Tonus Skrevet 15. januar 2013 #1 Skrevet 15. januar 2013 Jeg har etter flere år mannet meg opp til å be om henvisning til DPS igjen, men så viser det seg at jeg har fått time hos samme behandler som var deler av grunnen til at jeg ikke orket mer sist. Så nå ble det lille skrittet opp og frem som jeg nesten turte å se frem til mer noe jeg gruer meg til... Noen som vet hvordan det fungerer å bytte behandler? Går det an å bytte før jeg har startet?
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2013 #2 Skrevet 15. januar 2013 Ja det går an De fleste DPS'er har stabmøte ukentlig, evt møter med kun de som håndterer henvisninger, - ring resepsjonen der, forklar situasjonen, og spør om de kan tildele deg en annen behandler De ville gjerne begynne å lure litt hvis du ikke engang hadde prøvd, men du har jo allerede gått hos denne behandleren tidligere, og VET at det ikke fungerte. Selv har jeg tatt en slik ubehagelig telefon selv, riktignok mens jeg enda gikk der og ikke før oppstart (men som sagt, du har jo allerede gått hos behandleren, selvom du har hatt et avbrudd og fått ny henvisning) - snakket med en hyggelig kontordame (var uaktuelt å ta det opp med behandleren!), og spurte om å få bytte. Hun spurte om jeg ØNSKET å oppgi grunn, og selvom jeg kunne sagt nei, så forklarte jeg at det rett og slett ikke fungerte.. kjemien var der ikke, og jeg fikk ikke utbytte av behandlingen når jeg ikke klarte være ærlig. Det var null problem - de skulle ta det opp på neste stabmøte og sende brev i posten om ny behandler (det tok ikke mer enn en uke eller to før jeg var tildelt ny). Poenget er; ring de, vær ærlig, og du tjener på det. Lykke til Anonym poster: 66d7026d0379feb3d1b36daa95983e89 3
Cho Kon It Skrevet 15. januar 2013 #3 Skrevet 15. januar 2013 Ja det går an De fleste DPS'er har stabmøte ukentlig, evt møter med kun de som håndterer henvisninger, - ring resepsjonen der, forklar situasjonen, og spør om de kan tildele deg en annen behandler De ville gjerne begynne å lure litt hvis du ikke engang hadde prøvd, men du har jo allerede gått hos denne behandleren tidligere, og VET at det ikke fungerte. Selv har jeg tatt en slik ubehagelig telefon selv, riktignok mens jeg enda gikk der og ikke før oppstart (men som sagt, du har jo allerede gått hos behandleren, selvom du har hatt et avbrudd og fått ny henvisning) - snakket med en hyggelig kontordame (var uaktuelt å ta det opp med behandleren!), og spurte om å få bytte. Hun spurte om jeg ØNSKET å oppgi grunn, og selvom jeg kunne sagt nei, så forklarte jeg at det rett og slett ikke fungerte.. kjemien var der ikke, og jeg fikk ikke utbytte av behandlingen når jeg ikke klarte være ærlig. Det var null problem - de skulle ta det opp på neste stabmøte og sende brev i posten om ny behandler (det tok ikke mer enn en uke eller to før jeg var tildelt ny). Poenget er; ring de, vær ærlig, og du tjener på det. Lykke til Anonym poster: 66d7026d0379feb3d1b36daa95983e89 Sånn (som det jeg har uthevet) skal du gjøre det, TS Slik jeg ser det har du en legitim grunn til å ville bytte før behandlingsstart, du har jo erfaring med behandleren fra før og vet det ikke funker. De kommer nok til å tildele deg neste behandler i rekka som har kapasitet, men om det ikke skulle fungere med han/henne heller så har du lov til å bytte igjen. Det er viktig at dere har en god kjemi, som AB sier, for at du skal ha noe utbytte av behandlingen. Og det vet behandleren og Lykke til! 1
Tonus Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for svar! Spørs om jeg må trosse angsten og ta en telefon dit da. Kjenner på meg at det ikke hadde vært en god ny start å "prøve på nytt igjen" med samme behandler, så det er vel for det beste. Men skal til legen om en ukes tid også, og lurer på om ikke aknskje han kunne ordnet det med ny henvisning eller lignende? Men det hadde kanskje tatt lengre tid?
