Gå til innhold

Er rammer virkelige så kostbare?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har et bilde som er 100 x 40 cm. Har sett litt rundt, men har ikke funnet noen ferdigrammer i dette målet.

Og så ser jeg at for å få lagd rammer så koster dette alt fra 500 til flere tusen koner!!

Det er jo bare litt tre!? Fire tre planker!! Det er da ikke mulig?

Tenkte jo ikke bare å ha noe avansert!! Noe alla dette: http://www.ikea.com/no/no/catalog/products/90186051/ (Men denne er jo selvsagt alt for liten)

Jeg betaler ikke så mye penger for noen kvister!!!

Det må da finnes noe billigere?

Anonym poster: ab5a3201282841d6089d3acdd212f95c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Finn noen kvister og lag en ramme selv, da!

Jeg har selv lagd en haug av rammer, og kan fortelle deg at det er et møysommelig håndarbeid som tar tid, og materialene er ikke billige. Hvis du vil ha en skjev, ustabil ramme med plastikk i stedet for glass kan du sikkert få lagd en for en hundrelapp. Du får altså det du betaler for.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Finn noen kvister og lag en ramme selv, da!

Jeg har selv lagd en haug av rammer, og kan fortelle deg at det er et møysommelig håndarbeid som tar tid, og materialene er ikke billige. Hvis du vil ha en skjev, ustabil ramme med plastikk i stedet for glass kan du sikkert få lagd en for en hundrelapp. Du får altså det du betaler for.

Lager du rammer selv eller? :ler:

Anonym poster: e7eba01129dd97a7f2f13e8e213dfd44

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har ikke utstyret til å lage en ramme. Men kan se for meg at en rammemaker har dette! Kan ikke se for meg at det skal være så iherdig mye arbeid å skjære fire planker i noen lengder, male de hvite og så kutte de skrå i hvert hjørne for å så lime de sammen.

Greit finnes vakre rammer jeg kan se koster over tusenlappen. Rammler med fordypning, mønster osv. Men hallo! Jeg vil bare ha enkle som den jeg viste linken av!

Får vel gi faen i det bilde, for jeg nekter å betale dyredommer for dette!

Anonym poster: f9a566a268cc56321f53c3481b800425

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lager du rammer selv eller? :ler:

Anonym poster: e7eba01129dd97a7f2f13e8e213dfd44

Som du kan lese av det første innlegget mitt så gjør jeg det, ja.

Har ikke utstyret til å lage en ramme. Men kan se for meg at en rammemaker har dette! Kan ikke se for meg at det skal være så iherdig mye arbeid å skjære fire planker i noen lengder, male de hvite og så kutte de skrå i hvert hjørne for å så lime de sammen.

Greit finnes vakre rammer jeg kan se koster over tusenlappen. Rammler med fordypning, mønster osv. Men hallo! Jeg vil bare ha enkle som den jeg viste linken av!

Får vel gi faen i det bilde, for jeg nekter å betale dyredommer for dette!

Hvis du ikke kan forstå at det er en litt mer komplisert prosess enn det du skisserer her, så får du bare gi faen i bildet, ja.

Endret av Cho Kon It
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja, den linken har jeg vært inne på. Men regner med det blir dyrt om jeg legger på frakt, glass og limpistol.

Skal sjekke ut søstrene grene :) Det har jeg ikke tenkt på! Takk for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Innramming er dyrt, men vel verdt å bruke penger på. Vi har en del bilder vi har fått rammet inn, og det ser ekstremt mye bedre ut enn rammer fra IKEA. Ordentlig materialer, spesialtilpasset passepartout, glass. Men nå er det kunstfoto vi har rammet inn på den måten, så innholdet er også verdt innrammingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg søkte på finn med litt ukurante mål, og fant den perfekte ramma til bildet mitt. Måtte bare lakke litt. Sparte masse penger på det viset.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Se på eurppris! Tror kanskje de har. Eller se på nett om du finner noen som skal selge ett bilde i den størrelsen, så hiver du bildet og bruker rammen.

Mamma kjøpte ett stygt bilde bare fordi hun trengte rammen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jula, Biltema, Clas Ohlson, Nille, Ikea, Europris. Alle de har billige rammer.

Anonym poster: 10b2da3384cbe215187c839a782ab7b1

Lenke til kommentar
Del på andre sider

500 var ikke så ille pris. Det er stort sett arbeidet du betaler for, og arbeidskraft i Norge koster.

Du skal ikke betale bare for "noen kvister", men for tiden som blir brukt, også til å diskutere med kunder i forkant, betjene kunder som aldri vil ha noe og så videre. Og faste kostnader i butikken, som husleie, strøm og så videre.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jobbet i rammeverksted i mange år. Og jo, rammer som skal lages etter mål er kostbare. Skikkelig treverk, syrefritt materiale (bakplate, passepartout, tape) Store glass koster en god del, stifter og oppheng koster. For ikke å snakke om arbeidstid, vedlikehold av utstyr, og alt det koster å drive en butikk som produserer.

Jeg hadde flere tilfeller av kunder som kom med en stor bunke billige og vinglete plastrammer som ville bytte de ut med stabile trerammer.

Men for all del, om du ikke har tenkt å ha bildet ditt på veggen lenger enn et halvår, så gå for en billigvariant du.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Betaler gladelig for skikkelig jobb på dette området. Jeg har flere ting på veggen der innrammingen omtrent koster mer enn selve bildet, og det er så verd det. Det hadde aldri sett så bra ut om jeg skulle gjort det selv, og det til og med med riktig verktøy. For det har jeg faktisk. ;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...