Gå til innhold

Noen med erfaringer med spiral her?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg har nødt til og begynne med prevansjon. Da jeg ikke er begeistret for kondom og er livredd for å bli gravid.

Jeg kan ikke gå på p-piller eller p-ring da jeg har reagert negativt på disse. Ønsker heller ikke gå på p-plaster.

Jeg sliter mye med angst og depresjon og reagerer ganske kraftig på hormon prevensjon (sånn sett hadde nok kondom vært det smarteste for meg, men men)

Jeg har blitt anbefalt spiral.

Kan noen med erfaring med det fortelle meg litt om hvordan det funker?

Er det mye hormoner i det?

Jeg har aldri født burde jeg bruke det da?

Advarsel dumt spørsmål her:P Blir man utvidet nedentil av det?

Bivirkninger?

Kan jeg bare bestille time hos legen og få satt det inn? Eller må jeg få resept og hente det på apoteket?

Gjør det vondt og sette inn?

Hvor lang tid tar det før det fungerer som trygg prevensjon?

Hilsen jente 26 :)

Anonym poster: 86348506f2484af9df0217979dc9a085

Anonym poster: b967b2d322abee57c96fdda8012d6b7e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ingen?

Skrevet

I hormonspiralen er det litt hormoner, i kobberspiralen er det ingen. Hormonene i hormonspiral går ikke over i blodet, så de fleste som reagerer negativt på andre typer hormonpreparater reagerer ikke på denne. Helst setter de ikke inn spiral på kvinner som ikke har født, men etter samtale med lege kan man få det dersom det er den eneste som fungerer på deg. Mitt inntrykk er at de er mye mer restriktive på kobberspiralen enn på hormonspiralen. En typisk bivirkning på kobberspiralen er at man får lengre og kraftigere blødninger.

Spiralen settes inn av lege, og det gjør ikke mer vondt enn en vanlig GU (ihvert1fall ikke etter at jeg hadde født). Det utvider ingenting. I teorien er det bare å bestille time, men ettersom du ikke er i den typiske "målgruppen" er det mulig legen vil ha en samtale med deg først, og ev be deg prøve andre ting, før h*n går med på å sette den inn.

Spiralen virker med en gang den er satt inn.

Skrevet

Jeg har nødt til og begynne med prevansjon. Da jeg ikke er begeistret for kondom og er livredd for å bli gravid.

Jeg kan ikke gå på p-piller eller p-ring da jeg har reagert negativt på disse. Ønsker heller ikke gå på p-plaster.

Jeg sliter mye med angst og depresjon og reagerer ganske kraftig på hormon prevensjon (sånn sett hadde nok kondom vært det smarteste for meg, men men)

Jeg har blitt anbefalt spiral.

Bivirkninger?

Kan jeg bare bestille time hos legen og få satt det inn? Eller må jeg få resept og hente det på apoteket?

Jeg fikk hormonspiral i februar 2010 og har vært storfornøyd med den, helt til jeg ble gravid.

Et søk på Google fortalte meg at hormonspiral frigjør ca. 14 mikrogram pr. døgn.

Hormonspiral anbefales hovedsaklig til damer som har født før.

Jeg var 21 da jeg fikk spiral og det var med nød og neppe legen min ville skrive ut resept pga. min unge alder, selv om jeg hadde født.

Hormonspiral er litt større enn kobberspiral og det har med størrelsen på livmoren/mormunnen å gjøre.

Holdt seg som vanlig her, spiralen er ikke store saken.

Bivirkninger?

Litt vektøkning på meg og litt uregelmessig mens.

Dette er selvsagt individuelt.

Jeg måtte få resept hos legen, hente spiralen på apoteket og bestille ny legetime for innsetting.

Noen sier ja, andre sier nei.

Jeg fikk ikke særlig vondt av det, men det er viktig å slappe godt av.

Jeg fikk beskjed om at den virket med det samme.

Anonym poster: 0bcfb39e06946102662641a0613739ca

Skrevet

Så at hele posten ble med øverst, det var ikke meningen!

Får ikke redigert som anonym.

Anonym poster: 0bcfb39e06946102662641a0613739ca

Skrevet

- Jeg har kobberspiral, ingen hormoner.

- Jeg har aldri født, da får man bare en mindre størrelse, så det går helt greit. Har heller ikke måttet diskutere noe for å få det.

- Nei, aldri hørt om. Den settes jo inn i livmorhalsen, ikke i skjeden.

Bivirkninger?

- Noen kan få kraftigere menstruasjon. Er du mye plaget med Uvi kan spiralen lede denne opp i livmoren, da anebfales den ikke. Anbefales i utgangspunktet for de med fast partner, eller at man bruker kondom i tillegg på ONS ol.

- Varierer fra lege til lege. Jeg har opplevd begge variantene.

- Ja, men det har vært verdt det. Litt ubehag hvert 5. år for en sikker og hormonfri form for prevensjon. Jeg er kjempefornøyd.

- Funker fra den er satt inn.

Anonym poster: 70917dfa35b79eb4ff2a919830478d39

Gjest Funky Punk
Skrevet

Det er ikke resept på kobberspiral.

Var senest på apoteket i dag og kjöpte en.

Har time hos legen neste uke for å sette den inn.

Har ikke födt barn för. Ingen som protesterte når jeg sa at jeg önsket kobberspiral heller...var liksom bare "ja men det er et fint prevensjonsmiddel om du ikke önsker hormonpreparat"

Gjorde litt vondt å sette den inn, men for meg er det verdt det. Slippe å tenke mer på prevensjon de neste årene.

Den jeg har i nå, satte legen inn for 7 år siden.

Opplevde litt sterkere premenstruelle smertee og sterkere blödninger de förste to dagene i menstruasjonen, men ellers ingen problemer

Skrevet

Tusen takk for svar alle sammen :)

Jeg tror jeg vil satse på kobber spiral da det er billigst og uten hormoner.

Men det er lang ventetid hos legen min. Er det noe sted i oslo/bærum området der man kan komme å gjøre det nesten på dagen? Feks gjør de sånt på olafiaklinikken?

Skrevet

Kan det påvirke sexlysten ?

Anonym poster: 7403cd22313233f4a2415110b2792b6d

Skrevet

Kobberspiral er utan hormoner og har ingen bivirkningar som hormoprevensjon kan ha (som red. sexlyst og endringar i vekt og humør), men ei vanleg bivirkning er større menstruasjonsblødning. Det er au ein viss infeksjonsfare pga spiralen (større hjå dei som ikkje har født). Eg har hatt kobberspiral, og fekk enorme blødningar... Nei takk.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...