Gå til innhold

Hvorfor komme seg ut at Schengen og EØS?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg lurer på hva som er argumentene for å komme seg ut av disse avtalene? Hva vinner vi på det?

Hvilke partier kan man stemem på for å få dette til? Bare Senterpartiet..?

Anonym poster: bcb20b6379f2a5e34a8f10f9bad0d937

Videoannonse
Annonse
Skrevet

dytter opp*

Gjest iMariuz
Skrevet

Jeg lurer på hva som er argumentene for å komme seg ut av disse avtalene? Hva vinner vi på det?

Hvilke partier kan man stemem på for å få dette til? Bare Senterpartiet..?Anonym poster: bcb20b6379f2a5e34a8f10f9bad0d937

Det beste argumentet for å gå ut av Schengen er vel at vi da får total kontroll over våre egne grenser noe som i prinsippet er et nasjonalt ansvar og det er trolig det vi tjener mest på det og det eneste gode argumentet for etter mitt syn.

Av partiene på Stortinget er det kun SV og SP som vil gå ut av Schengen-avtalen, FRP har i sitt programforslag skrevet at de løpende vil vurdere om deltakelsen i Schengen-avtalen er ønskelig.

• Liker 1
Skrevet

Ja vel, men hvorfor er det så viktig å kontrollere egne grenser? Hva går vi glipp av dersom vi melder oss ut?

Gjest iMariuz
Skrevet (endret)

Ja vel, men hvorfor er det så viktig å kontrollere egne grenser? Hva går vi glipp av dersom vi melder oss ut?Anonym poster: bcb20b6379f2a5e34a8f10f9bad0d937

Det mest brukte argumentet er kriminalitetsbekjempelse, men det er slettes ingen garantist mot kriminelle, Storbritania har dobbelt så høy kriminalitet per capita (1000 innb.) som oss. Et annet argument for er prinsippet om selvråderett og at grensekontroll skal være et nasjonalt ansvar.Samtidig viser erfaringene fra bla. Storbritania viser at grensekontroll skader økonomine fordi det hindrer flyten av varer og tjenester. Grensekontroll vil også gjøre det vanskeligere for arbeidsinnvandrere vi trenger å komme hit og kan føre til at mange velger vekk Norge til fordel for andre land med en mer liberal innvandringspolitikk.

Når det gjelder EØS så kom det frem i Europautredningen at den har ført til høyere økonomisk vekst, flere sysselsatte, færre ledige og lavere inflasjon og rente. Samt flere bosatte og sysselsatte i distriktene.Den gir oss også en svært viktig vetorett vi ikke ville fått med EFTA.

Så personlig mener jeg argumentene for EØS/Schengen overgår de imot.

Endret av iMariuz
Skrevet

Det mest brukte argumentet er kriminalitetsbekjempelse, men det er slettes ingen garantist mot kriminelle, Storbritania har dobbelt så høy kriminalitet per capita (1000 innb.) som oss.

Grensekontroll vil også gjøre det vanskeligere for arbeidsinnvandrere vi trenger å komme hit og kan føre til at mange velger vekk Norge til fordel for andre land med en mer liberal innvandringspolitikk.

Når det gjelder EØS så kom det frem i Europautredningen at den har ført til høyere økonomisk vekst, flere sysselsatte, færre ledige og lavere inflasjon og rente. Samt flere bosatte og sysselsatte i distriktene.Den gir oss også en svært viktig vetorett vi ikke ville fått med EFTA.

Men det er jo mye høyere fattigdom i Storb. enn i Norge, i tillegg til at det er mange flere folk, så kriminaliteten kan jo ha noe med det å gjøre?

Og med tanke på nødvendige arbeidere som importeres fra andre land, så vil vel det ikke bli noe stort problem uansett? Det er vel mange nok som vil komme til Norge og jobbe, spesielt med tanke på situasjonen i Europa for tiden..

Det du nevner med EØS og Europautredningen, gjelder det Norge eller alle landene som er med i EØS?

Gjest iMariuz
Skrevet (endret)

Men det er jo mye høyere fattigdom i Storb. enn i Norge, i tillegg til at det er mange flere folk, så kriminaliteten kan jo ha noe med det å gjøre?

Og med tanke på nødvendige arbeidere som importeres fra andre land, så vil vel det ikke bli noe stort problem uansett? Det er vel mange nok som vil komme til Norge og jobbe, spesielt med tanke på situasjonen i Europa for tiden..

Det du nevner med EØS og Europautredningen, gjelder det Norge eller alle landene som er med i EØS?Anonym poster: bcb20b6379f2a5e34a8f10f9bad0d937

- Kriminaliteten per 1000 innbyggere tar hensyn til at det er flere folk der

- Kansje, men det er ingen selvfølge. Og ifølge befolkningsfremskrivingene som har blitt gjort vil innvandringen til Norge synke også med Schengen så det spørs om enda flere hindrer er særlig lurt.

- Europautredningen er en rapport som ble utført for regjeringen og gjelder kun for Norge. Tilsvarende tall for andre EØS-land kjenner jeg ikke til.

Endret av iMariuz
Skrevet

- Kriminaliteten per 1000 innbyggere tar hensyn til at det er flere folk der

- Kansje, men det er ingen selvfølge. Og ifølge befolkningsfremskrivingene som har blitt gjort vil innvandringen til Norge synke også med Schengen så det spørs om enda flere hindrer er særlig lurt.

- Europautredningen er en rapport som ble utført for regjeringen og gjelder kun for Norge. Tilsvarende tall for andre EØS-land kjenner jeg ikke til.

- Jo jo, men likevel så er det jo veldig mange folk som bor på et lite område (sammenlignet med Norge), og må dele samme ressurser og sånt. Det går jo litt på fattigdom, som jeg nevntei sted.

- Men når halvparten av de kommende arbeidsdyktige generasjonene i Italia, Hellas og Spania står uten jobb, er det nok ikke vanskelig å få folk til å komme. Dersom det blir voldsomt mangel på arb.kraft, går det jo an å reklamere for "et bedre liv i Norge".

- Ok!

Gjest iMariuz
Skrevet

- Jo jo, men likevel så er det jo veldig mange folk som bor på et lite område (sammenlignet med Norge), og må dele samme ressurser og sånt. Det går jo litt på fattigdom, som jeg nevntei sted.

- Men når halvparten av de kommende arbeidsdyktige generasjonene i Italia, Hellas og Spania står uten jobb, er det nok ikke vanskelig å få folk til å komme. Dersom det blir voldsomt mangel på arb.kraft, går det jo an å reklamere for "et bedre liv i Norge".

- Ok!Anonym poster: bcb20b6379f2a5e34a8f10f9bad0d937

- Joda, det har nok noe å si det også, men jeg kunne like gjerne brukt Canada som et eksempel. Et land med lav befolkningstetthet og lite fattigdom som likevel har mer kriminalitet enn oss selv om de har grensekontroll. Var det jeg mente med at grensekontroll ikke er nødvendigvis er noen garantist mot kriminalitet.

- Satser man sterkt på reklame så kan man nok få folk til å komme, men med grensekontroll og kansje krav om arbeidsvisum vil det bli dyrere og mer byråkratisk enn med dagens system. Så spørs det om dersom man skule få lavere kriminalitet vil dette da overstige kostnaden med flere grensevakter og byråkrater? Jeg tviler, men det er mulig man bør utrede dette.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...