Gå til innhold

Forslag til cruise

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi er et samboerpar i 40-årene som ønsker å reise på cruise. Helst i Europa. Noen som har erfaringer med gode/dårlige cruisebåter/selskaper og forslag til bra ruter/reiser? Tips til reisebyråer som er spesialister på området tas også imot med stor takk :-)

PS. ønsker personlige erfaringer :-)

Anonym poster: e6d1c0d7c4a3aa2591b5761f003d69e9

Skrevet

Jeg har reist på flere cruise og vil anbefale for dere å dra med Royal carribien cruise line. Jeg har også reist med Norwegian cruise line men likte best Rccl av de to. Men det kommer litt ann på om dere synes det er greit med fast bordsetting og pene klær til middag( Rccl), eller spis middag når du vil og du trenger ikke kle deg opp så veldig til middag(Norwegian cruise line). På Royal carribien har man også formal night der man kler seg i mørk dress for menn og kjole for damen. Synes det er koselig jeg da. I dette selskapet får man en fast bordsetting hver kveld og spiser med de samme hver kveld. Vi har alltid blitt satt sammen med nordmenn og har fått bekjentskaper som varer den dag i dag. På Norwegian sine båter spiser man bare med den man reiser med og får et tilfeldig ledig bord hver kveld. Om det ikke er ledig bord når man ønsker å spise så får man en biper med seg som piper når man kan komme til restauranten. Om man velger en av de store båtene til Rccl slike som Voyager of the seas, explorer of the seas, independence of the seas f.eks. så har disse båtene handlegater inne og her er det flotte parader og fester som ikke er på de andre båtene. Disse skipene har også ishall med fine isshow som er verdt å få med seg. Men det finnes jo flere selskap og skal selv ut på et 14 dagers cruise med et Costa skip i løpet av dette året. Gå inn på apollo og velg cruise. Siden dere er uerfarne på dette så kan det være greit å booke gjennom et kjent reisebyrå som sørger for fly og cruise i en pakke og som samtidig har guider som tar i mot og skyss mellom flyplass og cruiseterminal.

Om dere vil reise i østlige eller vestlige middelhav er en smaksak. Her må dere nesten lese dere til hvor båtene går og hvilke havner dere kunne tenke dere å besøke. Har dere mulighet til å booke en balkonglugar så vil jeg varmt anbefale det. Nå har vel også star tour cruise gjennom wondercruises så jeg hadde kikket innom der også. Ellers så kan man bestille via cruise spesialisten eller direkte med selskapet.

Skrevet

Åhh jeg også elsker cruise!

Og foretrekker absolutt Royal caribien (RCCL)

Det størte båtene dem er kjempe fine, og masse aktiviteter. Maten og drinkene ombor er også himmelske!

RCCL har nå også begynt med "my time dinner" så hvis du ikke ønsker å spise til fast tid hver dag, er dette ett godt alternativ. Vi benyttet oss av dette på siste cruise og det var velig greit.

På RCCL.no er det veldig enkelt å greit å bestille pakketurer med både fly og cruise. Ellers kan alle de store reisebyråene hjelpe dere:)

Jeg personlig likte ikke MSC cruises, så det anbefaler jeg ikke. men NCL og Holland amerika line er også bra.

Hvilken del av middelhavet dere øsnker å dra til, må dere vel nesten bare lese dere frem til.

Jeg har stort sett reist i Italia og spania, og der er det mye flott å oppleve. Velger dere en tur som går innom Napoli, anbefaler jeg en utflukt til Amalfi kysten på det sterkeste. Noe av det flotteste jeg har sett:)

Neste cruise kunne jeg tenke meg å dra mer ned mot hellas og tyrkia....

Anonym poster: 78dc9d0f412676d605450a9cd5a56f38

Skrevet

Takk for tips :-). Vi har reist veldig mye, men aldri på cruise. Behovet for reiseleder og bestilling av fly + cruise er ikke nødvendigvis så betydningsfullt. Det vi ønsker er å slappe av i hygglie omgivelser - helst uten mye barnefamilier og store show og masse aktiviteter. Har hørt at NCL er litt sånn familievennlig og i mine øyne Disney inspirert, men godt mulig je tar feil? Får ihvertfall følelsen av at det er mye action på disse cruisene.

Skrevet (endret)

Hvis det å slappe av i hyggelige omgivelser helst uten barnefamilier og for mye aktiviteter er det som frister så vil jeg anbefale et elvecruise. Her kan man velge fra bl.a cruise på Nilen til Donau og Seinen eller elvecruise i Russland. Båtene er mindre og anderledes og opplevelsen er en helt annen type enn de store havcruisene,men det er mye å se her og. Har selv vært på et fra wien til budapest og det var bra.

Når det gjelder Norwegian cruise line så var jeg med Norwegian Gem fra New York til Bahamas og jeg så ingenting på dette skipet som minnet meg om Disney på noe vis.

Vet at det finnes egne Disney cruise men disse går for det meste fra Florida og der er det i alle fall nok av barn ombord så det er vel ikke det dere leter etter.

Om dere reiser i ferien så vil det uansett være mye barnefamilier på alle de store linjene som går i middelhavet men utenom høysesong så er det nok roligere ombord og med godt voksne som hovedpassasjerer.

Endret av caroprins
Skrevet

Hvis det å slappe av i hyggelige omgivelser helst uten barnefamilier og for mye aktiviteter er det som frister så vil jeg anbefale et elvecruise. Her kan man velge fra bl.a cruise på Nilen til Donau og Seinen eller elvecruise i Russland. Båtene er mindre og anderledes og opplevelsen er en helt annen type enn de store havcruisene,men det er mye å se her og. Har selv vært på et fra wien til budapest og det var bra.

Hvordan er båtene? Leste litt om elvecruise og mener jeg fikk inntrykk av at komforten ikke var den samme som på de større cruiseskipene.

Wien - Budapest er litt utelukket men Russland kunne være spennende :-)

Skrevet

TS her. Lengre opp fikk jeg tips om bordsettinger også. Dette visste jeg ikke; at på enkelte cruise så spiser man på bord med andre? Jeg ser for meg at vi absolutt ønsker å spise for oss selv. Er dette noe man kan velge eller kan man ikke velge det?

Skrevet

Vi dro med en båt som het ms france og her var lugaren på 10 kvm. Jeg syntes den var trang i forhold til de store cruiseskipene men har sett andre elvecruise selskap med større lugarer og det bygges stadig nyere og bedre skip.

Også på disse skipene får man bord sammen med andre som på Rccl og Costa . Kun på Norwegian cruise line behøver man ikke det da man spiser på egne tider. Om man velger egen spisetid på Royal carribien så vet hun over om man der også ble sittende sammen med andre men i det tilfelle vil jeg tro at det ville være nye personer hver kveld i forhold til når man sitter med de samme.

Personlig synes jeg deg har vært supert å sitte med de samme personene hver kveld da vi har blitt kjent med nye folk og fått venner for livet.

Skrevet

Hmmm... jeg er ikke kjempekeen på dette med å måtte dele bord hele tiden. Hehe høres sikkert sær ut, men i ferien min vil jeg gjerne velge om jeg vil være sosial eller ikke. Er det sånn på alle cruise bortsett fra NCL? Står det som regel i informasjonen så man vet før man booker hva man evt. går til?

• Liker 1
Skrevet

Hva er erfaringen med MSE cruisene?

TS

Skrevet

Ønsker dere å unngå barnefamilier så er jo ikke RCCL det optimale valget da de er et av de mest familievennlige rederiene. Da hadde jeg heller tittet på Celebrity Cruises (eid av RCCL) som er litt mere eksklusive og rettet mot mere voksent publikum.

Skrevet

Ønsker dere å unngå barnefamilier så er jo ikke RCCL det optimale valget da de er et av de mest familievennlige rederiene. Da hadde jeg heller tittet på Celebrity Cruises (eid av RCCL) som er litt mere eksklusive og rettet mot mere voksent publikum.

Ja slik har jeg forstått det av de brosjyrene jeg har lest også.

TS

Skrevet

Vi er et samboerpar i 40-årene som ønsker å reise på cruise. Helst i Europa. Noen som har erfaringer med gode/dårlige cruisebåter/selskaper og forslag til bra ruter/reiser? Tips til reisebyråer som er spesialister på området tas også imot med stor takk :-)

PS. ønsker personlige erfaringer :-)

Hei jeg vil slå et slag for cruise med Hurtigruten langs norges fantastiske kyst. Her kan man enten ta hel rundtur 11 netter/ 10 netter hvis man avslutter i Trondheim. Eller halv rundtur enten nordgående med 6 netter eller sydgående med 5 netter. Hvis dere velger å reise etter 15 september eller før 15 april så er ikke prisene så alt for ille heller. Selv om det selvsagt koster en del. Her er det ingen show ombord, det er naturen som er cruiset. Skipene har mange annløp hver dag, velger dere halv rundreise så er det flere lengre opphold på dagtid på nordgående enn sørgående. Vær dog klar over at i periden 15 sep til 15 april så går hurtigruten inn Trollfjorden kun på sørgående. Noe barn er det nok, men ikke mange og det er helst kortere distanser. Hurtigruten er ikke veldig barnevennlig. Det servers stor frokost og lunch bufeet. Og 3 retters middag. Aldeles nydelig mat ombord.

