Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Heisann.

Eg har ikkje klart og gått på do på ei veka, eg må , men da kommer ikkje ut.

Eg har vondt i bekkene, og litt klam.

Eg prøvde klyster i går, og dette var smertefult siden det ville ut, men det ikkje klarte dette.

Eg går på medesiner for bettenelse i tarmen og lure på om dette kan ha noe samenheng.

No sitt eg og vurdere om eg bør kontakte lege i måro eller ikkje?

Takke for tips

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kontakt legen hvis det har gått for lang tid, og probleme er vedvarende. Prøv eventuelt cola eller snus, siden nikotin setter fart på avføringen.

Skrevet

Gå til lege, klyster er kraftige saker og skal funke som oftest, så her må du kanskje ha litt mer hjelp.

Du har sikkert lest deg opp på hva du kan gjøre for å hjelpe det, men slenger med noen tips:

- Ta noen bøye og tøye øvelser (yoga) masser magen i retningen tarmene ligger, ikke masser så det gjør vondt, men legg et lite trykk og dra hendene i rtningen avføringen skal.

- Drikk masse vann, te, kaffe osv. nikotin hjelper også, men dette kan også forårsake sterke smerter. har erfaring med at mye klementiner setter gang i ting hos meg, men vet ikke om dette faktisk stemmer.

- Prøv å spis som vanlig, selvom du aknskje føler deg uvel.

- Gå på do ofte og prøv. Sett av god tid til do besøkene (sørg for at ingen står og venter på deg, og at du er helt alene) Sett en skammel eller lignende som du har bena på svai ryggen lett, sett på springen, og ta med deg en bok. Sitt i 2 timer om du må det.

- Spis dadler, og fiber.

- Legg linfrø i vann i ca. 1 time, vannet vil bli litt slimete og frøene glatte, drikk dette ( jo mer jo bedre men ca. 1 glass er fint) dette fungerer kjempe bra, er sunt og smører tarmene innenfra.

Skrevet

Prøvd lakserende? Det er alltid det første vi gir pasienter som kommer til sykehuset med obstipasjon- Duphalac/Betulac/Laktulose får kjøpt reseptfritt på apoteket. Dette er også fint å bruke som forebyggende dersom du sliter med obstipasjonsproblematikk. Fiberrik kost og regelmessig mosjon er også viktig. Var det klyster eller microlax du forsøkte?

• 2 uker senere...
Skrevet

Eg prøvde microlax, eg leste ein del i bøkene mine om obstipasjon, går på sykepleiestudie, og da ordna seg heldigvis til slutt :)

Men tusen takk for svar :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...