Gå til innhold

Champagne eller musserende?

36 stemmer

1. 1. Hva serverer dere til deres første skpl som brudepar!

• Champagne
      13
    • Musserende
      21
    • Alkoholfritt, alle type
      5

Fremhevede innlegg

Skrevet

Muscatoen står under dessertvin og noe som også blir for søtt. Jeg har en prosecco og en cava å anbefale, men må hjem først så jeg får sjekket navnet ;)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skulle gjerne hatt cider på champagneflaske. Sånn som europris solgte før jul, men ikke har mer. Noen som vet om det selges andre steder?

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Skulle gjerne hatt cider på champagneflaske. Sånn som europris solgte før jul, men ikke har mer. Noen som vet om det selges andre steder?

Finnes ikke det i Sverige? :)

Skrevet

Finnes ikke det i Sverige? :)

Mulig. Bor nordpå så for oss blir det Abisko, eller Kiruna. Litt mer begrenset enn Svinesund. Om noen vet, så rop ut. :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Mulig. Bor nordpå så for oss blir det Abisko, eller Kiruna. Litt mer begrenset enn Svinesund. Om noen vet, så rop ut. :)

Men du vet du at det er helt ute av sortimentet, hvis ikke er det jo bare å sende en mail til hovedkontoret eller lignende slik at du får det selv om de ikke har det vanligvis.

• Liker 1
Skrevet

Vi skal ha champagne, Deutz Brut Classic heter den. Betaler 717,- pr. flaske, men det er igjennom lokalet vi leier, så er nok derfor den er såpass dyr.

Det er en god Champagne. Koster 330,- på polet, så påslaget er sympatisk.

Så forøvrig et program på TV for ca et år siden der det var blindsmaking på campagne og cava. Av 20 testpersoner foretrakk 10 cava og 10 champagne. Så dersom brudeparret ikke er spesielt opptatt av champagne, kan man trygt velge cava eller annen musserende vin.

Skrevet

Jeg tipper at 90% av gjestene deres ikke merker forskjellen på prosecco, cava og champagne uansett (i alle fall ikke når de kun får servert ett av alternativene), og at mange faktisk foretrekker prosecco som er mer fruktig og lettdrikkelig enn champagne som er mye mer kompleks. Svarene her, der enkelte foreslår dessertvin (!) som aperitif, viser jo at mange slett ikke hadde satt pris på champagne i det hele tatt. Prosecco er et godt kompromiss: tørt og av relativt god kvalitet slik at de som foretrekker champagne og "kvalitetsvin" er fornøyde, men fruktig og lettdrikkelig nok til at selv de som foretrekker brus eller dessertvin kan sette pris på det.

Casabianca er et godt proseccoalternativ, ellers ville jeg bare kjøpt noen alternativer på polet og hatt prøvesmaking med gode venner en kveld! :jepp:

Så kan du heller bruke de ekstra kronene du sparer på noe annet moro. :)

• Liker 3
Skrevet

Har til og med hørt vinkelnere si at de foretrekker flere musserende fremfor Champagne. Champagne blir er veldig tradisjonsbundet i fremgangsmåten, og i min mening litt tørr.

Musserende er rimeligere, noen ganger bedre og omtrent alltid billigere! Lettvint valg for min del :)

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Casabianca er et godt proseccoalternativ, ellers ville jeg bare kjøpt noen alternativer på polet og hatt prøvesmaking med gode venner en kveld! :jepp:

Det er jo det som er hele påskuddet for tråden. :fnise:

Varene må jo kvalitetsikres på forhånd.

• Liker 2
Skrevet

Finnes andre bra varianter også, som f eks Cremant. Kommer så klart ikke på navnet nå.. ;) Det er en fransk musserende som er produsert på samme måte som Champagne (men ikke i Champagne).

Skrevet

Da har jeg funnet navnene på de jeg nevnte i tidligere innlegg:

Cava

Soler-Jové Brut Reserva

Prosecco

Villa Sandi Prosecco Spumante DOC Treviso Il Fresco

Skrevet

Det er jo det som er hele påskuddet for tråden. :fnise:

Varene må jo kvalitetsikres på forhånd.

Det ante meg. :fnise:

Men du? Jeg ville tatt meg en tur på polet og spurt etter råd der, fremfor å spørre her inne. Du har fått noen gode råd i tråden, men også noen skikkelig dårlige, og hvis du ikke har så mye peiling selv er det vanskelig å skille de gode fra de dårlige. På polet kan de hjelpe deg med å finne en tre-fire gode alternativer, og så er det opp til din egen smak hva du velger til slutt.

Men jeg står fremdeles på at prosecco er mer enn bra nok, og jeg er en av dem som faktisk HAR peiling her inne. :fnise:

Gjest kiara_pusen
Skrevet

Det ante meg. :fnise:

Men du? Jeg ville tatt meg en tur på polet og spurt etter råd der, fremfor å spørre her inne. Du har fått noen gode råd i tråden, men også noen skikkelig dårlige, og hvis du ikke har så mye peiling selv er det vanskelig å skille de gode fra de dårlige. På polet kan de hjelpe deg med å finne en tre-fire gode alternativer, og så er det opp til din egen smak hva du velger til slutt.

Men jeg står fremdeles på at prosecco er mer enn bra nok, og jeg er en av dem som faktisk HAR peiling her inne. :fnise:

Høres ut som en utmerket plan! Takk for tips. :)

Skrevet

Soler jove var den jeg linket til. Den er veldig god! I en blindtest på TV2 hjelper deg så tror jeg den vant :-)

Da har jeg funnet navnene på de jeg nevnte i tidligere innlegg:

Cava

Soler-Jové Brut Reserva

Prosecco

Villa Sandi Prosecco Spumante DOC Treviso Il Fresco

Skrevet

vi har prøvesmakt rosa champagne hele høsten, og kjæresten har ført skikkelig statistikk. jeg liker best de litt søte ikke-tørre variantene, heldigvis er han enig. men det viktigste for oss er at det skal være rosa :)

(hvis vi da ikke ender opp med blue nun. kan godt hende. vet at det ikke er champagne, men vi har en intern greie med den der ... )

Skrevet

Intern greie eller ei. Blue nun tilhører fjortisfest..

vi har prøvesmakt rosa champagne hele høsten, og kjæresten har ført skikkelig statistikk. jeg liker best de litt søte ikke-tørre variantene, heldigvis er han enig. men det viktigste for oss er at det skal være rosa :)

(hvis vi da ikke ender opp med blue nun. kan godt hende. vet at det ikke er champagne, men vi har en intern greie med den der ... )

Anonym poster: c3571eff15357443182c2c3f37559ffd

Skrevet

Intern greie eller ei. Blue nun tilhører fjortisfest..

Anonym poster: c3571eff15357443182c2c3f37559ffd

nemlig ;)

godt er det også :)

Skrevet

nemlig ;)

godt er det også :)

NEI!

Hadde jeg fått servert det, hadde jeg spyttet ut igjen første slurken og tatt et glass alkoholfri aperitif.

Anonym poster: 7b23c56ecda9062f7c8355674d20d0db

Skrevet

Akkurat her må jeg si meg enig. Om det er en intern greie så er det koselig men bør være valgfritt. Ha cava eller champagne også :-)

NEI!

Hadde jeg fått servert det, hadde jeg spyttet ut igjen første slurken og tatt et glass alkoholfri aperitif.

Anonym poster: 7b23c56ecda9062f7c8355674d20d0db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...