Gå til innhold

Psykopater


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, og beklager om jeg stiller dumme spørsmål, men jeg lurer på følgende.

1. Blir man født psykopat eller er det noe man utvikler?

2. Hvis man er en psykopat, er det mulig å slutte å være det ved hjelp av terapi eller lignende?

Anonym poster: b19802dd730188ef40552b1de9565470

Anonym poster: b19802dd730188ef40552b1de9565470

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

1) Psykopati, eller antisosial personlighetsforstyrrelse, som det heter nå, regnes i dag for i stor grad å være en utviklingsforstyrrelse, som muligens har en biologisk basis. Det vil si, at man mener det er hendelser som kan ha med erfaringer i barndommen å gjøre, spesielt i barnets nære relasjoner, som kan være så mangelfulle eller traumatiske at barnet ikke utvikler empati. I tillegg er det visse endringer på hjernenivå hos mange med denne diagnosen, og også kanskje en viss arvelighet. Om hjerneforandringene er en konsekvens av miljøet og utviklingen, eller om de er der i utgangspunktet fra barnet er født, kan derimot ikke sies sikkert.

Psykopater regnes som nær umulige å ha i terapi. Det fordi de er så manipulerende at de lett lurer terapeuter, og fordi de ikke selv anser å ha noe problem, og dermed ikke har motivasjon. Det fungerer heller ikke med straff for disse individene, fordi de har en mye lavere hjernerespons på straff, der vi andre krymper oss av skam, reagerer ikke disse. Generelt uttalt, altså. De synes at det er alle andre det er noe i veien med, og at andre mennesker er til for å utnyttes til egen vinning og tilfredsstillelse. Så det er dermed veldig liten grunn til å tro at en psykopat har nytte av terapi. Men, forskning tyder derimot på at de psykopatiske trekkene dempes noe med alderen. Det gjenspeiles blant annet i fengselsstatistikken, eldre tidligere psykopater, skikker seg noe og kan ha noe bedre relasjoner etter fylte 50-60 år, men langt fra i alle tilfeller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest LineaAlba

Det er jo et utdatert begrep, men disse cluster b-personlighetsforstyrrelsene har både en arvelig og miljøbestemt komponent, uten at begge må være tilstede samtidig. Hos barn som blir utsatt for omsorgssvikt og som utvikler personlighetstrekk som passer inn i «psykopat»-begrepet, har noen studier funnet at de som har en arvelig sårbarhet responderer bedre på miljøendring og behandling, mens det gikk dårligere med barna som ikke hadde en arvelig komponent.

Når det gjelder voksne vil en tredel bli bedre av behandling, en tredel vil forbli uforandret, mens den siste tredelen vil bli verre av behandling.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psykopater som jeg tenker på det må ha mangelfull utviklet empati, og dermed er det sannsynligvis hovedsaklig en feil (mangel) i hjernen. Og da er det nok ikke lett å reparere det.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min eks var psykopat (takk gud jeg kom meg bort) så min personlige erfaring er dette:

1: Tror det har mye med arv og miljø.

ut i fra det jeg fik vite om hans fortid så var det sånn han utvikla seg til å bli over tid. Han ble svikta og glemt av familien, han fik problemer med å stole på mennesker og vil derfor klare seg uten, så han slutte å knytte seg til mennesker følelsesmessig ved å ikke kjenne på empati osv, mennesker ble mer et verktøy for han.

2 som di andre sier psykopater er vanskeig og overtale til og gå i terapi. Det er mye fordi di fleste er overbevist om at det ikke er dem det er noe galt med men heller alle andre. En psykopat har let for å føle seg unik og bedre en andre og derfor uten behov for å bli bedre. Og vist man selv ikke vil forandre seg så vil det heller ikke skje, Men jeg har hørt om et tilfele av en psykopat som ble bedre, så det er nok håp for dem og vist dem bare vil...

Men når det er sagt, at jeg tror det er håp for dem så mener jeg med virkelig PROFF hjelp!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Min eks var psykopat (takk gud jeg kom meg bort) så min personlige erfaring er dette:

1: Tror det har mye med arv og miljø.

ut i fra det jeg fik vite om hans fortid så var det sånn han utvikla seg til å bli over tid. Han ble svikta og glemt av familien, han fik problemer med å stole på mennesker og vil derfor klare seg uten, så han slutte å knytte seg til mennesker følelsesmessig ved å ikke kjenne på empati osv, mennesker ble mer et verktøy for han.

2 som di andre sier psykopater er vanskeig og overtale til og gå i terapi. Det er mye fordi di fleste er overbevist om at det ikke er dem det er noe galt med men heller alle andre. En psykopat har let for å føle seg unik og bedre en andre og derfor uten behov for å bli bedre. Og vist man selv ikke vil forandre seg så vil det heller ikke skje, Men jeg har hørt om et tilfele av en psykopat som ble bedre, så det er nok håp for dem og vist dem bare vil...

Men når det er sagt, at jeg tror det er håp for dem så mener jeg med virkelig PROFF hjelp!

Jeg tenker at du har helt rett når det gjelder å se på andre mennesker som verktøy.

Folk med psykopatiske trekk ser på andre folk som noen han - eller hun - bare kan utnytte.

Dette er en oppførsel som man kan observere i andre, og gjør man det, så kutter man ut dette individet.

Endret av Steinar40
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...