Gå til innhold

Tips til bilkjøp


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei,

Jeg planlegger å kjøre opp om en måned og ønsker samt å kjøpe en bil omtrent samtidig.

Så her er store spørsmålet: Hva slags bil skal jeg kjøpe?

Trenger tips angående prisklasse og merke. Altså, som ny begynner bør jeg ikke kjøpe veldig dyr bil eller hva? Jeg vil heller ikke ha en så billig bil at den stopper opp etter et par uker. Og merke, hvilke merker er de beste med tanke på solidhet, lett å få tak i delene til bilen, osv...

Når jeg kikker på finn.no, så ser jeg etter biler som har kjørt mindre enn 200 000 km. Hva sier dere om dette?

Og modell, vil jo ikke ha så gammel bil, rundt 2000 er greit.Jeg liker små biler som er lett å håndtere. Merker jeg liker er blant ant Nissan Micra 2003 og Toyota Yaris. VW Polo er også ok. Har jeg for mye kriterier for å få tak i bra bil til ok pris?

Og hvor er det best å kjøpe bil i Oslo og omegn? Private personer eller forhandlere? Hva synes dere om auksjon og hvordan fungerer det egentlig?

Mange spørsmål jeg vet, men håper likevel noen tar seg tid og svarer.

Anonym poster: e4a1db544f4a46cd1f518fb65b811d19

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Toyota Yaris er en ypperlig bil til fornuftig pris. Ikke kjøp en for dyr bil første gang, som uerfaren bilfører er det fort gjort å få litt skrammer. Av egen erfaring anbefaler jeg mest å kjøpe bil fra merkeforhandler, og sørge for at det følger med bruktbil-garanti. Meld deg så inn i NAF og ta en garantiutløpstest før garantitiden løper ut. Alt som må utbedres her må forhandler ta tak i. Det at de har hatt tilstandsrapport på bilen hos forhandler er IKKE ensbetydende med at den er uten feil (og noen ganger alvorlige feil).

Toyota har også gunstig bilforsikring første året.

Antall kilometer avhenger av bilen, og hva slags kjøring. Jeg ville ikke vært redd for å kjøpe en mazda eller toyota som har gått så langt. Det som er viktig er at alle servicer er fulgt.

Hvor du kjøper bilen fra er ikke så nøye, men det er klart at biler som har kjørt på sør og østlandet kanskje er mer plaget med rust pga salting. Jeg anbefaler deg egentlig å prøvekjøre litt biler, og ikke kjøpe det første du kommer over.

Hvis du bor i Oslo omegn og farter mye i Oslo, bør du la være å kjøpe diesel pga fremtidige restriksjoner om å kjøre diesel i byen visse dager i året. Hvor mye har du tenkt å legge i bilkjøpet?

Skal bilen kjøres kun i Oslo og brukes til bykjøring, eller kommer du til å legge ut på lengre turer også? Isåfall er det kanskje greit å tenke litt på motor. 1.0 motor og 60 HK er trasig (syns jeg) hvis du skal ut på lengre kjøreturer regelmessig.

Denne er topp hvis du har litt penger å legge i: http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39348207

Ellers er dette rimeligere alternativet også helt flott http://www.finn.no/finn/car/used/object?finnkode=39366753

(man kan få biler fraktet for et lite tillegg, ellers dukker det alltids opp lignende i nærheten)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sånn for ordens skyld; bil er sjansespill uansett hvilket merke man velger. Jeg har aldri vært så fornøyd med en bil som da jeg kjørte franskt, og aldri hatt bilen så mye på verksted som da jeg hadde Toyota. Det beste du uansett gjør er å kjøpe via merkeforhandler, få bruktbilgaranti, og ta en NAF test før garantitiden utløper. Det sparte meg for ca 20 000 kr i reperasjoner å gjøre det på den måten :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Volvo (enkelte modeller), Honda, Toyota, Mitsubishi, Nissan (alt av modeller fra disse japanske merkene) er biler som er billige å vedlikeholde, har rimelige slitedeler, er bygd på solide konstruksjoner og har svært liten feilprosent. VAG (volkswagen audi group), franske biler, italienske biler, BMW og Mercedes har langt mer feil - spesielt om de har gått endel. Da er det kjapt dyre deler som ECU, ledningsnett, sensorer og annet som må byttes.

Ikke kjøp bil på auksjon om du ikke har veldig mye peiling på bil. Forvent å måtte at fullservice på den etterpå siden du ikke kan stole på servicebok.

Finn deg helst en bil som har gått 100-160 000. Vær sikker på at vannpumpe/oljeskift/regreim osv har vært tatt til rett tid. Om det er like før bytte så ta det med i prisen og få det gjort så kjapt som mulig.

Sjekk for slitasje på seter, ratt, pedaler. Se etter påbegynt rust i hjulbuene, i dørkarmer, ved kanalene/skjørtene og bakluke. Spør om å få startet bilen mens den er kald for å se at det ikke er noe problemer der.

Honda Civic, Nissan Almera, Mitsubishi Colt, Honda Jazz (genial), Toyota corolla og yaris, mazda 3-serie kan jeg varmt anbefale.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest annemor30

Henger meg på gode råd her da jeg må ut og kjøpe bil til kommende fersk sjåfør;-) Her er det jeg som må betale og har dermed den avgjørende stemmen på bil :fnise: Jeg har sagt volvo eller ingenting jeg :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...