Gå til innhold

Grammatiske regler, staveregler, regelryttere, m.m.

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vil gjerne ta fatt i følgende utsagn fra Vampen, fra en tråd som av en eller annen grunn ble stengt:

Det er ofte slik at brudd på språkregler krever god kompetanse. Så om noe, så vil jeg heller si det at troen på at man MÅ holde seg innenfor reglene tyder på at man er språklig begrenset.

Jeg sier meg 100% enig i dette utsagnet. Og jeg synes dessuten at dette underforumet i stor grad skjemmes av at folk er regelryttere og slaviske tilhengere av ordbøker, og at de aser seg voldsomt opp over at folk ikke alltid skriver i henhold til Språkrådets anbefalinger.

Det ser ut til at det stort sett bare er folk som er språklig svake som driver og hisser seg opp over slikt (allikevel dominerer de altså dette underforumet), og for dem er sikkert ordbøker og grammatikkbøker en slags livbøye de klamrer seg til. Dette er for så vidt greit nok, ettersom det er ikke alle forunt å ha god språkfølelse, MEN det er allikevel synd at det er disse regelrytterne som dominerer mange diskusjoner her inne.

Språk er gøy, språk kan brukes til å vise hvem man er, det kan lekes med, det kan vris og vendes på, det kan (må!) tilpasses etter hvem man henvender seg til, og det er kommunikasjon. Blant veldig mange andre ting.

Anonym poster: e25d2aff293ab0b29b74e087e5788a5c

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flere brukere her er svært så firkantet og ukreative i sin omgang med språk. Det ironiske er at et par av de mest markante gjerne også tar en del feil innen sitt rigide system - jeg tenker særlig på ********, som alltid er like skråsikker, men stadig viser mangel på forståelse og kompetanse.

Anonym poster: 02ed797c8735d54d9b7709102c00409d

Endret av Ann Christin
Navn på enkeltbruker fjernet!
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var jo to språklig sprelske innspill fra modige AB-er som tør å tale KG midt imot. Særlig AB#2 hadde fortjent en medalje for å navngi et annet medlem i en slik sammenheng. Jeg tror nok jeg vet hvem ******** er, og selv om dere er skikkelig tøffe, har h*n min fulle støtte. (Jeg hadde egentlig tenkt å bidra til at tråden bare ble begravd i all stillhet, men etter det andre innlegget ble jeg litt forbanna.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bare så vanvittig uinteressant å lese om at en eller annen blir irritert over at noen skriver "gjevn" i stedet for "jevn".

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men det er jo bare så vanvittig uinteressant å lese om at en eller annen blir irritert over at noen skriver "gjevn" i stedet for "jevn".

OK, TS, siden du er så opptatt av språk, har du sikkert bedre lektyre å ty til enn KG. Jeg vil likevel sitere fra det første innlegget ditt:

Det ser ut til at det stort sett bare er folk som er språklig svake som driver og hisser seg opp over slikt (allikevel dominerer de altså dette underforumet), og for dem er sikkert ordbøker og grammatikkbøker en slags livbøye de klamrer seg til. Dette er for så vidt greit nok, ettersom det er ikke alle forunt å ha god språkfølelse, MEN det er allikevel synd at det er disse regelrytterne som dominerer mange diskusjoner her inne.

Dette er en fornærmelse mot folk som gjør sitt beste for å svare på spørsmål fra andre brukere. Språklig svake? Livbøye? Og hvordan i huleste skal du definere språkfølelse? Er det din språkfølelse som skal være normen? Og mener du virkelig at det er bedre å synse om språk enn å slå opp i bøker for å finne ut hva som faktisk er tillatt? Jeg er enig i at en dikter har en språklig kompetanse som overgår ordbøkene, men det finnes et annet underforum her som egner seg bedre for litterære diskusjoner. Å irritere seg over at man diskuterer språk i språkforumet, er som å si at folk er for sexfikserte i seksualitetsforumet eller at det er for mye snikksnakk i snikk-snakkforumet.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...