sebastianen Skrevet 20. januar 2013 #1 Skrevet 20. januar 2013 Jeg ser det er flere her inne som skriver at man ikke kan diskutere politikk med arbeidskolleger, eller venner, eller dater eller osv osv. Da lurer jeg på, hva snakker dere om hele tiden ? Nesten alt er jo politikk. Når det gjelder arbeidskolleger tror jeg de ville bli veldig forundret om jeg ikke snakket politikk... Venner, ja, vi snakker endel politikk. Jeg dater ikke da, siden jeg er gift, men jeg skal innrømme at min viv blir litt lei av og til. Så da diskuterer jeg litt med dere. Jeg vet endel snakker mye om sport og biler. Men sånn ellers, hva kan man snakke om. Og hva kan man ikke snakke om .
Pringle Skrevet 20. januar 2013 #2 Skrevet 20. januar 2013 Jeg snakker om alt med alle. Grovt sett. 1
Gjest Darthoven Skrevet 20. januar 2013 #3 Skrevet 20. januar 2013 Vinkler ofte samtaler inn på politikk, samfunn og økonomi. Alltid artig å høre hva andre tenker og mener, uansett hvor lite oppdatert de er. Ellers kan man jo snakke om fisking, friluftsliv, jakt, miljø, været, tv-serier, dokumentarer,filmer, trening og stort sett alt som finnes mellom himmel og jord?
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 20. januar 2013 Vinkler ofte samtaler inn på politikk, samfunn og økonomi. Alltid artig å høre hva andre tenker og mener, uansett hvor lite oppdatert de er. Ellers kan man jo snakke om fisking, friluftsliv, jakt, miljø, været, tv-serier, dokumentarer,filmer, trening og stort sett alt som finnes mellom himmel og jord? Enig med deg, det er gøy å høre hva andre tenker om samfunn. Men ja , alt dette andre kan og snakkes om selvsagt.
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #5 Skrevet 20. januar 2013 Jeg snakker om alt med alle. Grovt sett. Så bra ! Men ikke alt vel ? Ikke om dovanene dine til svigemor ? Heheh, jeg bare tuller.
Aldrisur Skrevet 20. januar 2013 #6 Skrevet 20. januar 2013 Spørsmålet ditt Sebastianen, fikk meg til å fundere litt på hva vi egentlig snakker sammen om, i f.eks. pausene på jobben? Har faktisk aldri tenkt på dette før, men fikk en liten aha-opplevelse nå. Vi er ca. 15 personer, som har mer eller mindre ulike interesser. En (kvinne) elsker å snakke om parfyme, hudkremer og om "hvem som har lagt på seg og hvem som har blitt slankere". To av guttene prater helst om fotball, en annen om børsnoteringer og dagens huspriser. Så er det to damer som bare hvisker sammen, så de vet jeg ikke hva prater om. Det vi har felles interesse av er faget vi jobber med, så dette snakker vi mye om. Begynner en eller annen å diskutere politikk, blir det fort ganske tomt på pauserommet, hun med parfymen stikker før vi har fått sagt "Rødgrønn regjering", han ene av de to fotballentusiastene har så mange merkelige meninger - så han er det ingen som gidder å lytte til, og de to hviskerne setter seg bare enda tettere sammen og hvisker videre. Og sånn går no dagan... Så hva skal man si - det prates og prates - men alle er mest opptatt av seg selv og sine egne interesser. Kanskje dette ikke ga noen mening til ditt HI, men jeg fikk i hvert fall blåst ut noe som jeg faktisk ikke har tenkt på før akkurat nå. 2
QueenOfTheSidewalk Skrevet 20. januar 2013 #7 Skrevet 20. januar 2013 (endret) Mye man kan snakke om. Som regel går det i kjærligheten, om det er noe nytt angående stedet man bor, idiotiske ting man har gjort, hvordan man har det og den neste festen eller forrige fest, personlig økonomi, svigermor i noen tilfeller og familie. Endret 20. januar 2013 av Evilposelos 1
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 20. januar 2013 (endret) Spørsmålet ditt Sebastianen, fikk meg til å fundere litt på hva vi egentlig snakker sammen om, i f.eks. pausene på jobben? Har faktisk aldri tenkt på dette før, men fikk en liten aha-opplevelse nå. Vi er ca. 15 personer, som har mer eller mindre ulike interesser. En (kvinne) elsker å snakke om parfyme, hudkremer og om "hvem som har lagt på seg og hvem som har blitt slankere". To av guttene prater helst om fotball, en annen om børsnoteringer og dagens huspriser. Så er det to damer som bare hvisker sammen, så de vet jeg ikke hva prater om. Det vi har felles interesse av er faget vi jobber med, så dette snakker vi mye om. Begynner en eller annen å diskutere politikk, blir det fort ganske tomt på pauserommet, hun med parfymen stikker før vi har fått sagt "Rødgrønn regjering", han ene av de to fotballentusiastene har så mange merkelige meninger - så han