Caledonia Skrevet 14. januar 2013 #1 Skrevet 14. januar 2013 Jeg og kjæresten min planlegger en tur i mars. tenker å være borte ca en uke. Men! Jeg har fryktelig flyskrekk. Jeg liker ikke å fly over vann, og helst ikke i for mang timer i strekk (har agorafobi). I tillegg er jeg gravid og vil reise til et gravidvennlig sted (ikke noe feststed eller typisk matforiftingssted som feks egypt) Aller helst ville jeg ha reist på biltur, men vi har ikke så veldig god tid. Vi bor på vestlandet så det tar 7-8 timer bare å komme seg til oslo for oss. Kjenner jeg sitter litt fast her.. Var i København i fjor, så det er oppbrukt Noen ideer?
Gjest navnelapp Skrevet 14. januar 2013 #2 Skrevet 14. januar 2013 Ta flyskrekkurs. Det er heilt irrasjonelt og veldig upraktisk å ha denne typen angstar, og å få bearbeidd den er eit viktig steg vidare i livet for deg. Kva med å ta båt til Newcastle? Det er ein hyggeleg by. Det går an å reise med tog rundt på den engelske landsbygda med Newcastle som utgangspunkt.
Gjest LadySizz Skrevet 14. januar 2013 #3 Skrevet 14. januar 2013 Ønsker dere til ett varmere sted må dere fly ett stykke,både over land og vann,men det er kanskje ikke så viktig? Hva med Island da? Du må dessverre i fly da også,men er ikke all verden til tid om dere har direktefly. Kose dere i varme kilder,kanskje ta inn på ett litt eksklusivt spahotell eller noe?
Caledonia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #4 Skrevet 14. januar 2013 Glemte å nevne.. Jeg blir også veldig sjøsyk. Har prøvd cruise en gang, men det var bortkastede penger da jeg bare lå i fosterstilling å spydde. Nå kommer flyskrekken min mest av at jeg har agorafobi (angst for situasjoner jeg ikke kan stikke av fra), så det er ikke selve flyturen som skremmer meg. Dette får jeg hjelp for, men det går sakte. Siden jeg har slitt med det i flere år, så regner jeg ikke med at det er borte til mars. Om det er varmt eller ikke er ikke så farlig
Gjest LadySizz Skrevet 14. januar 2013 #5 Skrevet 14. januar 2013 Eller ta båten til Kiel fra Oslo,kjør fra Kiel og inn til Berlin og ta inn på Tropical Islands,så kan dere late som dere er i syden noen dager http://www.tropical-islands.de/en/attractions/
Gjest Valiumsjunkie Skrevet 14. januar 2013 #6 Skrevet 14. januar 2013 Jeg og kjæresten min planlegger en tur i mars. tenker å være borte ca en uke. Men! Jeg har fryktelig flyskrekk. Jeg liker ikke å fly over vann, og helst ikke i for mang timer i strekk (har agorafobi). I tillegg er jeg gravid og vil reise til et gravidvennlig sted (ikke noe feststed eller typisk matforiftingssted som feks egypt) Aller helst ville jeg ha reist på biltur, men vi har ikke så veldig god tid. Vi bor på vestlandet så det tar 7-8 timer bare å komme seg til oslo for oss. Kjenner jeg sitter litt fast her.. Var i København i fjor, så det er oppbrukt Noen ideer? Valium?? Kurerer sprøyteFOBIEN (med stor F) min på 1-2-3! I alle fall for en liten stund. :-) Men siden du er gravid vet jeg ikke, kanskje melatonin, det skal hjelpe på søvnen i alle fall. Da slipper du å være "bevisst" mens du er på flyet. Du kan ta kontakt med fastlegen din, eller flyskrekkurs. 1
Caledonia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #7 Skrevet 14. januar 2013 Eller ta båten til Kiel fra Oslo,kjør fra Kiel og inn til Berlin og ta inn på Tropical Islands,så kan dere late som dere er i syden noen dager http://www.tropical-...en/attractions/ Hehe genialt Jeg er veldig glad i alle former for opplevelsesparker o.l, Er for urolig til å ligge på en strand (spa derimot...)
minienthe Skrevet 14. januar 2013 #8 Skrevet 14. januar 2013 Kva med å ta båt til Newcastle? Det er ein hyggeleg by. Det går an å reise med tog rundt på den engelske landsbygda med Newcastle som utgangspunkt. det går vel ingen båter fra norge til england nå såvidt jeg vet ?
Alice123 Skrevet 14. januar 2013 #9 Skrevet 14. januar 2013 (endret) det går vel ingen båter fra norge til england nå såvidt jeg vet ? Det gjorde det før (Bergen-Newcastle), men eg tror de stoppet for et par år siden. Til TS: Når du ikke kan fly, ikke ta båt og bor på vestkysten av Norge og kun har én ukes ferie, så begrenser det seg veldig. Du må nok fire på minst et av kravene dine, med mindre du ønsker deg bilferie til Ålesund eller tilsvarende. Endret 14. januar 2013 av Alice123 1
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #10 Skrevet 14. januar 2013 Ikke for å skremme deg, men jeg ville ventet til etter barnet var født. Det sies at det ikke er farlig å fly når man er gravid, spesielt i andre trimester som er tiden med minst fare for komplikasjoner. Likevel har jeg lest og hørt altfor mye om folk som har opplevd uforklarlige ting etter at de tilfeldigvis har vært ute og reist med fly. Barn som har dødd i magen i 6. måned, spontanabort, prematur fødsel for å nevne noe. Dette blir kanskje å regne som spekulasjon fra min side, men jeg har som sagt lest altfor mange slike historier til at jeg tror det kan være tilfeldig og helt uten sammenheng med flyturene. Det er dessuten en kjent sak at gravide har økt risiko for blodpropp, så det i seg selv er god grunn til å ikke fly mens man er gravid. Jeg reiser mye med fly til vanlig, og elsker det, men den dagen jeg blir gravid kommer jeg til å holde meg på bakken i 9 mnd. Anonym poster: 4b2b18812858ee58b6f7405007444594
Caledonia Skrevet 14. januar 2013 Forfatter #11 Skrevet 14. januar 2013 Joda jeg kan fly. Jeg vil bare ikke ha så lange turer. Og helst ikke for lange avstander over vann. Båt går greit i små mengder, men cruise blir litt mye. Mange steder i Europa hvor ikke flyturene blir altfor lange. Jeg vet bare ikke helt hva jeg skal velge da jeg kun har vært i syden, storbritannia og skandinavia fra før av.
Gjest LadySizz Skrevet 14. januar 2013 #12 Skrevet 14. januar 2013 Hva med Tallinn eller Riga da? Meget billige reisemål,ikke så alt for langt med fly og masse å se og oppleve
humalla Skrevet 14. januar 2013 #13 Skrevet 14. januar 2013 Anbefaler Roma jeg da Hotel Morgana ligger veldig sentralt til og er et fint hotell
caroprins Skrevet 14. januar 2013 #14 Skrevet 14. januar 2013 Da ville jeg benyttet meg av Nsb sitt tilbud til 199,- og tatt meg en togreise i Norge. Booket inn på et bra hotell og kost meg en uke der. Nå går jo toget på kryss og tvers i Norges land så her er det vel muligheter for både nordlandsferie eller storbyferie alt etter hva man ønsker.
minienthe Skrevet 14. januar 2013 #15 Skrevet 14. januar 2013 (endret) Det gjorde det før (Bergen-Newcastle), men eg tror de stoppet for et par år siden. stemmer. til min store sorg sluttet disse rutene før jeg kom meg til london og jeg er nok hakket mer panisk en TS for å fly Endret 14. januar 2013 av minienthe
Dolce Skrevet 15. januar 2013 #16 Skrevet 15. januar 2013 Roma? Det er ikke altfor lang flytur og det går vel direktefly fra Bergen? Ikke hør på AB #10. Det er ikke farlig å fly så tidlig i svangerskapet. Roma er fantastisk, og flyturen er ikke for lang. Det er også fine temperaturer der på vårparten. Tips for å "overleve" flyskrekken: Det verste er ofte når flyet letter og lander. Det er stort sett bare snakk om noen minutter, så finn deg noe å gjøre som kan ta bort oppmerksomheten. Ørepropper og en god bok hjelper! I luften: God musikk fra mobiltelefonen. Jeg har også slitt med flyskrekk i mange år. Jeg har likevel flydd mye, og har stort sett bare positive opplevelser. Bruker bøker, musikk på mobilen, ørepropper. Og hjernen (dvs. tenker på hvor mange fly som flyr samme strekning hver eneste dag, og alle kommer vel frem).
amalie_n Skrevet 17. januar 2013 #17 Skrevet 17. januar 2013 Glemte å nevne.. Jeg blir også veldig sjøsyk. Har prøvd cruise en gang, men det var bortkastede penger da jeg bare lå i fosterstilling å spydde. Nå kommer flyskrekken min mest av at jeg har agorafobi (angst for situasjoner jeg ikke kan stikke av fra), så det er ikke selve flyturen som skremmer meg. Dette får jeg hjelp for, men det går sakte. Siden jeg har slitt med det i flere år, så regner jeg ikke med at det er borte til mars. Om det er varmt eller ikke er ikke så farlig Heisann! Jeg vil anbefale flyskrekkurs uansett.. Jeg hadde flyskrekk og som du nevner, situasjoner man ikke kan komme seg fra, jeg haaatet virkelig tanken på at når jeg sitter i det flyet så kommer jeg meg ikke ut visst jeg selv ønsker. MEN, på det kurset jeg tok - var det like mange forskjellige typer "skrekker" som det var mennesker. Vi lærte om alt fra hvordan et fly klarer å være i luften, til hvorfor uvær ikke er farlig, til tips og råd fra psykolog om hvordan håndtere angst best mulig ved hjelp av avspenningsøvelser, tanketerapi (endre tankegang) og hvordan forberede seg på en god måte før en flytur for å unngå de grusomme følelsene. Så jeg kan ikke anbefale det nok. Å ikke kunne fly er en enorm hemmelse. Man går glipp av så utrolig mye! Etter kurset har jeg reist til India, Afrika, og nesten hele europa. Kan ikke anbefale det nok!
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå