Gå til innhold

Ta lappen med automat?

Fremhevede innlegg

Skrevet

Jeg tok lappen på manuell, men har kun kjørt automat de siste 10 årene. Ref. argumentene om å kjøre andres bil ved flytting / i jobbsituasjon, man glemmer fort hvordan det var å kjøre manuelt -og jeg hadde ikke kjørt en annens bil i dag om det ikke var automat. Derimot tar det heller ikke så lang tid å lære seg på nytt, men hadde ikke kjørt manuelt på "sparket".

Anonym poster: 1e0d3a046fdb40f0f445856a2798abfa

Jeg har kjørt automat i sju år, men det er da ikke noe problem å kjøre manuell en gang i ny og ne! Jeg har hvertfall ikke glemt hvordan. Når man har lært å sykle...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

anbefaler ikke å ta lappen på automat, fordi vil du ha problemer med å kjøre en bil med manuell girkasse.

Og det kommer du garantert til å måtte gjøre en eller annen gang.

Hun kommer jo ikke til å "måtte" kjøre manuell når det er forbudt.

Men er enig i at det er best å ta lappen med gir.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Dårlig idé spør du meg. Du må ta timer på nytt hvis du plutselig vil ha lappen med manuell. Det koster vel akkurat det samme også så vidt jeg husker, så hvorfor ikke bare ta manuell? Greit nok at dere bare skal eie biler med automatgir, men hva hvis du plutselig må ha leiebil eller skal låne en bil eller et eller annet som har manuell? Du blir jo veldig låst.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Det er kun praktisk prøve på nytt igjen dersom du skal over fra automat til manuell. Ingen ny opplæring.

Rart. Kjøreskolen min fortalte meg at jeg måtte ta en hel hau på nytt hvis jeg bare tok lappen for automat og plutselig ville ha manuell istedet.

Gjest Amber Rose
Skrevet

Du kan ABSOLUTT spare MASSE på å bare ta lappen med automat! Det gjorde jeg nå for et år siden, og blir bare mer og mer sikker på at det var like greit!

Du trenger i teorien færre kjøretimer fordi du ike trenger å lære å gire.

Du kan øvelseskjøre mer privat fordi du kun har tilgang på bil med automat selv.

Det er "kun" i Norge vi ikke vil gi slipp på manuelt gir. Utviklinga går mot automat og vil bli billigere i framtida, også i Norge.

Om du kun har automat hjemme vil du bli vant til å bruke det. Selv om du tar lappen på manuelt, vil det da bli ubehagelig å plutselig måtte kjøre manuelt om du en gang må kjøre en venns bil, i utlandet etc

Og det beste; det er jo mye mer behagelig!!

Da jeg tok lappen med automat fikk jeg bare skeptiske blikk fra kjente og ukjente. Kjørelæreren min sa derimot at han faktisk ikke ser poenget i at alle nye sjåfører skal lære manuelt. Han personlig ville aldri gjort det om han skulle ta lappen nå.

Anonym poster: 9c8d29625c7bdd2c7c7306dfe37282ef

Kan jeg spørre hvor mye du brukte på lappen totalt da? Hadde vært gøy å sammenligne siden du synes det er så mye å spare på det.

Skrevet

Jeg har kjørt automat i sju år, men det er da ikke noe problem å kjøre manuell en gang i ny og ne! Jeg har hvertfall ikke glemt hvordan. Når man har lært å sykle...

Samme her, jeg bytter uten problemer mellom manuell og gir. Ingen problemer med det og jeg er veldig glad for å ha sertifikat på gir.

Skrevet

Hun kommer jo ikke til å "måtte" kjøre manuell når det er forbudt.

Men er enig i at det er best å ta lappen med gir.

åå visste ikke at det var forbudt, betyr det at man får førekort bare på automat?

men uansett lurt å ta førekort på manuell.

ikke noe problem å bytte mellom manuell og automat..

Skrevet (endret)

åå visste ikke at det var forbudt, betyr det at man får førekort bare på automat?

men uansett lurt å ta førekort på manuell.

ikke noe problem å bytte mellom manuell og automat..

