Gå til innhold

Din treningsmotivasjon?

Fremhevede innlegg

Gjest Estrela
Skrevet

Jeg mangler så totalt treningsmotivasjon. På slutten av dagen, når jeg er ferdig på jobb, sønnen min er lagt og jeg har spist middag, er jeg ikke i humør til å løpe ut igjen for å jogge. Har forsåvidt energi til det, men det er sånn tiltak! Treningssenter har jeg ikke råd til.

Jeg vet at jeg burde trene for å få en god alderdom med god helse, og unngå benskjørhet osv, men... Det hjelper liksom ikke. Har aldri trent veldig regelmessig, kun i perioder.

Har en aktiv hverdag og er på matchvekt, så det er ingen krise, men kondis og styrke er ikke helt som den kunne vært. Mildt sagt.

Vurderer nå å spare til en MP3-spiller for å motivere meg selv mer, elsker nemlig å bevege meg til musikk. Men får råd til den først til sommeren en gang, om jeg begynner å spare nå. Så da måtte jeg i tilfelle ha løpt lenge uten musikk først, og tanken på det er ikke så veldig fristende. Men må jeg så må jeg, vel..?

Hvordan motiverer du deg selv til å trene? Handler det om sunn livsstil, helse, kropp, sosiale faktorer?

Og sist men ikke minst; hvordan motiverer du deg selv til å komme deg avgårde og trene når du egentlig ikke gidder?

På forhånd takk for svar..

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Veldig interessant spørsmål. Forfriskende! Vel, jeg er litt uenig med meg selv om hvordan jeg motiverer meg selv til å trene. Jeg sier mye sånt som at du vil føle deg dobbelt så bra ETTER trening og litt sånn bla bla greier.. Og da virker det som at 2 timer er verd innsatsen. Prøver å lokke meg selv med at kroppen BARE har godt av det, og jeg sier til meg selv: gi meg en eneste jækla grunn til at å TRENE ikke er sunt! Og ...vel, det kan jeg ikke... så jeg bare MÅ gå! Ingen sluntring unna,

ren disiplin.

Du da?

Gjest lekebøll
Skrevet

Nå for tida er min metode å ikke prøve å motivere meg for alt hva det er verdt.

Jeg har hatt treningspause på godt og vel et halvt år - i begynnelsen pga masse skader, de siste månedene fordi jeg ikke gidder.

Jeg er en person som ikke kan tvinge meg til kjedelige ting - jeg må ha lyst.

Derfor ventet jeg til jeg fikk lyst.

Har vært ute et par turer nå den siste uka, og det er helt fantastisk.

Der kom altså treningsmotivasjonen - helt av seg selv! :)

Jeg har altså ikke noe tro på å presse seg - da blir man uansett lei. Men får du virkelig LYST - så er det best.

Hvis du ikke har lyst til å løpe, så finn deg en aktivitet som du faktisk er motivert for.

For de dagene som er litt kjipe, preget av dørstokkmila (etter jobb/skole etc.), så funker dette bra for meg:

ikke tenk på at "nå skal jeg trene".

Gå hjem, skift, gå ut og begynn.

Ikke tenk på det før på dagen, bare la det gå automatikk i det.

Begynner du å tenke på det "å TRENE" med store bokstaver hele dagen, er det lett å finne på dårlige unnskyldninger for ikke å trene nettopp i dag.

Tenker du ikke på det, er du ferdig før du har tenkt over det selv.

Jeg er også mye mer motivert til å trene når jeg er i god form - da er alt så mye lettere. :wink:

Så når du endelig kommer i gang, så vil det mest sannsynlig bare bli lettere og lettere. Det er kanskje motivasjon i seg selv ...

Gjest Estrela
Skrevet

Motivasjonen hittil har egentlig gått på fastere kropp. Men den funker ikke, for her sitter jeg og har ikke trent på lenge.. (bortsett fra i går, men det fristet ikke til gjentakelse pga været)

Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene. Min motivasjon er å ikke legge på meg etter røykeslutt + gå ned et par kilo før bryllupet.

Nå har jeg begynt på et treningssenter rett ved jobben , så nå går jeg dit rett etter jobb. Pakker bagen om morningen og sier at i dag SKAL jeg trene !

Vet at erfaring at har jeg lagt meg på sofaen etter jobb, kommer jeg meg ikke opp igjen. Er en smule bedagelig anlagt. Var medlem på et annet senter i to år , og trente kanskje fem ganger :oops: :oops: :oops:

Så for meg er det å trene rett etter jobb uten å gå hjem først som virker. Dessuten føler jeg meg veldig sunn og flink etterpå :P

Gjest gjesta
Skrevet

Jeg trener først og fremst fordi at trening gir meg overskudd og at jeg føler meg bedre når jeg trener noen ganger i uken. Mang en dag har jeg ikke lyst, men jeg vet at jeg føler meg utrolig mye mer opplagt hvis jeg klarer å dra rompa ut av sofaen og komme i gang.

Trening må være gøy og det er avgjørende for meg at jeg trener på en måte jeg liker. F.eks så hater jeg å jogge og vet at det aldri hadde latt seg gjennomføre å tvinge seg til det regelmessig.

Skrevet

Min motivasjon er at jeg vil se bedre ut. den største motivasjonen er egentlig den gode følelsen etter en god, lang, hard treningsøkt. ingenting kan slå den :wink:

Skrevet
Dessuten føler jeg meg veldig sunn og flink etterpå :P

Ja, det er den følelsen som det er kjekt å kjenne på.

:P

Gjest lillesol ikke innl
Skrevet

Enig med mange andre her. Lettere å komme seg på trening rett etter jobb enn etter middag :oops:

Det som virket for meg i begynnelsen var å sette meg ned på søndag, planlegge hele uka (det gjorde/gjør jeg uans.) og legge inn treningsdager der. F.eks når jeg jobber seint, Vet jeg med meg selv at trening er veldig lite fristende. La da inn hviledag de dagene det gjaldt. (en dag)

Når jeg da ser i boka mi hva jeg skal den dagen, står det TRENE med kjempebokstaver, og gjerne en eller to grunner til at jeg ikke skal bli hjemme 8) Fungerte for meg ihvertfall! Da var det en avtale med meg selv, og vanskeligere på sluntre unna! Nå går det forøvrig av seg selv, og jeg blir rastløs av å sitte hjemme.

Ett annet tips er å alliere seg med en venn/venninne i starten. Det er vanskeligere å bli i sofaen når noen venter på deg!

Lykke til med et sunnere liv!

LilleSol :-)

Skrevet

Min motivasjon er at jeg er instruktør selv, og da kan jeg ikke være pudding gjennom hele uken og levere et godt produkt når min time kommer.

Hvorfor begynte jeg å trene en gang i tiden?

For å holde vekten. Jeg er ikke, og har aldri vært noen sylfide - heller det motsatte, og jeg må simpelthen.

Hvordan klarte jeg å motivere meg fra gang til gang da?

Det klarte jeg ikke. Dessuten hadde jeg egentlig ikke råd.

Derfor ble jeg funksjonær i Friskis & Svettis, da trener man gratis. Dessuten visste jeg at jeg i hvert fall en gang i uken fikk jeg trent.

Senere ble jeg instruktør. Fordi det er moro, jeg har noe å gi og den treningsofrmen gir meg glede. Masse glede.

Jeg bruker også tid på å gå på ski endel, turer i skog og mark og i fjord og fjell - det er fordi det er deilig å bevege seg og kjenne at kroppen funker. Men jeg kan jo ikke bestige Galdhøpiggen hver dag da...

Og sånn gikk nå dagene... :P

Skrevet

Min motivasjon er å ha en treningsform som jeg virkelig elsker både fysisk og sosialt.

Jeg danser og elsker å danse, og det er en hærlig gjeng jeg danser med, så det er aldri noe spørsmål engang om å ikke dra på treninga!! Kunne jo gå glipp av noe!!! :ler:

annen trening utenom dansinga (danser to kvelder i uka, henholdsvis 3 timer og 4,5 timer) blir å gå en time eller to rask gange hjem fra jobb når det er sol og det bare er deilig å være ute allikvel, og nå i forrige uke så var det bare skjønt. Det er godt å gå, hater å jogge, så det å gå rask gange ute i solen og godværet er nydelig måte å bevege seg utendørs på synes jeg.

Gjest Ethereal
Skrevet

Jeg trener fordi jeg ikke har noe alternativ. Jeg har en tendens til å være rastløs og gira, og uten trening kan jeg nok bli en skikkelig bitch.

Jeg tror at hvis motivasjonen kommer innenfra, og ikke kun er fokusert på kroppens utseende (vekt, få fastere kropp osv), vil det være lettere å følge opp treningen.

Min motivasjon:

Trening gir overskudd, jeg blir roligere, i bedre humør, og får bedre nattesøvn. I tillegg gir det kick å merke at formen gradvis blir bedre.

Mitt råd:

Tren om morgenen, ta deg en løpetur før jobb, det er utrolig hvor forfriskende det er. I tillegg gir det deg en kickstart på dagen. Når du kommer hjem igjen, kan du ta en dusj, spise frokost og stikke på jobb. Jeg tenkte selv i begynnelsen at det hørtes utopisk ut, men nå ville jeg ikke vært uten, og ser med gru fram mot at jeg fra i morgen og ut uka skal reise bort, og må kutte denne aktiviteten.

Skrevet
Jeg trener fordi jeg ikke har noe alternativ. Jeg har en tendens til å være rastløs og gira, og uten trening kan jeg nok bli en skikkelig bitch.  

...

:ler: Kjenner meg litt igjen her ja!! :ler:

Dersom det er lenge siden jeg har fått dansa så blir kjærsten rett så sliten av å være i nærheten!! Da spretter jeg rundt og hopper og styrer og er skikkelig rastløs. Kan faktisk stå å sprette rett opp og ned, uten grunn!! :ler2:

Uten faste treningen får jeg ikke brukt opp den energien jeg har, og klarer da ikke å sitte å slappe av og være behagelig å være sammen med. :wink:

Skrevet

Jeg trener fordi jeg får mere energi og blir i bedre humør av det - dessuten er det tilfredsstillende å jobbe hard og få noe igjen.

Jeg begynte fordi jeg syntes jeg hadde blitt kvapsete og småfeit og nå ser jeg godt på meg selv at jeg har vært flink til å trene. Payoff! :-)

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trener fordi jeg, etter en dag på lesesalen, på forelesning eller i sofakroken har et gigantisk energioverskudd, som jeg må bruke til et eller annet..(hvis jeg ikke trener kan jeg finne på å vaske hele leiligheten etc..) Sover mye bedre når jeg trener, og det er innmari viktig, siden jeg har slitt med søvnproblemer og vil unngå medisiner.Så er det jo holde-vekta faktoren, jeg kan spise mer uten dårlig samvittighet når jeg trener.Så har jeg også noen gode venninner som trener på sats, som jeg omtrent bare ser når vi trener sammen (tidsklemma :sjarmor: )

Men det beste av alt er følelsen like etter at du har tatt deg skikkelig ut..når det verker litt i musklene og du er gjennomvåt av svette og så vidt greier å krype ut i dusjen..da føler du deg sunn!

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg trener fordi jeg, etter en dag på lesesalen, på forelesning eller i sofakroken har et gigantisk energioverskudd, som jeg må bruke til et eller annet..(hvis jeg ikke trener kan jeg finne på å vaske hele leiligheten etc..) Sover mye bedre når jeg trener, og det er innmari viktig, siden jeg har slitt med søvnproblemer og vil unngå medisiner.Så er det jo holde-vekta faktoren, jeg kan spise mer uten dårlig samvittighet når jeg trener.Så har jeg også noen gode venninner som trener på sats, som jeg omtrent bare ser når vi trener sammen (tidsklemma :sjarmor: )

Men det beste av alt er følelsen like etter at du har tatt deg skikkelig ut..når det verker litt i musklene og du er gjennomvåt av svette og så vidt greier å krype ut i dusjen..da føler du deg sunn!

Skrevet

Jeg trener fordi jeg ikke beveger meg nok ellers (stillesittende jobb), og rett og slett trenger å røre litt på meg av helsemessige årsaker.

Siden jeg ikke er typen som egentlig verken liker å trene eller kave med å reise til og fra trening, ble min løsning å kjøpe trimsykkel slik at jeg lett og greit kan trene når det passer meg.

Det er en genial løsning for oss med "litt redusert" motivasjon.

Man trenger ikke å betale masse penger til et treningsstudio man aldri er på, du trenger ikke å se representativ ut før du skal trene/når du skal trene, du kan se masse søppel på tv (med god samvittighet) mens du trener så svetten spruter og du kan synke sammen i sofaen 5 sekunder etter at du har trent ferdig.

Jeg kjøpte en billig sykkel til bare 1000 kr og den er helt ok til mitt bruk. Pass bare på å kjøpe en med jevnt tråkk, de aller billigste har ikke alltid det...

Så min motivasjon er altså at jeg får lov til å kose meg med artige ting på tv mens jeg gjør en innsats for helsen. :sjarmor:

Skrevet

Motivasjonen min da jeg startet (etter perioder med skippertakstrening) var vel først og fremst at jeg sluttet å røyke. Jeg var redd for å gå kraftig opp i vekt, samtidig som jeg trengte å få endret fokus fra nikotin.

Var ikke alltid like lett å dra seg på trening i de dager, nei.

:smoke:

Etterhvert steg formen, og pr idag blir jeg rastløs hvis jeg hopper over en trening.

Hvis jeg begynner å tenke at det er ett ork å trene, blir også terskelen for å drite i det mye lavere. Det er ikke vanskelig å psyke seg selv ned til å droppe treningen, hvis man går inn for det.

Ved å fokusere på det positive (kondisen er mye bedre, at kroppen er blitt generelt sterkere og strammere, jeg går ikke opp i vekt selv om jeg spiser som en liten hest, overskuddet kommer av seg selv), går det av seg selv for min del.

(Her skulle det vært en smilende og svett smiley!)

Gjest Carmelita
Skrevet

Jeg har akkurat begynt å trene selv (på treningssenter). Jeg planlegger uken fremover med hvilke dager det passer å trene, og finner en time jeg vil gå på. Når dagen kommer går jeg på trening uten egentlig å tenke noe på det. Fungerer greit for meg. Før tenkte jeg at "denne uken skal jeg trene 3 dager", men bestemte meg ikke for hvilke. Da sklei det lett ut.

Gjest Estrela
Skrevet

Interessant å lese om hva som motiverer andre jenter som trener, og også jenter som prøver å trene.

:P

Takk for fine svar!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...