Cho Kon It Skrevet 15. januar 2013 #5 Skrevet 15. januar 2013 Ny henvisning tar lengre tid ja, men kanskje legen din kan ta den telefonen for deg, hvis du har telefonangst? Jeg har/har hatt det selv, og vet hvor kjipt det er. Aller helst skulle du jo kvinnet deg opp til å ta den samtalen selv, men hvis det haster litt er det jo ikke sikkert det går. 1
Gjest canvas Skrevet 15. januar 2013 #6 Skrevet 15. januar 2013 Tusen takk for svar! Spørs om jeg må trosse angsten og ta en telefon dit da. Kjenner på meg at det ikke hadde vært en god ny start å "prøve på nytt igjen" med samme behandler, så det er vel for det beste. Men skal til legen om en ukes tid også, og lurer på om ikke aknskje han kunne ordnet det med ny henvisning eller lignende? Men det hadde kanskje tatt lengre tid? Som Cho Kon it sier så kan kanskje legen din ta den telefonen for deg? Legen min tok telefon til psyk.pol for meg en gang, og det var en STOR lettelse å slippe akkurat DEN samtalen.. Jeg har telefonangst selv (ironisk siden jeg sitter i resepsjon og tar imot alle telefoner til bedriften. Men, det er noe helt annet når jeg plutselig er privatperson og ikke bare dama i resepsjonen.), og vet det ikke er sånn at man bare kan "ta seg sammen". Men smak litt på idèen iallefall - skriv ned et manus, sånn at du vet hva du skal si, og ha det gjerne foran deg når/hvis du ringer slik at du rett og slett bare kan lese det opp hvis du føler du blir blank. Det verste for meg når jeg skal ringe, er å faktisk ta det skrittet, og si de første setningene (som innebærer å si kort om hva jeg vil, før samtalen fortsetter) - etter det så er det mer tålelig, selvom jeg både rødmer, svetter og har hjertebank (det vet ikke de i andre enden av telefonen - dèt er en fin ting å vite. Ringer ALDRI noen sånne telefoner mens andre kan se meg.) Dette kommer du til å få ordnet
Gjest canvas Skrevet 15. januar 2013 #7 Skrevet 15. januar 2013 Forresten; En ny henvisning, uten at de får beskjed om at det er et problem for deg å gå til denne behandleren, kan også resultere i at du bare får nytt innkallingsbrev - til akkurat samme behandler igjen. Så de må nesten få vite det på en eller annen måte. 1
Tonus Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #8 Skrevet 15. januar 2013 Ja, vil tro legen kan ta telefonen for meg om ikke annet... Men tror jeg skal prøve å kvinne meg opp i morgen og se om jeg ikke får tatt telefonen selv. Men smak litt på idèen iallefall - skriv ned et manus, sånn at du vet hva du skal si, og ha det gjerne foran deg når/hvis du ringer slik at du rett og slett bare kan lese det opp hvis du føler du blir blank. Det verste for meg når jeg skal ringe, er å faktisk ta det skrittet, og si de første setningene (som innebærer å si kort om hva jeg vil, før samtalen fortsetter) - etter det så er det mer tålelig, selvom jeg både rødmer, svetter og har hjertebank (det vet ikke de i andre enden av telefonen - dèt er en fin ting å vite. Ringer ALDRI noen sånne telefoner mens andre kan se meg.) Hehe, skriver alltid "manus" jeg også, eller i alle fall et par stikkord, så det blir lettere ¨å få sagt det jeg skal om jeg skulle bli fryktelig nervøs og fryse til. Og det å fundere på hva i all verden man skal starte samtalen med- og faktisk gjøre det(!) er nok nesten den verste biten som du sier:P Nei, får se hvordan jeg føler meg i morgen og prøve og se om jeg ikke får det til. Hadde vært deilig å få den bekymringen ute av verden, og hadde jo tross alt vært en liten angstseier også!
Tonus Skrevet 20. februar 2013 Forfatter #9 Skrevet 20. februar 2013 Ringte for flere uker siden og da ble det lagt igjen beskjed, men hørte aldri noe mer. Så da ringte jeg igjen i dag, og fikk tak i han som hadde med dette å gjøre. Forklarte at jeg ville bytte fordi jeg har hatt denne behandleren før og at vi ikke hadde noe kjemi, og da kommer det fra han "kan du gi meg noe mer begrunnelse?" Jeg ble litt satt ut og sa "nei...". Så sier han at da vet han ikke når han kan få tak på en ledig time hos en behandler for meg, men at det da antakeligvis vil ta noen uker, fordi det nå sees på som "pasientutsatt" eller noe i den duren... Gah...
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå