Gå til innhold

Vaniljestang i chocolate chip cookies?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Står jeg skal ha i vaniljeessens, men kan jeg bruke vaniljestang istedet?

Anonym poster: d40d671b9fc40a695530d8af1543ab14

Videoannonse
Annonse
Gjest Sitronkake
Skrevet

Vaniljeessens er yuck. Bruk ekte vanilje!

Skrevet

Vaniljeessens er yuck. Bruk ekte vanilje!

Trenger jeg kun 1 stang da? :)

Gjest Sitronkake
Skrevet

Trenger ikke mer enn det nei, i en normal oppskrift.

Skrevet

Det er vel litt vanskeligere å håndtere en vaniljestang som skal i en såpass tørr deig. Litt av poenget med å bruke en flytende variant er jo at smaken allerede er trukket ut i væske. Hvis jeg skulle byttet ut vaniljeessens med noe så måtte det blitt enten vaniljeekstrakt (som altså er laget på ekte vanilje) eller vaniljesukker med ekte vanilje. Eller droppet det helt.

• Liker 1
Skrevet

Det er vel litt vanskeligere å håndtere en vaniljestang som skal i en såpass tørr deig. Litt av poenget med å bruke en flytende variant er jo at smaken allerede er trukket ut i væske. Hvis jeg skulle byttet ut vaniljeessens med noe så måtte det blitt enten vaniljeekstrakt (som altså er laget på ekte vanilje) eller vaniljesukker med ekte vanilje. Eller droppet det helt.

Om ts skraper ut frøene og fordeler de rimelig godt så går det vel fint. Men vær obs på at de er fryktelig klissete. Dog, om melk e.l. skal varmes så putt frøene i det. Men ville definitivt anbefale vaniljeekstrakt til senere.

"fuskemetoden" er å knuse sukker+vaniljestang til finmalt. For oss utpå landet.. Kan ikke tro jeg fortsatt må bestille ekstrakt på nett. :( Og "vaniljesukkeret" er kunstig det og!

Anonym poster: 9165805d2010bdb581b730bdd576dbd0

Skrevet (endret)

Du kan lage ekstrakt selv, da. Putt oppdelte vaniljestenger på sprit. Jeg aner ikke noe om blandingsforhold, men det er sikkert bare et kort google-søk unna. :)

Åh, og større matbutikker har vaniljesukker med ekte vanilje. Meny har en sånn varelinje, det er sikkert fult mulig å be dem ta det inn hvis det ikke står i hylla allerede.

Endret av Zzyzx
  • Liker 1
Skrevet

..."fuskemetoden" er å knuse sukker+vaniljestang til finmalt. For oss utpå landet.. Kan ikke tro jeg fortsatt må bestille ekstrakt på nett. :( Og "vaniljesukkeret" er kunstig det og!

Anonym poster: 9165805d2010bdb581b730bdd576dbd0

Vaniljeekstrakt er jo superenkelt å lage selv! Del et par vaniljestenger, la dem henge sammen i toppen og legg på glass eller flaske som rommer 3-4 dl. Fyll på med vodka og la trekke til spriten er gyldenbrun. Hell på mindre flasker, behold en selv og gi de andre i gave til noen som er glad i å bake.

:heks:

Skrevet

Hva er forskjellen på vaniljeessens og vaniljeekstrakt?

Skrevet (endret)

Vaniljeessens er laget av syntetisk vanillin, mens ekstrakt er laget av ekte vanilje.

Endret av Zzyzx
Skrevet

Ok ;) Holder meg unna essens da. Men jeg fant vaniljesukker laget av ekte vanilje, tror jeg heller går for det. Tusen takk for tips!

Gjest Sitronkake
Skrevet

Det er vel litt vanskeligere å håndtere en vaniljestang som skal i en såpass tørr deig.

Det enkleste er å blandet det i smøret. Vaniljestang gir en vanvittig god smak på cookiesene! :)

Skrevet

Tviler ikke i det hele tatt. :)

(Nå må jeg snart lage cookies...)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...