Ja, bare automat.

Tar man manuell kan man kjøre både-og.

:)

Endret av Chloe-
Skrevet

Holder på med lappen selv og i lang tid var jeg bestemt på og ta automat, men var flere som sa at jeg burde ta manuell så du hvertfall får valget senere.

Hvis man plutselig skulle fått en ny jobb for dere har arbeidsbiler, så er det flere med gir enn uten.

Med gir er absolutt best.

Og jeg tviler på at man vil trenge noe flere eller færre timer om du velger automat eller gir.

For det er ett krav om at man har kjørt så og så mange timer, ett minstekrav.

Er du flink nok, trenger man ikke overskride disse timene.

Jeg er flink nok så jeg trengte ikke mer en 5 timer, som er obligatorisk.

Utenom landevei, bykjøring osv.

Anonym poster: 443dcb292e4fa85c51b9d5d47365a636

• Liker 1
Skrevet

Vet dere, om automat hadde vært vanlig (slik som i USA) hadde dere reagert hvor tungvint det hadde vært om man hadde valgt å ta lappen på manuell

Viser egentlig bare hva som er "vanlig"

Jeg driter i hva som er "vanlig" for det som er "vanlig" i dag er uvanlig i morgen :)

- Nei jeg trenger ikke å låne andres biler for jeg har MIN bil

- Det går ann å leie biler med automat er jo bare Norge som er så "gammeldagse"

http://www.klikk.no/motor/bil/dekkogutstyr/article799044.ece

Anonym poster: dc0ac177807c575a11114386c090de9a

• Liker 1
  • 4 måneder senere...
AnonymBruker
Skrevet

Kjære TS,

Det er så mange "perfekte" manuell kjørere her. (Not!)

Ikke bry deg om de negative og flaue kommentarene om flytting og kjøre andres bil. Jeg driver selv med å ta lappen nå med automatgir og ble selv sett ned på av andre som kjører manuelt. Her hjemme har vi kun automatgir, med unntak av mannens sportsbil som jeg uansett ikke rører. Jeg skjønner ikke hvorfor man skal tilpasse seg andre for å kunne ta lappen. Man kjører som regel egen bil og firmabiler kan man fritt velge om man kjører manuelt eller privat. Jeg kan heller ikke huske at noen i vennekretsen har lånt bil av andre så ser ikke problemet at man tydeligvis kan havne opp i, ifølge andre KG'ere. I utlandet har jeg sjeldent vært borti leiebilfirma med manuel gir. Det er kun Norge som er gammeldagse. Det samme gjelder synspunktene til enkelte her inne.

Vil gjerne høre hvordan det har gått :hug:

Anonymous poster hash: 0d496...b9b
  • Liker 1
  • 2 uker senere...
AnonymBruker
Skrevet

Jeg tok lappen for kun automatgir, for ca 7 år siden. Har i etterkant kjørt masse med vanlig gir (ulovlig, ja :P fy!) og har null problemer med dette, så jeg angrer veldig på at jeg kjørte opp på kun automat. AKkurat nå befinner jeg meg i en situasjon der bilen jeg lånte byttes ut med en bil med vanlig gir, og er derfor nødt til å oppgradere førerkortet mitt til å gjelde manuelt gir også. Jeg ringte Vegvesenet og spurte, og de sa at det eneste jeg trenger å gjøre, er å kjøre opp på nytt. Men det er klart, å betale over 3000 kroner for et sertifikat som jeg allerede tok for flere år siden, er temmelig surt...

Anbefaler alle å ta vanlig førerkort. Man vet aldri hva som skjer, og plutselig kan man befinne seg i en situasjon hvor man ikke har noe annet valg enn å kjøre med gir, ulovlig, eller gå på beina. :P

Det står forøvrig ikke 78 noe sted på mitt førerkort. Hvordan ser man at det er et førerkort for automatgir?

Anonymous poster hash: 54a38...4b8

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...