Skrevet

Hei jeg vil slå et slag for cruise med Hurtigruten langs norges fantastiske kyst. Her kan man enten ta hel rundtur 11 netter/ 10 netter hvis man avslutter i Trondheim. Eller halv rundtur enten nordgående med 6 netter eller sydgående med 5 netter. Hvis dere velger å reise etter 15 september eller før 15 april så er ikke prisene så alt for ille heller. Selv om det selvsagt koster en del. Her er det ingen show ombord, det er naturen som er cruiset. Skipene har mange annløp hver dag, velger dere halv rundreise så er det flere lengre opphold på dagtid på nordgående enn sørgående. Vær dog klar over at i periden 15 sep til 15 april så går hurtigruten inn Trollfjorden kun på sørgående. Noe barn er det nok, men ikke mange og det er helst kortere distanser. Hurtigruten er ikke veldig barnevennlig. Det servers stor frokost og lunch bufeet. Og 3 retters middag. Aldeles nydelig mat ombord.

TS her.

Enig. En fantastisk tur er det helt sikkert! Jeg/vi har tatt Hurtigruten flere ganger som transport da min mann er fra Finnmark og omtrent vokst opp med den som ferge. Vi har også kjørt kystveien hele Norge på langs og det var en opplevelse :-). Dog er det nok ikke helt det vi ser for oss denne gangen.

Skrevet

TS her.

Enig. En fantastisk tur er det helt sikkert! Jeg/vi har tatt Hurtigruten flere ganger som transport da min mann er fra Finnmark og omtrent vokst opp med den som ferge. Vi har også kjørt kystveien hele Norge på langs og det var en opplevelse :-). Dog er det nok ikke helt det vi ser for oss denne gangen.

Ah forstår.

Med Europa er det da Middelhavet dere er ute etter? Hvis ikke Middelhavet er et must finnes det og mange andre alternativer. Du har mange crusie mot Østersjøen, Baltikum og St. Petersburg.. Ellers er det jo på vår/høst en rekke såkalte forflytningscruise mellom Middelhavet og Nordeuropa (våren) og mellom Nordeuropa og Middelhavet (høsten). Barcelona er da som oftest start/ende havn i Middelhavet. Mens i Nordeuropa er både Amsterdam, Engelske havner og København mulige start/endestajsoner. Dette er jo da cruise som besøker havner i Belgia/Nederland, England, Frankrike, Spania og Portugal.

Annonse
Skrevet

AB # 3

Jeg har vært på flere cruise både før og etter jeg fikk barn, og kan ikke si at jeg har merket stort til barna ombord, annent enn når jeg har oppsøkt barneklubbene.

De fleste skipene til RCCL har også egen bassengsoner med aldersgrense 16 år.

Som nevnt over er både Costa og celebrety ute ett litt voksne gjester. Costa har til og med 6 års grense. Men jeg har ingen personlig erfaring med disse.

De aller fleste selskapene har fast bord, til fast tid sammen med 2-4 andre ukjente. Jeg synes dette er veldig ubehagelig, derfor har vi nå begynnt å gå over til My time dining hos RCCL. Dette fungerer mer som en vanlig resturant, hvor man får ett ledig bord når man kommer, og det er stort sett 2 mans bord.

Ulempen er at det kan være fullt hvis du kommer på det mest populære tidspunktet.

Dette lar seg dog løse ved å reservere bord på øsnket tid neste dag, når man foralter resturanten.

Jeg har prøvd MSC cruises, og synes dette var dårlig, ettersom jeg hadde prøvd RCCL først... De ansatte snakker dårlig engelsk, og det meste fåregår på Italiensk og fransk... Tempoet ombor er også veldig "italiensk"

Maten var grei, men ikke så bra som på RCCL, selv om jeg hadde håpet på litt god italiensk mat, siden det var ett italiensk redderi...

Så det lille ekstra det koster å reise med RCCL fremfor MSC betaler jeg gladelig.

Og reiser dere litt utenom skoleferien er det generelt ikke mye barn uansett.

