AaaaK Skrevet 18. januar 2013 #1 Skrevet 18. januar 2013 Hvis jeg kjenner at jeg begynner å få et hull... Hva kan jeg gjøre for å "fjerne" dette? Bruker tanntråd, munnskyll, i tillegg til tannpussen hver dag.
Gjest Naria Skrevet 18. januar 2013 #2 Skrevet 18. januar 2013 Hvis det har gått så langt at du kjenner det er det vel lite du kan gjøre annet enn å gå til tannlegen. Utover normal tannhygiene (tannpuss, tanntråd og fluorskyll hver dag) så bør man minimere drikke/mat med sukker og småspising mellom måltidene.
AnonymBruker Skrevet 18. januar 2013 #3 Skrevet 18. januar 2013 Ikke puss tennene rett etter et måltid, spesielt ikke om du har drukket/spist noe surt. Skyll heller munnen godt. Anonym poster: af0c87e8475b35e0c78234e00a843bb0
Gjest Amber Rose Skrevet 18. januar 2013 #4 Skrevet 18. januar 2013 Har lurt på dette selv om det går an å pusse vekk et begynnende/lite hull Har kun hatt et lite hull i en jeksel en gang og tannlegen valgte bare å pusse det og fylle igjen med plastikk.
Gjest Raindrops Skrevet 18. januar 2013 #5 Skrevet 18. januar 2013 (endret) Fluor kan vel til en viss grad bremse prosessen. Men hvis det er slik at du kjenner hullet ville jeg bare dratt til tannlegen så rakt som mulig. Jo fortere du får det fikset jo billigere blir det. Hvis du mener pussing som i ikke en tannbørste men faktisk pusse hullet vekk, så er ikke det noe jeg ville gjort på egen hånd, og du burde uansett få det fyllt. Endret 18. januar 2013 av Raindrops
Earthbird Skrevet 18. januar 2013 #6 Skrevet 18. januar 2013 Hvis jeg kjenner at jeg begynner å få et hull... Hva kan jeg gjøre for å "fjerne" dette? Bruker tanntråd, munnskyll, i tillegg til tannpussen hver dag. Mer fluor! Har brukt fluortabletter hele livet og har ikke hatt hull siden jeg var lite barn. Bruker ikke tanntråd, så jeg satser på at det er fluortablettene som gjør susen Har hørt at det er bedre enn sånn skyllefluor, forresten.
Trivia Skrevet 18. januar 2013 #7 Skrevet 18. januar 2013 Mer fluor! Har brukt fluortabletter hele livet og har ikke hatt hull siden jeg var lite barn. Bruker ikke tanntråd, så jeg satser på at det er fluortablettene som gjør susen Har hørt at det er bedre enn sånn skyllefluor, forresten. Du har nok bare vært heldig. Tanntråd burde du begynne med selv om du ikke tror du trenger det. 1
Earthbird Skrevet 18. januar 2013 #8 Skrevet 18. januar 2013 Du har nok bare vært heldig. Tanntråd burde du begynne med selv om du ikke tror du trenger det. Kan hende, ville bare gi et tips, kanskje det funker for flere Vet jeg bør bruke tanntråd- det er kun latskap fra min side.
Gjest avocadoen Skrevet 18. januar 2013 #9 Skrevet 18. januar 2013 Dra til tannlegen. Om du har tannlegeskrekk så kan det være at du bare har en "dårlig" tannlege? Kanskje du bør vurdere å bytte?
Gjest Naria Skrevet 18. januar 2013 #10 Skrevet 18. januar 2013 Alle trenger tanntråd, selv om man har sterke tenner og ikke får så lett hull. Det vil alltid ligge litt matrester og bakteriebelegg mellom tennene som gir dårlig ånde om ikke annet. 2
Trivia Skrevet 18. januar 2013 #11 Skrevet 18. januar 2013 Kan hende, ville bare gi et tips, kanskje det funker for flere Vet jeg bør bruke tanntråd- det er kun latskap fra min side. Helt små hull som ikke går dypt i emaljen kan man bli kvitt, ja, men det er ikke bra å bruke for mye fluor heller. Fluor er tilsatt de fleste tannkremer og du finner også fluorskyllevann. Det som avgjør om man får hull er styrken på emaljen kombinert med tannstellet og siden tennene dannes mens du er barn kan du ikke gjøre så mye med emaljen du er tildelt. Jeg har for eksempel dårligere emalje enn jeg burde, noe som skyldes at jeg hadde en eller annen infeksjon/feber da emaljen ble dannet. Dette gjelder mange og er en årsak til at enkelte av oss kan pusse tennene og bruke tanntråd etter alle kunstens regler og allikevel ende opp med hull i tennene. Men ja, kan være lurt med fluor som du sier
PepsiMax Skrevet 18. januar 2013 #12 Skrevet 18. januar 2013 Fluortilskudd kan være med på å styrke/ bygge opp igjen skadet emalje, Så ja, man kan fjerne et begynnende hull med godt munnstell. Jeg fikk beskjed av tannlegen å ta fluortabl hver dag selv om det selvfølgelig er i tannkremer osv.
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå