Gå til innhold

Helse

Fremhevede innlegg

Skrevet

Beklager for det overfladiske emne-navnet,- men gjorde det slik at visse personer forhåpentligvis unngår å klikke seg inn på dette forumet.

Jeg har vært hos gynekolog for kontroll av underlivet et par ganger tidligere. Nå har det gått mange måneder,- så jeg føler jeg må tilbake til kontroll.

Dette utelukker graviditet. Dette er en test av noe helt annet; som også har vært mulig for gynekologen å undersøke ved kun ultralyd (da jeg har bedt dem ta hensyn til at jeg ønsker å forbli jomfru pga religion).

Men jeg har en gang senere latt meg bli undersøkt ved midler som må inn i skjeden. Denne gangen (siden det har gått lang tid) ønsker jeg dog ikke å gjøre denne metoden igjen, av sterkt personlige årsaker. Pga at de en gang fikk bruke det apparatet som skulle inn i skjeden; regner jeg med at de har skrevet ett eller annet sted i journalen om at jeg ikke er jomfru lenger.

Det jeg er redd for nå; er å bli spurt det samme igjen. Jeg vil kun ta ultralyd. Og hvis de har det skrevet som jeg sa ovenfor; hvordan kan jeg på noen måte være sikker på at dette ikke vil bli brukt mot meg i fremtiden? Kan det sykehuset videresende rapporter til f.eks andre leger enn fastlegen min? til f.eks en muslimsk lege istedet? Eller er det slik at når man er over 18 år så skal ingenting ut uten min tillatelse? Har Norge noe slags støtte for muslimske kvinners kropp osv,- da denne strenge religiøse regelen er kjent? Eller må man bokstavelig talt klare seg på utenhånd uten sterk støtte fra dette landet?

Håper at de som forstår hva jeg prøver å si, og hva dette dreier seg om, kan gi et svar på dette. Hadde aller mest satt stor pris på en personlig melding :)

Takker stort for svar. Med vennlig hilsen.

Anonym poster: 745e104fbe458738a0e7606712832815

Anonym poster: adbd4b23bb96a99e8b36de9903635753

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Beklager for det overfladiske emne-navnet,- men gjorde det slik at visse personer forhåpentligvis unngår å klikke seg inn på dette forumet.

Jeg har vært hos gynekolog for kontroll av underlivet et par ganger tidligere. Nå har det gått mange måneder,- så jeg føler jeg må tilbake til kontroll.

Dette utelukker graviditet. Dette er en test av noe helt annet; som også har vært mulig for gynekologen å undersøke ved kun ultralyd (da jeg har bedt dem ta hensyn til at jeg ønsker å forbli jomfru pga religion).

Men jeg har en gang senere latt meg bli undersøkt ved midler som må inn i skjeden. Denne gangen (siden det har gått lang tid) ønsker jeg dog ikke å gjøre denne metoden igjen, av sterkt personlige årsaker. Pga at de en gang fikk bruke det apparatet som skulle inn i skjeden; regner jeg med at de har skrevet ett eller annet sted i journalen om at jeg ikke er jomfru lenger.

Det jeg er redd for nå; er å bli spurt det samme igjen. Jeg vil kun ta ultralyd. Og hvis de har det skrevet som jeg sa ovenfor; hvordan kan jeg på noen måte være sikker på at dette ikke vil bli brukt mot meg i fremtiden? Kan det sykehuset videresende rapporter til f.eks andre leger enn fastlegen min? til f.eks en muslimsk lege istedet? Eller er det slik at når man er over 18 år så skal ingenting ut uten min tillatelse? Har Norge noe slags støtte for muslimske kvinners kropp osv,- da denne strenge religiøse regelen er kjent? Eller må man bokstavelig talt klare seg på utenhånd uten sterk støtte fra dette landet?

Håper at de som forstår hva jeg prøver å si, og hva dette dreier seg om, kan gi et svar på dette. Hadde aller mest satt stor pris på en personlig melding :)

Takker stort for svar. Med vennlig hilsen.

Anonym poster: 745e104fbe458738a0e7606712832815

Det tror jeg at jeg kan garantere deg at de ikke har skrevet i journalen din. I hvert fall ikke på den måten. Å være jomfru har ingen sammenheng med hvilke medisinske instrumenter som er brukt ved en undersøkelse.

Det jeg kanskje kan tenke meg er et notat om jomfruhinnen er intakt, sånn fra et klinisk synspunkt.