Anonym poster: 78dc9d0f412676d605450a9cd5a56f38

Skrevet

Jeg har testet både NCL, RCCL og Celebrity. Sistnevnte er min absolutte favoritt.

Kort oppsummert er erfaringene mine som følger:

NCL: spis når og hvor du vil, med hvem du vil (maten er helt OK, med mindre du går for den franske- eller biffrestauranten, som er veldig bra), masse show og aktiviteter ombord (tidvis litt "rølpete" gameshows og slikt), ganske "glorete" innredning og dekor ombord, MYE mas om alkoholkjøp ombord (du får ikke sitte i fred noe sted)

RCCL: fast bordsetning og god mat (du kan velge "my time dining", da spiser du når du vil og med hvem du vil), høy partyfaktor og mye tema-aktiviteter ombord (70-tallsparty, oktoberfest osv), kleskoder (casual, pent og formelt), helt grei innredning (minner VELDIG om Color Lines Kiel-ferger), veldig barne- og familievennlig (= stappfullt av unger)

Celebrity: FANTASTISK mat, nydelige skip (virker ALDRI fulle og det er masse fine kroker man kan sitte og slappe av i, både innendørs og ute på dekk, blant annet på en gressplen!), litt mer "voksen" underholdning (teaterforestillingene er greie, konsertene ikke helt min smak, men glassblåsershowene er fantastiske), veldig laidback og rolig atmosfære ombord. Svært få barn ombord (de tar 3/4 av normalprisen for barn, ikke mange gidder det)

Både RCCL og Celebrity har forøvrig egne basseng for de over 16.

Konkret rutetips: 12-dagersturene til Celebrity fra Barcelona, som går innom Rivieraen, ned vestsiden av Italia, opp til Venezia (med et par stopp i Kroatia/Montenegro på veien) og tilbake er en helt strålende rute.

Anonym poster: fc65e0cd02793a41f0af2f9160e4fa60

Skrevet

Tusen takk alle for flott info! Spesielt AB over var veldig informativt.

Vi har nå fått følgende tilbud fra cruisespesialisten:

"Celebrity Silhouette for mer info se http://www.celebritycruises.no/no/planlegg_cruiset/skip/solstice_klassen/celebrity_silhouette.htm

Cruisepris for to personer i utvendiglugar med vindu fra totalt 21.679, kr.

Ved bestilling innen 27. januar får dere CLASSIC DRIKKEPAKKE INKLUDERT:

Utvalgte øl, sprit, cocktails, vin, brus fra dispenser, ferskpresset juice og

juice fra flaske, alle typer kaffe, te og utvalgte merker vann på flaske.

Slik ser reiseruten til Silhouette ut:

Date

Ports of Call

Arv

Dep

Activity

Sat 11 May 2013

Venice, Italy

05:00 PM

Boarding

Sun 12 May 2013

Dubrovnik, Croatia

12:00 PM

08:00 PM

Docked

Mon 13 May 2013

At Sea

Tue 14 May 2013

Rome (Civitavecchia), Italy

07:00 AM

07:00 PM

Docked

Wed 15 May 2013

Naples, Italy

07:00 PM

Docked

Thu 16 May 2013

Catania, Sicily, Italy

09:00 AM

06:00 PM

Docked

Fri 17 May 2013

Valletta, Malta

08:00 AM

Docked

Sat 18 May 2013

At Sea

Sun 19 May 2013

Kotor, Montenegro

08:00 AM

05:00 PM

Tendered

Mon 20 May 2013

Split Croatia

Tendered

Tue 21 May 2013

Venice, Italy

10:00 AM

Docked

Wed 22 May 2013

Venice, Italy

Departure"

Høres ut på tilbakemeldingene fra dere om at dette kan være et godt alternativ. Vi skal sette oss ned å se litt på det til helgen.

Skrevet

Ops! Beklager at cut & paste ble litt smårirriterende lang...

TS

Skrevet

Det eneste jeg fremdeles ikke er helt komfertabel med er denne spisingen med andre... Jeg sa ifra til reisebyrået og hun skrev tilbake at hvis vi sendte kopi av vielsesattesten (vi skal på bryllupsreise), så skulle hun prøve å ordne det slik at vi fikk tomannsbord siden vi skal på bryllupsreise.

Vet ikke om man kan sjanse på det altså... Jeg for min del ville blitt veldig irritert om jeg fikk beskjed ombord at det ikke gikk og vi måtte spise med andre hver eneste kveld. Jeg er litt imot sånn "tvangssosialisering" i ferien min.

TS - igjen...:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...