er det ingen som gidder å lytte til, og de to hviskerne setter seg bare enda tettere sammen og hvisker videre. Og sånn går no dagan... Så hva skal man si - det prates og prates - men alle er mest opptatt av seg selv og sine egne interesser. Kanskje dette ikke ga noen mening til ditt HI, men jeg fikk i hvert fall blåst ut noe som jeg faktisk ikke har tenkt på før akkurat nå. Heheh, ja dette stemmer nok godt. På min jobb er det mye politikkprat og ingen som går av den grunn. Men det er og sladder... Dette voldsomme behovet for å vite et eller annet om andre menneskers hemmeligheter.... Og fotball, det kan man jo tydligvis alltid prate om, etter min mening et usigelig kjedelig tema. Hudkremer, ja jeg har en kollega som snakker en del om kremer, hun mener hun har for mye rynker. Ellers er det mye prat om mat, eller så er det bare jeg som hører det, for det liker jeg å prate om . Endret 20. januar 2013 av sebastianen
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. januar 2013 Mye man kan snakke om. Som regel går det i kjærligheten, om det er noe nytt angående stedet man bor, idiotiske ting man har gjort, hvordan man har det og den neste festen eller forrige fest, personlig økonomi Personlig økonomi ? Det er vel faktisk noe som blir litt sånn uglesett å snakke om i min krets . Hmmm, men i andre er det okei. Jeg synes igrunn det bør være okei. Men så synes jeg det meste er okei, bare det ikke er sport...
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #10 Skrevet 20. januar 2013 Og hva gjør dere når noen snakker til dere om noe dere ikke er interessert i ? Sikkert litt avhengig av situasjon og person men... Jeg kan ta et eksempel. Min kone har en venninne som har en samboer. Denne samboeren liker fotball veeeldig godt. Av og til er de hos oss eller vi hos dem. Han snakker om fotball til meg . Jeg kan jo ikke gå. Så jeg merker at jeg får et fjernt uttrykk i ansiktet og mumler mmmm og oj på de plassene jeg tror det skal være. Han tror sikkert jeg er lettere tilbakestående.... Han snakker lenge om dette og... Sukk, jeg må som regel på toalettet etter en stund. 1
Aldrisur Skrevet 20. januar 2013 #11 Skrevet 20. januar 2013 Gjør nok det samme som deg, svarer "å ja, sier du det" mens jeg fester blikket på noe bak personen, ut av vinduet eller et annet sted. Jeg vil gjerne være høflig, men samtidig vil jeg at vedkommende skal forstå at temaet overhode ikke interesser meg. Det kjedeligste og verste jeg vet er når noen skal "fortelle meg om han eller hun, og som ingen andre må vite om." Da klør og kribler det fra nederst i ryggen og nakkehårene reiser seg på meg. Det er det mest ubehagelige samtaleemne jeg kan tenke meg. Og, ja det er vel det man kaller sladring og baksnakking. Sånne samtaler tapper meg for energi, og jeg føler meg ukomfortabel i timevis etterpå. Takk for samtalen denne morgenen, nå må jeg lage frokost! 1
sebastianen Skrevet 20. januar 2013 Forfatter #12 Skrevet 20. januar 2013 Gjør nok det samme som deg, svarer "å ja, sier du det" mens jeg fester blikket på noe bak personen, ut av vinduet eller et annet sted. Jeg vil gjerne være høflig, men samtidig vil jeg at vedkommende skal forstå at temaet overhode ikke interesser meg. Det kjedeligste og verste jeg vet er når noen skal "fortelle meg om han eller hun, og som ingen andre må vite om." Da klør og kribler det fra nederst i ryggen og nakkehårene reiser seg på meg. Det er det mest ubehagelige samtaleemne jeg kan tenke meg. Og, ja det er vel det man kaller sladring og baksnakking. Sånne samtaler tapper meg for energi, og jeg føler meg ukomfortabel i timevis etterpå. Takk for samtalen denne morgenen, nå må jeg lage frokost! Og det som er ekstra ubehagelig med sånne " betroelser" er at de som forteller dem står så nærme deg.. Puster nesten inn i øret. Og så etterpå må man gå rundt å vite noe om noen som en slett ikke ønsket å vite. Noe som en må passe på at ikke kommer frem i samtale med dem f.eks, urk..... 1
Gjest LineaAlba Skrevet 21. januar 2013 #13 Skrevet 21. januar 2013 Snakker ikke om generell politikk på jobb, kun områder som har noe å si får arbeidet vårt. Jeg er rett og slett redd for hva det kan ha å si for karrieren min, jobber i helsevesenet, og har sett nok eksempler på at personer får svi for ulike ting jeg mener det bør være takhøyde for. Så jeg følger føre var-prinsippet. Men med alle andre er jeg åpen om hva jeg står for, ideologisk sett.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå