AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #1 Del Skrevet 16. januar 2013 - Vil gjerne lage pizza til helgen. Har bare tørrgjær. I den oppskriften jeg fant skal deigen bare heve i en time. Kan jeg da altså ikke lage deigen dagen før? Hva er makstid på heving? - Kanskje noen har testet en oppskrift allerede? Gjerne tips om både tykk pizzabunn og tynn pizzabunn. - Kan jeg lage noe annet i samme slengen? Lage dobbel deig/legge til noe i pizzadeigen for å ende opp med to produkter? Er ikke så ofte jeg gidder å dra frem kjøkkenmaskinen. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Djungelvrål Skrevet 16. januar 2013 #2 Del Skrevet 16. januar 2013 Du kan kaldheve deigen i kjøleskapet over natta. Da blir den veldig fin og får mye smak. Tror ikke du kan fryse deig, men du kan halvsteke en pizzadeig også fryse den eller bare lage rundstykker eller loff av resten. Er jo så og si samme oppskrift. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 16. januar 2013 #3 Del Skrevet 16. januar 2013 Hvorfor ikke bare bruke en enklere oppskrift? Jeg pleier å bruke 300 gram hvetemel, 200 gram sammalt mel, en pose tørrgjær, 3 dl vann, 30 gram olivenolje og en teskje salt. Knar den glatt med hendene (tar bare 2-3 minutter), setter den til heving mens jeg lager sausen/ordner resten (10-15 minutter), baker den ut på stekeplate, hiver på saus og fyll, 12-15 minutter på 225 grader. Ferdig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #4 Del Skrevet 16. januar 2013 Enklere oppskrift? Jeg har vel ikke nevnt en oppskrift enda, bortsett fra en hevetid på en time? Men takk for oppskrift! Fungerer det å heve denne over natten? Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #5 Del Skrevet 16. januar 2013 Det går helt fint å la den heve over natten. Det kan være lurt å bruke mindre gjær, og mer væske. Når jeg lager pizzadeig som skal stå mer enn 12 timer, bruker jeg denne oppskriften: 500 hvetemel 3,5-4 dl vann 1,5 ts salt 0,25 - 0,5 ts tørrgjær. Det er bare å røre den sammen (eltefri-metoden), og la den stå på kjøkkenbenken. den er veldig løs, så når du skal bruke den, "bretter" du inn mer mel. La den gjerne heve videre etter at du har brettet den. Oppskriften holder til fire porsjonspizzaer. Jeg pleier å halvsteke to bunner først (med tomatsaus på, ca 5 minutter) før jeg steker de to som vi skal spise. Anonym poster: ed722bfe9c6d2051a7a214fd1e7b888f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest hva som helst Skrevet 16. januar 2013 #6 Del Skrevet 16. januar 2013 Jeg liker å ha litt sprø og ikke så tykk pizzabunn. Siden jeg ikke har pizzastein eller noe sånt har jeg funnet ut at det hjelper å ha en del olje i deigen. Kanskje rundt 1dl om ikke mer. Bieffekten er at pizzaen blir mektigere på grunn av økt fett og man orker ikke like mye. Men det synes jeg det er verdt Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2013 #7 Del Skrevet 16. januar 2013 Det går helt fint å la den heve over natten. Det kan være lurt å bruke mindre gjær, og mer væske. Når jeg lager pizzadeig som skal stå mer enn 12 timer, bruker jeg denne oppskriften: 500 hvetemel 3,5-4 dl vann 1,5 ts salt 0,25 - 0,5 ts tørrgjær. Det er bare å røre den sammen (eltefri-metoden), og la den stå på kjøkkenbenken. den er veldig løs, så når du skal bruke den, "bretter" du inn mer mel. La den gjerne heve videre etter at du har brettet den. Oppskriften holder til fire porsjonspizzaer. Jeg pleier å halvsteke to bunner først (med tomatsaus på, ca 5 minutter) før jeg steker de to som vi skal spise. Anonym poster: ed722bfe9c6d2051a7a214fd1e7b888f Eltefri? Betyr det uten kjøkkenmaskin? Eller uten å kna masse? Beklager, er helt blank på gjærbakst. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 16. januar 2013 #8 Del Skrevet 16. januar 2013 Enklere oppskrift? Jeg har vel ikke nevnt en oppskrift enda, bortsett fra en hevetid på en time? Men takk for oppskrift! Fungerer det å heve denne over natten? Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Jeg leste "heve i en time" og "dra fram kjøkkenmaskinen" og antok derfor at du kunne slippe billigere unna med en enklere oppskrift/fremgangsmåte, men for all del. Det funker sikkert å heve over natten, men jeg har ikke prøvd. Oppskriften jeg benytter tar 5 minutter å slenge sammen og trenger bare 10 minutter heving, så har ikke hatt behovet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #9 Del Skrevet 17. januar 2013 Enda et dumt spørsmål: Steker man bunnen litt før man tar på fyll? Eller tar mm fyllet på rå deig? Hilsen pizza for dummies. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rubies_ Skrevet 17. januar 2013 #10 Del Skrevet 17. januar 2013 Enda et dumt spørsmål: Steker man bunnen litt før man tar på fyll? Eller tar mm fyllet på rå deig? Hilsen pizza for dummies. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Det spørs. Du kan gjøre begge deler. Når jeg har en skikkelig tykk bunn, pleier jeg å forhåndssteke bunnen i 7-10 minutter før jeg har på fyllet og steker videre. Når jeg lager tynnere bunner, f.eks. italiensk pizza, steker jeg pizzaen med fyllet. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #11 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg brukte FantasDick's oppskrift og Rubies_ tips om å steke deigen bittelitt før fyll. Alt så bra ut, deigen heva bra! Rullet deigen ut i langpanne, og satte den inn. Etter et par minutter tok jeg den ut, la på fyll (pizzasaus, ost og pepperoni) og stekte så pizzaen ut steketiden. Underveis så det digg ut, deigen boblet litt og osten smeltet. Når det var på tide å ta deigen ut (gylden skorpe) hadde ikke pizzaen blitt en milimeter høyere. Bunnen var gjennomstekt, altså ikke rå, men den smakte ikke noe annet enn papp! Jeg har aldri smakt noe så... smakløst. Den var både kompakt og flakete, og satt som en murstein i magen. Jeg hadde planlagt til å gi en stor del til naboen, en mann på nitti-pluss, som vi pleier å gå over med mat til en gang i blant. Samboeren min lo hardt, og sa at det var best om vi ga naboen en grandiosa istedet. "Stakkar'n kan jo dø av denna". Jeg fikk et komplement da; "osten var god..." Ja, det var det... Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Kvist Skrevet 17. januar 2013 #12 Del Skrevet 17. januar 2013 Smakløs bunn er konsekvensen av veldig kort hevetid, det samme med merkelig konsistens. Det beste resultatet får du med lite gjær, lang hevetid og steking på sterk varme. 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 17. januar 2013 #13 Del Skrevet 17. januar 2013 Det var trist AB; jeg har ikke fått annet enn uendelig mye ros for pizzaaen min. Oppskriften er jo også den som står på melpakken, så den er brukt flittig. Kan ikke forstå ar den ble "flakete og kompakt". Min blir alltid myk og luftig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Hjertesukk Skrevet 17. januar 2013 #14 Del Skrevet 17. januar 2013 Det var trist AB; jeg har ikke fått annet enn uendelig mye ros for pizzaaen min. Oppskriften er jo også den som står på melpakken, så den er brukt flittig. Kan ikke forstå ar den ble "flakete og kompakt". Min blir alltid myk og luftig. Lager pizzadeig på samme måten som du, og jeg får alltid tilbakemelding om at det smakte himmelsk. Så det kommer vel an på kokken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 17. januar 2013 #15 Del Skrevet 17. januar 2013 Bruker en basic oppskrift, tilsetter masse timian. Lar deigen heve i minimum 1 time, gjerne lengre. Etter heving så elter jeg den kjapt og kjevler den ut, har på saus, ost og annet Har den så i ovnen i 15-20 minutter Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Orchideae Skrevet 17. januar 2013 #16 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg forhever aldri pizzadeig, men kjevler den ut med en gang. noen ganger forsteker jeg den litt før jeg legger på fyllet. Har alltid luftig og god pizzadeig. Du kan jo lage dobbel oppskrift og lage pizzasnurrer? Greit å ha i fryseren! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #17 Del Skrevet 17. januar 2013 Smakløs bunn er konsekvensen av veldig kort hevetid, det samme med merkelig konsistens. Det beste resultatet får du med lite gjær, lang hevetid og steking på sterk varme. Brukte den hevetiden som flere tydeligvis har brukt her. Gjæren aktiviserte seg fort, og den hevet fint i utgangspunket. Det ble bare full stopp når den kom i ovnen... Men smakløs bunn må jo komme av at det ikke fantes et eneste krydder i oppskriften. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #18 Del Skrevet 17. januar 2013 Jeg forhever aldri pizzadeig, men kjevler den ut med en gang. noen ganger forsteker jeg den litt før jeg legger på fyllet. Har alltid luftig og god pizzadeig. Du kan jo lage dobbel oppskrift og lage pizzasnurrer? Greit å ha i fryseren! Det var en god idé til dobbelbaking! Hvis jeg tør å lage pizza igjen da. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
FantasDick Skrevet 17. januar 2013 #19 Del Skrevet 17. januar 2013 (endret) Men smakløs bunn må jo komme av at det ikke fantes et eneste krydder i oppskriften. Anonym poster: 12a2285baf6fe0866f85ca18c215d8ee Jeg foretrekker å bruke kun en god olivenolje og salt, men om du vet at du vil ha krydder i deigen så krydrer du deigen, uavhengig av om jeg bruker krydder i min deig. Du må da kunne tenke litt selv, også. Edit; ingen av de 10 første oppskriftene man får opp ved et googlesøk etter "pizzadeig" inneholder annet enn krydder enn salt, bortsett fra én oppskrift som skulle ha en klype sukker. Endret 17. januar 2013 av FantasDick Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 17. januar 2013 #20 Del Skrevet 17. januar 2013 Beste pizzadeigen : 9 dl hvetemel 3 dl lunkent vann 3 ss olivenolje 1 ts salt 1 pk fersk gjer Heves i ca 30 min, stekes i 20 min. Blir stor, dekker en stor langpanne og er tykk Anonym poster: f1a855a374d118afa4636e4fcfaa22b9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå