Gå til innhold

Tanker om rusmisbrukere, er dere enig?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hei!

Jeg har tenkt litt på dette emnet og vil gjerne dele mine tanker og få andres synspunkter på dette.

Det gjelder nemlig rusmisbrukere. Jeg er ei ung jente selv og ikke vært i nærheten av dop selv, men likevel tenkt på dette.

Jeg synes synd på rusmisbrukere som f.eks bor ute på gata og jeg skulle ønske de hadde et bedre liv. Samtidig tenker jeg at det er deres egen feil at de har havnet der de er idag.

Selv om de hadde en trist barndom eller andre kjipe opplevelser i yngre alder så var det dem som VALGTE å prøve ut dop, fortsette med det, bli avhengige og det at de er ute på gata idag er konsekvensen av det.

Det var vel ingen som tvang dem til å ta dop, ingen som med tvang putta det i munnen deres, det var de som valgte det selv..

Istedenfor å skaffe hjelp og prøve å ordne opp i livet sitt, prøve å komme på rett vei så tok de den enkleste utveien..

Hva tenker dere om dette? er jeg helt ute på jordet?

Anonym poster: c60f83813f78e273a339f4efbaea7e25

• Liker 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

jeg har ingen respekt for rusmisbrukere enten de bor på gata, de går i dress eller kun bruker på fest. vi lever i 2013, det er allment kjent at det skader kroppen din og fører til alt annet enn lykke. hvis de er så tjukke i hodet at de må prøve fremdeles, så ærlig talt.

• Liker 4
Skrevet

Dette er vel de aller fleste rusmisbrukere klar over selv.

Anonym poster: bb5494bc4627101924b2639639ddf605

• Liker 3
Gjest Raindrops
Skrevet

Hva tenker dere om dette? er jeg helt ute på jordet?

Neida, men jeg synes det blir litt lite nyansert å se slik på det.

• Liker 11
Skrevet

Ja, de valgte det selv, men det er så mye annet som spiller inn her. INGEN velger å bli rusmisbruker, de gjør noen dumme valg og ender opp der hvor det blir håpløst.

Grunnen til at eg svarer er pga jeg opplevde noe ganske relevant til dette i dag på butikken. Var tidlig på morningen, politi overalt utenfor handlevognskuret ved butikken. En rusmisbruker som hadde tatt overdose ute i et fuckings skur. I 25 minus grader.

Det er INGEN som velger å dø på den måten.

Går sånn greie om at hasj ikke er farlig, men det er det som gjør at du begynner tyngre. Vi kjenner alle noen som røyker det, ingen starter på heroin. Så hvis du er et tungt sted og opplever lykke gjennom dop så blir det til slutt eneste utvei og man må ta tyngre doser.

De valgte kanskje selv å starte, men de visste nok ikke konsekvensene.

Anonym poster: 25ee1fe37478ec5366b88da978b9d04f

• Liker 14
Skrevet

Ja, de valgte det selv, men det er så mye annet som spiller inn her. INGEN velger å bli rusmisbruker, de gjør noen dumme valg og ender opp der hvor det blir håpløst.

Grunnen til at eg svarer er pga jeg opplevde noe ganske relevant til dette i dag på butikken. Var tidlig på morningen, politi overalt utenfor handlevognskuret ved butikken. En rusmisbruker som hadde tatt overdose ute i et fuckings skur. I 25 minus grader.

Det er INGEN som velger å dø på den måten.

Går sånn greie om at hasj ikke er farlig, men det er det som gjør at du begynner tyngre. Vi kjenner alle noen som røyker det, ingen starter på heroin. Så hvis du er et tungt sted og opplever lykke gjennom dop så blir det til slutt eneste utvei og man må ta tyngre doser.

De valgte kanskje selv å starte, men de visste nok ikke konsekvensene.

Anonym poster: 25ee1fe37478ec5366b88da978b9d04f

men som jackcrews skrev over her, så vet de aller, aller fleste om konsekvensene. jeg nekter å tro at en person som tok sitt første drag av hasj i 2007 (eks) ikke visste om farene ved det! vi er så utrolig godt opplyste om dette nå, at det blir for dumt å si at "de ikke visste hvilke konsekvenser det kunne få".

• Liker 3
Skrevet

Det var vel ingen som tvang dem til å ta dop, ingen som med tvang putta det i munnen deres, det var de som valgte det selv..

Sant det, men dop er en del av fest-kulturen vår. Alle drikker og ruser seg, så vi kan alle få rusproblemer.

• Liker 3
Skrevet

Sant det, men dop er en del av fest-kulturen vår. Alle drikker og ruser seg, så vi kan alle få rusproblemer.

funny. jeg har aldri drukket alkohol eller prøvd dop. jeg kjenner flere med helt eller delvis samme ståsted som meg.

"alle" blir et ganske feil utgangspunkt da.

• Liker 3
Skrevet

Trist menneskesyn på enkelte her, det må jeg virkelig si.

I tillegg til det virker de fleste å ha en veldig begrenset innsikt i hva som kan føre til avhengighet og hvorfor.

JackCrews sin kommentar er vel helt enkelt kvalmende. Jeg har all respekt for rusmisbrukere som mennesker, de fleste av dem viser langt større medmenneskelighet og innsikt enn du selv gjør.

• Liker 22
Skrevet

funny. jeg har aldri drukket alkohol eller prøvd dop. jeg kjenner flere med helt eller delvis samme ståsted som meg.

"alle" blir et ganske feil utgangspunkt da.

Du har rett. Det er noen få som går igjennom livet uten å ha prøvd rusmidler, så jeg skulle ha skrevet at nesten alle ruser seg, og at alle som ruser seg, kan få rusproblemer.

• Liker 2
Skrevet

men som jackcrews skrev over her, så vet de aller, aller fleste om konsekvensene. jeg nekter å tro at en person som tok sitt første drag av hasj i 2007 (eks) ikke visste om farene ved det! vi er så utrolig godt opplyste om dette nå, at det blir for dumt å si at "de ikke visste hvilke konsekvenser det kunne få".

Det å nyte alkohol er dårlig for helsa, samt røyk, snus osv.

I dag så bedriver mange disse aktivitetene, men den dagen man sitter i rullestol med kreft, KOLS og ødelagt lever, da angrer man bittert. "Det skjer ikke meg kultur" eller "jeg klarer å kontrollere det" eller "jeg skal jo slutte når jeg blir gravid/neste år/etter eksamen (osv)".

Sier ikke at det er like ille som dop, men så jævlig som de har det, så tror jeg fåtallet tror de ender opp der.

De fleste av oss har gjort feil, til tross for at vi vet det er galt, men ikke alle må betale for seg så hardt som de gjør.

Anonym poster: 6545ce286c1ad20a852d5ec319ab9820

• Liker 5
Skrevet

I tillegg til det virker de fleste å ha en veldig begrenset innsikt i hva som kan føre til avhengighet og hvorfor.

JackCrews sin kommentar er vel helt enkelt kvalmende. Jeg har all respekt for rusmisbrukere som mennesker, de fleste av dem viser langt større medmenneskelighet og innsikt enn du selv gjør.

"de fleste" er et ganske vidt begrep. de rusmisbrukerene jeg har møtt via jobb gir ingenting annet enn blanke faen i hvordan du har det. kan de tjene på deg, så er de kompis. og that's it.

• Liker 2
Skrevet

Du har rett. Det er noen få som går igjennom livet uten å ha prøvd rusmidler, så jeg skulle ha skrevet at nesten alle ruser seg, og at alle som ruser seg, kan få rusproblemer.

DA er vi enige! ;)

• Liker 2
Skrevet

Jeg skulle nok ha forklart litt bedre hva jeg sikta til i denne tråden. Tanken var vel narkomane.. Ikke det å drikke på fester og ta et par vinglass til maten osv

Skrevet

Det å nyte alkohol er dårlig for helsa, samt røyk, snus osv.

I dag så bedriver mange disse aktivitetene, men den dagen man sitter i rullestol med kreft, KOLS og ødelagt lever, da angrer man bittert. "Det skjer ikke meg kultur" eller "jeg klarer å kontrollere det" eller "jeg skal jo slutte når jeg blir gravid/neste år/etter eksamen (osv)".

Sier ikke at det er like ille som dop, men så jævlig som de har det, så tror jeg fåtallet tror de ender opp der.

De fleste av oss har gjort feil, til tross for at vi vet det er galt, men ikke alle må betale for seg så hardt som de gjør.

Anonym poster: 6545ce286c1ad20a852d5ec319ab9820

klart røyk, snus og alkohol også kan ses på som rusmidler, men ikke i like stor grad. (eller, jo, men nei). men når jeg svarer i denne tråden tenker jeg på narkotiske stoffer. det er der det skurrer for meg! hvorfor vil noen som helst prøve den første jointen, eller ta det første skuddet, nå som vi er så opplyst om det som vi er? man får ta konsekvensene av sine valg, og jeg syns verken synd på han som får kols av røyking, eller han som får nerveskader av narkotika.

• Liker 1
Skrevet

"de fleste" er et ganske vidt begrep. de rusmisbrukerene jeg har møtt via jobb gir ingenting annet enn blanke faen i hvordan du har det. kan de tjene på deg, så er de kompis. og that's it.

Og hadde du giddet å bruke den empatiske kapasiteten du forhåpentligvis har gjemt godt der inne hadde du skjønt hva det er som gjør at flere av dem blir slik - og hvorfor.

Men det hverken kan, eller vil du.

Mennesker med den type uttalelser som dine skulle virkelig vært en dag i en rusmisbrukers sko - og kjent på all smerten, sviket, skammen og fortvilelsen som følger med avhengighet.

Da hadde du sikkert ikke satt deg selv på din høye hest og dømt dem som er så langt nede i sitt liv som det er mulig å komme.

• Liker 10
Skrevet

klart røyk, snus og alkohol også kan ses på som rusmidler, men ikke i like stor grad. (eller, jo, men nei). men når jeg svarer i denne tråden tenker jeg på narkotiske stoffer. det er der det skurrer for meg! hvorfor vil noen som helst prøve den første jointen, eller ta det første skuddet, nå som vi er så opplyst om det som vi er? man får ta konsekvensene av sine valg, og jeg syns verken synd på han som får kols av røyking, eller han som får nerveskader av narkotika.

som jeg skulle sagt det selv. det er så forbannet mye sutring over at man "ikke hadde andre valg" etc. verden begynner bli en flokk med crybabies som ikke evner å ta ansvar for sine egne handlinger.

om folk skal få hjelp? selvfølgelig! trenger du hjelp med rus-situasjon, så skal du selvfølgelig få det - men det får nå jaggu meg være slik at man bidrar litt selv til dette.

• Liker 3
Gjest Uanonymbruker
Skrevet

Takk :klem:

Skrevet

Og hadde du giddet å bruke den empatiske kapasiteten du forhåpentligvis har gjemt godt der inne hadde du skjønt hva det er som gjør at flere av dem blir slik - og hvorfor.

Men det hverken kan, eller vil du.

Mennesker med den type uttalelser som dine skulle virkelig vært en dag i en rusmisbrukers sko - og kjent på all smerten, sviket, skammen og fortvilelsen som følger med avhengighet.

Da hadde du sikkert ikke satt deg selv på din høye hest og dømt dem som er så langt nede i sitt liv som det er mulig å komme.

slutt å bruke slike hersketeknikker og så argumenterer du på en voksen måte. ikke bland mine empatiske evner inn i dette, du kjenner meg ikke godt nok til å ha verken rett eller egenskap til dette. du kjenner ikke mine erfaringer eller kunnskaper - eller empatiske evner.

• Liker 4
Skrevet

Vi vet det ikke er bra for oss er et ræva argument. De fleste, til alle, gjør ting som ikke er bra for verken psykisk eller fysisk helse.

• Liker 8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...