Gå til innhold

Lindmo


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Sitter og ser på Lindmo i kveld, hører om den nye serien på Nrk som heter "sameland", samt at jeg hører Sverre Porsanger som spilte "Ante" i filmen med samme navn på 70-tallet.

Her forteller Sverre om at man blir banket opp dersom man går på byen i eks. Hammerfest...

Jeg er faktisk overrasket over å høre dette, skjer dette enda. Har selvfølgelig hørt om rasismen, ikke bare samer, men også nordlenninger ble utsatt for tidligere i sør, men at dette enda eksisterer var jeg ikke klar over.

Er det flere som er kjent med dette, eller er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Trodde samer var en del av det norske felleskapet, eller er det jeg som har vært naiv?

Anonym poster: 69d0fbfbadffdd8209375b2410d63133

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tror du hvitinger lar noen som helst være i fred?

Anonym poster: 18154208c816ccae5e9a599601a5f05a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sitter og ser på Lindmo i kveld, hører om den nye serien på Nrk som heter "sameland", samt at jeg hører Sverre Porsanger som spilte "Ante" i filmen med samme navn på 70-tallet.

Her forteller Sverre om at man blir banket opp dersom man går på byen i eks. Hammerfest...

Jeg er faktisk overrasket over å høre dette, skjer dette enda. Har selvfølgelig hørt om rasismen, ikke bare samer, men også nordlenninger ble utsatt for tidligere i sør, men at dette enda eksisterer var jeg ikke klar over.

Er det flere som er kjent med dette, eller er det bare jeg som ikke har fått med meg dette? Trodde samer var en del av det norske felleskapet, eller er det jeg som har vært naiv?

Anonym poster: 69d0fbfbadffdd8209375b2410d63133

Jeg er like sjokkert over uttalelsene til Sverre Porsanger. Ingen ordførere, politi, politikere og folk flest kjenner seg igjen i hans "ville" påstander. Jeg ser på det han sier som ren løgn. Han må komme med konkrete bevis på at han får juling pga kofta si. Dette er hårreisende uttalelser som ikke har rot i virkeligheten. Flere lokalpolitikere fra Finnmark har idag stått frem i media og kommer til å forlange at Nrk retter opp denne usanne og uimotsagte påstanden fra "Ante". Pga av løgnene skal han ikke se bort ifra at det går troll i ord neste gang han besøker nevnte byer. Jeg kjenner godt til Finnmark og vet om mange tilfeller (også selvopplevde) hvor vi nordmenn har blitt kraftig og arrogant diskriminert av samer. Stilla-aksjonen på åttitallet og yrkesdemonstrantene fra sørNorge gjorde noe med datidens samiske ungdom som vi nordmenn til dels fikk lide for. Dere som ikke har lokalkunnskap om samer og nordmenn i Finnmark bør se på Porsangers påstander med kritisk blikk. Jeg kjente meg overhodet ikke igjen i det han sa og har aldri , i de 30 årene, jeg bodde der, opplevd at noen fikk juling på grunn av samekofta. Slik er det.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...