. Syns det gir meg en bredere, bedre forståelse av stoffet jeg skal lese. Dessuten har vi flinke forelesere, som dessverre går veldig overfladisk gjennom stoffet, men som heldigvis tar med det viktigste.

Hva med deg? Hvor ofte deltar du på seminarer og forelesninger? Ser du forskjeller på karakterene dine fra når du deltar til når du ikke deltar?

Anonym poster: fc2d008eb18a9ec5f35250c3ec8f6e03

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg har ikke seminar i alle fag, men jeg går stort sett alltid på forelesning og seminar. Unntak har vært de forelesningene hvor foreleser kun leser opp det som står på powerpointen/handoutene eller seminarene har blitt "kosetimer" hvor en gruppe har diskutert utenomfaglige emner med seminarleder. Da printer jeg heller ppt eller handout og leser det selv og diskuterer med andre studenter.

Har jevnt over gode karakterer, så ser ingen forskjell.

Skrevet

Kommer an på i mange fag så får man det samme faglige om man ikke deltar på forelesninger og seminarer. Men det kan jo fære fint å følge med uansett for å disiplinere seg selv eller pga det sosiale.

Anonym poster: 80165f6976e167d28fdfce01015be1b4

Gjest gressløk
Skrevet

Hvis de har gode forkunnskaper i faget f.eks, så kan det hende at alle forelesningene ikke sees på som nødvendig for å oppnå de karakterene de vil ha.

Nå har folk ulik måte å lære på også. Selv leser jeg faktisk best på egenhånd, så lenge jeg forstår stoffet. I fag jeg er mer usikker så deltar jeg mer. Dette gjør jeg fordi det for min del blir til at hvis jeg sitter og hører på noe sol jeg har god styring på selv, så følger jeg mindre med, og da virker det bortkastet å sitte der. Kommer som sagt an på selvdisiplinen, tror jeg.

Skrevet (endret)

Jeg drar kun på det som er obligatorisk, så og si. For meg gir forelesninger lite eller ingenting. Jeg lærer best hjemme. Er det en god foreleser kan det hende jeg deltar mer, men dårlige forelesere, og de har det vært en del av, gidder jeg ikke å bruke tid på.

Jeg har fått A og B i fag jeg nesten ikke har vært på forelesinger i, mye fordi stoffet er spennende og relevant. F.eks Ex.Phil. Drepende kjedelige forelesninger, men spennende pensum. Jeg fikk A selv om jeg deltok på en eller to forelesninger.

Mvh Yvonne :heiajente:

Endret av Yvonne
Skrevet

Jeg møter opp på så mange forelesninger som mulig. Har ofte spurt meg selv om jeg kanskje kunne lært mye mer om jeg bare hadde brukt tiden på å sitte hjemme og lese, for ikke alle forelesninger er like bra. I tillegg tar det mye tid å dra på forelesning; hadde jeg sittet hjemme hadde jeg ikke trengt å sminke og ordne meg, sluppet å bruke tid på å dra til og fra universitetet, og jeg kunne lest mer non-stop i stedet for å ha 45 minutter forelesning, 15 minutters pause, 45 minutters forelesning, 15 minutters pause...

Men for meg så har dette også formet hvordan jeg leser, på. I stedet for å lese mye i bøker, har jeg etter hvert gått mer over til å lese på forelesningsnotater (jeg noterer flittig) og så sjekker jeg heller opp det jeg synes er ekstra vanskelig eller spennende. Noen ganger sier ikke foreleseren særlig mye mer enn det som står på powerpointen, andre ganger er det MYE snakk til hvert powerpointbilde, men uansett så føler jeg det er lurt at jeg "har vært der og hørt det". Når jeg har gått glipp av en forelesning nå, så føler jeg meg ganske "rådvill". Selv om jeg spør venner om hva som var tema og hva som var viktig, så får jeg liksom ikke helt forståelsen av det hvis jeg ikke var på forelesningen selv.

Den store fordelen med å dra på forelesning slik jeg ser det er at foreleserne ofte poengterer og får frem hva som er viktig, og ikke minst hva som i det hele tatt er pensum. Vi har mange forskjellige fag i hvert emne, og det er ikke verken tid til eller noen hensikt i å sette seg ned med 20 tjukke bøker og lese på egen hånd. På noen temaer er det heller ingen passende bøker som går an å lese, og det er slik at "forelesningen er pensum". Så da fungerer forelesningene som en bra guide til hva som er verdt å bruke tid på :)

Anonym poster: 7738034ad4aa97fc8383e34a4edd3907

Gjest Raindrops
Skrevet

Jeg drar på forelesning i de fagene jeg har nå, fordi vi er en veldig liten gruppe der de fleste er aktive i forelesningen. Dette gjør at forelesningen blir mer enn bare en repetisjon av pensum jeg allerede har lest. Vi sitter heller å diskuterer deler av pensum, kommer med egne eksempler og trekker tråder til andre relevante ting som setter igang tankeprosessen. Det er også greit å få en indikasjon på hva som er mest relevant til eksamen, og det er foreleserne mine flinke til opplyse om underveis.

En annen ting er at når jeg først er på skolen på grunn av en forelesning, er det masse lettere å bli der noen timer ekstra for å lese eller for å diskutere pensum med kollokviegruppen når vi først er der.

Skrevet

Meh. Seminarer - bare hvis jeg må, forelesning - kommer an på faget, temaet for forelesningen og hvem som har den. Og om den begynner 0815 er den stort sett helt uaktuell uansett; det skal mye til å veie opp for et sånt tidspunkt, typ at det er utenriksministeren som skal holde forelesningen eksklusivt for de på faget, at en president av noe slag kommer og holder tale eller noe lignende - da kanskje.. :fnise:

Jeg har flere ganger fått A i fag jeg ikke er på en eneste forelesning (eller seminar) i, men jeg har også fått B i fag hvor jeg har møtt opp på samtlige forelesninger, så for meg er ikke det en relevant faktor. Det går mer på hvor interessant jeg synes faget er (dog fikk jeg B i exphil selv om det var noe av det kjedeligste jeg har vært borti - og dét uten å lese annet pensum enn de to kapitlene jeg brukte i seminaroppgaven min :laugh: ), om jeg leser jevnt (noe jeg gjør i stedet for å bruke tid på forelesninger og lignende - notatene derfra blir i stor grad overflødige ift. pensumet uansett), og om jeg har forstått essensen i faget. Det å kunne luke ut ting og finne ut hva som faktisk er viktig er en kunst i seg selv, spør du meg. Og å se på gamle eksamensoppgaver, slik at jeg får sett hvordan eksamenene vanligvis er bygd opp i det enkelte faget, og hva slags type spørsmål som pleier å komme, samt hva som er vektlagt av pensum og på forelesninger (de legger stort sett ut pptx, heldigvis - det gir jo en god idé av hva som blir gjennomgått og hva som er mindre viktig), gjør at jeg kanskje tenker litt annerledes når jeg ser over pensum i perioden før eksamen.

Kollokvie hadde jeg i 1 fag våren 2012, og det fungerte veldig bra, men jeg er veldig skeptisk til sånt, av flere grunner, så det unngår jeg ellers. (:

Skrevet

Jeg har mye obligatorisk, så jeg er stort sett der fysisk. Psykisk derimot..

• Liker 1
Gjest jente8923
Skrevet

Nei, det gidder jeg sjelden eller aldri og karakterene mine har det helt bra likevel =P Leser hjemme =)

Skrevet

Er på mitt førte år som student nå, men i forrige semester deltok jeg på alle forelesningene, og det har jeg også planer om å gjøre dette semesteret. Jeg får stoffet bedre inn om jeg leser selv, og etterpå deltar på forelesningene. Vi har helt greie forelesere. Noen ganger får jeg ikke så mye ut av det, det kommer litt an på tema osv.

Men våre forelesere bruker nesten ikke pptx, så om vi ikke er på en forelesning, kan vi ikke bare hoppe inn på fronter for å se hva som ble gått igjennom. Derfor føler jeg at jeg kan risikere å gå glipp av en del om jeg ikke går på forelesning.

Dessuten får jeg en pekepinn på hva som er mest relevant til eksamen. Har erfart at de temaene som ofte kommer igjen under forelesning, er de temaene som er relevante for eksamen.

I tillegg er forelesningene våre typ 14, 12 og tidligst 10. Da går det an å enten møte på skolen før for å lese, eller sitte igjen etter forelesning.

Vi har forresten ikke seminarer :)

Skrevet

Jeg går på forelesning:) syns det er greit. Ikke alle timene har hatt like interessant og lærerikt stoff... Men jeg syns de fleste har det. Om man har en foreleser som er flink til å forklare, så er det kjempefint om man sliter litt med å forstå det som står i pensum. Dessuten spør forelesern oss i ene faget, om hva vi ønsker å ha mer om. Også kan vi diskutere sammen innimellom, og man får flere synspunkter på ting.

Dessuten har vi ørten oppgaver som blir gått igjennom på forelesinger, og da er det veldig greit å ha vært der...

Selv føler jeg at jeg trenger å gå på forelesning for å opprettholde mine karakterer. Men selvfølgelig, er jo mange om er så flinke at de bare trenger å lese pensum:)

Skrevet

Delvis. Problemet er at vi ofte har mange ulike forelesere i hvert fag, noe som gjør at fagansvarlig ikke har fullstendig oversikt over hva som blir gjennomgått. Det er heller ikke lov til å gi eksamensspørsmål basert på informasjon fra forelesning hvis det ikke står i pensumbøkene. Det er bøkene som er pensum i Norge, og derfor forholder jeg meg til dem. Jeg har enkelt og greit ikke tid til å delta på alt av undervisning og i tillegg lese hele pensum i hvert fag. Leser heller hjemme.

Anonym poster: 41846dd7c98d853907b78b2b45c7c6ae

Skrevet

Prøver å få med meg alt.

Skrevet

Jeg har tenkt mye over dette. Det er noen studenter som nært sagt aldri deltar på seminarer eller forelesninger. De gjør det allikevel tilsynelatende bra på eksamen. Skyldes det at de er svært disiplinerte og leser mye selv, hjemme? Eller er det flaks?

Selvsagt er det ikke flaks. Enten leser de mye selv, hjemme, eller så leser de ikke fullt så mye, men har gode evner innenfor det de studerer.

Fire ganger har jeg tatt fag ved universitetet hvor jeg har lest pensum selv, og ikke deltatt på noe som helst av forelesninger eller noe annet i regi av universitetet (unntatt eksamen, da). Det ble én A og tre B'er, ganske likt snittet i øvrige fag. Fagene var innen kjemi, biologi, historie og religionsvitenskap.

Det er en del forelesere som i praksis bare sier hva som står i læreboken. Da har det lite for seg å bruke tid på å være på forelesning. Andre derimot er svært flinke. Noen preiker så mye piss at man bare blir mer forvirret enn hva man var fra før.

Skrevet

Jeg har mye obligatorisk, så jeg er stort sett der fysisk. Psykisk derimot..

Haha, er med på den. Mange forelesninger er slik at jeg bare skriver ned det foreleseren skriver, uten at jeg skjønner noe som helst. Skriver mye dilldall i margene, om dagligdagse hendelser eller ting jeg drømte natta før. Men er vel verdt å ha siste uken før eksamen når man skal sprenglese, plutselig skjønner man alt likevel, og det blir A eller B, selv om man mest trolig hadde strøket, skulle man hatt eksamen en uke tidligere (basert på det en kunne da).

Skrevet

Alle seminarene våre er obligatoriske med mye tvungen deltagelse fra oss studenter (føles som ungdomsskolen innimellom) så da må jeg være der. Ellers så siler jeg ut elendige forelesere, da gidder jeg ikke å komme. Men jeg er ofte på forelesningene av fri vilje for jeg føler jeg får mer med meg da.

Anonym poster: 4d7c5d2b7874aab21f295fe010654b8c

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...