Det er heller ikke slik at slike ting "blir rapportert". Derimot er det slik at journalen din følger deg, og det er en bra ting. Fastlegen får tilsendt kopi fra sykehuset som skal legges i din journal.

Om du er engstelig for hva som står om deg i journalen din så kan du be om utskrift av journalen :)

Anonym poster: 16eac0612bdaca8c98485cc79cff0d73

• Liker 1
Skrevet

Og legen på sykehuset kan ikke sende pasientopplysninger om deg til andre enn din fastlege/behandlende lege.

Det er taushetsplikt for helsepersonell her til lands. Den gjelder alle. Såvidt jeg vet har ikke muslimske kvinner behov for bredere taushetsplikt enn hva som alt finnes?

Skrevet

Hei og Takk for svar. :)

Ja, det er nettop det med at den i det hele tatt er intakt er det jeg også mistenker kan stå som et notat.. og det er det jeg skulle ønske den eventuelt ikke gjorde. Jeg husker godt jeg spurte dem om det den dagen jeg hadde sagt det,- og dem sa nei,- vi skal ikke skrive det. Så jeg er egentlig nysgjerrig på hva sykehuset i seg selv egentlig har skrevet, og at min fastlege ses bortifra.

Jeg kan vel be om å se på hva de har skrevet på sykehuset? Har jeg noen rett til å be dem høflig om å evnt. endre litt på formuleringen av notatene der mtp religion?

Når det gjelder taushetsplikt så sier du fastlege / behandlede lege,- hva mente du med det sistnevnte?

Skrevet

Ja ikke sant, angående muslimske kvinner og taushetsplikt så vet er jeg ikke sikker på hva muslimske gynekologer har av taushetsplikt.. har nemlig hørt at de finnes og jeg vil aldri i mitt liv la meg selv bli såpass tråkket på at jeg faktisk drar dit for å "bekrefte" noe. Jeg er mer verdt enn det for å si det sånn.

Tenker hvis foreldrene for eksempel får svar fra en muslimsk gynekolog om ting som gjelder meg. Det er der jeg lurer på om det finnes noen taushetsplikt. Ikke det at jeg har noen interesse av å dra dit,- jeg håper at det ikke vil skje i fremtiden,- men jeg bare lurer på om disse små luringene ikke kan tro de kan "styre" dette landet uten helselov som, ja, allerede finnes godt av her.

Skrevet

Hei og Takk for svar. :)

Ja, det er nettop det med at den i det hele tatt er intakt er det jeg også mistenker kan stå som et notat.. og det er det jeg skulle ønske den eventuelt ikke gjorde. Jeg husker godt jeg spurte dem om det den dagen jeg hadde sagt det,- og dem sa nei,- vi skal ikke skrive det. Så jeg er egentlig nysgjerrig på hva sykehuset i seg selv egentlig har skrevet, og at min fastlege ses bortifra.

Jeg kan vel be om å se på hva de har skrevet på sykehuset? Har jeg noen rett til å be dem høflig om å evnt. endre litt på formuleringen av notatene der mtp religion?

Når det gjelder taushetsplikt så sier du fastlege / behandlede lege,- hva mente du med det sistnevnte?

Behandlende lege er en lege som behandler deg. Så om du f.eks er innlagt på sykehus er det den legen som har ansvaret for deg der som er behandlende lege.

Du kan be sykehuset om utskrift av journalen din, det er nokså vanlig og helt uproblematisk. Mange liker å beholde en kopi selv av sine journaler når de har mottatt behandling, f.eks kronisk syke som er innom mange leger. Så det er rutine for sykehus å skrive ut journal - men det kan være du må betale litt for det.

Det går også an å få sletta opplysninger fra journalen. Litt mer usikker på rutinen for det, tror kanskje det er legen som skrev journalen som må slette...? Men det er ikke uvanlig at folk ber om å få sletta opplysninger fra journal.

Her kan du lese mere om journaler, personvern og pasientrettigheter:

http://www.oslo-universitetssykehus.no/omoss/personvern/Sider/personvern-pasienter-og-forskning.aspx?blankMaster=true

• Liker 1
Skrevet

Ja ikke sant, angående muslimske kvinner og taushetsplikt så vet er jeg ikke sikker på hva muslimske gynekologer har av taushetsplikt.. har nemlig hørt at de finnes og jeg vil aldri i mitt liv la meg selv bli såpass tråkket på at jeg faktisk drar dit for å "bekrefte" noe. Jeg er mer verdt enn det for å si det sånn.

Tenker hvis foreldrene for eksempel får svar fra en muslimsk gynekolog om ting som gjelder meg. Det er der jeg lurer på om det finnes noen taushetsplikt. Ikke det at jeg har noen interesse av å dra dit,- jeg håper at det ikke vil skje i fremtiden,- men jeg bare lurer på om disse små luringene ikke kan tro de kan "styre" dette landet uten helselov som, ja, allerede finnes godt av her.

Om det er en muslimsk lege som arbeider som lege i Norge så h*n måtte forholde seg til samme lover og regler som alle andre leger her til lands. Helsepersonell har taushetsplikt.

Såfremst du er over 16 år har leger/helseperonell ikke lov til å gi opplysninger om deg og dine legebesøk til foreldrene dine.

Om legen faktisk overholder taushetsplikten er selvfølgelig en annen sak, men det er straffbart å bryte den. Legen vil risikere å miste sin godkjenning (som må til for å kunne jobbe som lege i Norge), å bryte taushetsplikten er alvorlig.

Skrevet

Mange tusen takk for alle svarene dine, Anonym ;):) Det hjalp. Og linken er god! Skal absolutt leses. Og fint å vite om dette her.

En meld til Administrator her på KG: Kunne du vennligst slette dette forumet mtp risiko for at noen i familien en dag kan søke dette opp og tenker at "det lukter muffins" ? :P Hadde satt pris på det :-)

Mvh TS.

Skrevet

Bare hyggelig :hug:

Sånn angående sletting så må du nok enten 'poste ris, ros og spørsmål' eller sende en melding direkte til admin. Kun admin som kan slette en tråd så vidt jeg har forstått, og ikke vanlige moderatorer. Men obs - tror siden her kjører policy på at tråder hovedsaklig ikke slettes?

Skrevet

Men siden du har postet som anonym her, og heller ingen detaljer som kan knyttes til deg, så skjønner jeg ikke hvordan noen kan klare å koble denne tråden til deg i virkeligheten? :)

• 2 uker senere...
Skrevet

Hei, TS her :)

Jeg har da vært hos gyn forrige uke,- og tok ultralyd... Han slet leenge med å finne den høyre eggstokken på skjermen,- og det var aldri vanskelig de to forrige gangene jeg hadde kontroll.. ! Han presset apparatet oppå huden min,- og det gjorde vondt (snakker ikke om inni skjeden altså,- bare rett på huden på høyre siden av underlivet) for å prøve å se den på skjermen men det fikk han ikke til. Han sa at tarmen var i veien for den. Det var da det rareste jeg hadde hørt! Hvordan kan en tarm dekke en eggstokk,- og hvordan kan det være så himla vanskelig å få sett den da de andre gynekologene heeelt fint kunne se begge to flere ganger?

Venstre eggstokk var da i orden. Og dermed var det "ingen fare". Men jeg må helt ærlig si at det plager meg at vi ikke fikk sett hvordan det stod til med den høyre. Er litt småbekymret.

Hva vet dere om dette da? Sånn utifra hva jeg har beskrevet osv. TS.

Skrevet

Jeg er så sint egentlig, jeg betalte f meg 400 kr for halv service. For et dårlig system... må jeg bare si.

Skrevet

dytter den litt opp jeg.. :-)

Skrevet

Dårlig system er det ikke, da du nekter å gjøre den undersøkelsen de mener du bør ha. Ellers har leger taushetsplikt, og ingen andre en deg selv får se på journalen. Om du får en muslimsk lege, så får du nesten bare håpe at yrkesstoltheten stiller sterkere en hva religionen gjør. uansett så velger du jo lege selv, så du ser jo ganske kjapt på navnet om den er muslims eller ikke.

Og det at du sier du betaler full pris på halv service blir for dumt. du motsetter deg undersøkelsen.. Skal norsk helsevesen ta hennsyn til alle aspekter ved en muslims religion? dra til egypt for å se hva slags undersøkelse du får der da vel?

mener ikke være krass, men blir litt provosert merker jeg...

Anonym poster: 9c6e6d70da8f6b29f94c0856096e4a3a

Skrevet

nei du har vel rett. men ingen grunn til å føle seg så provosert. du bør også se på saken fra mitt ståsted også. det er ikke noe undersøkelse jeg har nektet å ta som er til forutsetning for å gi meg et "fullstendig" svar,- jeg har jo tidligere understreket flere ganger at det har gått heelt greit de tidligere kontrollrundene med kun ultralyd. That´s it. :)

TS.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...