Gå til innhold

Bo på/i Lillehammer

Fremhevede innlegg

Skrevet

Hvordan er det å bo på/i Lillehammer? Hva er positivt og hva er negativt? Vurderer å flytte dit :)

Anonym poster: 4c016e89ad94472afb667f72fe089956

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvordan er det å bo på/i Lillehammer? Hva er positivt og hva er negativt? Vurderer å flytte dit :)

Positivt:

pent

fin gågate

mye kultur og oppleve

fint turområde

godt tilrettelagt for trening

veldig fin by for aktive mennesker og studenter

negativt:

litt for lite for min del (butikk og kjøpesenter muligheter), egentlig greit utvalg men jeg hadde trivdes bedre i feks Oslo

Skrevet

Takk for svar:) Slik jeg har forstått så er det gågate med butikker samt et kjøpesenter i Lillehammer? Gjøvik og Hamar er vel innen rekkevidde for en dagstur om man vil i litt flere butikker? Hvis de har større utvalg der da...

Skrevet

Jeg har bodd i Lillehammer i to år, så kan fortelle litt hvordan det var for meg å være tilflytter til et nokså ukjent sted..

Gågaten er kjempeherlig. Mye som skjer der, spesielt på lørdager. Kjøpesenteret er i litt gangavstand fra sentrum, men ikke mer enn ti minutter gange unna. Husk at hele Lillehammer er en eneste bakke!

Utelivet er vel av det bedre i innlandet. Stenger kl tre (Hamar og Gjøvik stenger to/halv tre). Man blir fort kjent med folk her, men samtidig er det litt vanskelig å komme inn på de. Mange av de som bor der, har kjent hverandre for alltid, og da er det gjerne litt vanskelig å komme inn i noen vennegjenger (jeg vet at puffy123 er lillehamring, da jeg vet hvem hun er - håper ikke hun biter av meg hodet for dette - men hun har faktisk flyttet fra byen selv..)

Om du kommer til å trives eller ei, kommer jo litt ann på hvordan du er som person, og hvordan livssituasjon du er i. Jeg bodde der fra jeg var 19 til 21 år. Samboeren min kommer fra Lillehammer, så er jo i byen der titt og stadig, da vi bor i Gjøvik per dags dato.

Som tidligere nevnt her, er Lillehammer en perfekt by for den aktive personen, da det er mange sportstilbud der. Også er jo kollektivtilbudet relativt bra på den siden av Mjøsa. Går stadig vekk buss og tog mot Hamar/Oslo.

For å være ærlig, er nok ikke Lillehammer en by jeg kommer til å flytte tilbake til. For min del blir det litt for lite, og de jeg kjenner der, er flyttet til Oslo. Det betyr at jeg sitter igjen med samboers venner, og det er det.

Skrevet (endret)

Takk for svar:) Slik jeg har forstått så er det gågate med butikker samt et kjøpesenter i Lillehammer? Gjøvik og Hamar er vel innen rekkevidde for en dagstur om man vil i litt flere butikker? Hvis de har større utvalg der da...

Lillehammer har faktisk to kjøpesentre! Men den ene er det vel sånn ca fire butikker på + en stor matbutikk.

Ønsker du noe større, har Gjøvik innlandets største kjøpesenter. Og gågate i kort gangavstand.

Endret av Adele
Skrevet

Jeg har bodd i Lillehammer i to år, så kan fortelle litt hvordan det var for meg å være tilflytter til et nokså ukjent sted..

Gågaten er kjempeherlig. Mye som skjer der, spesielt på lørdager. Kjøpesenteret er i litt gangavstand fra sentrum, men ikke mer enn ti minutter gange unna. Husk at hele Lillehammer er en eneste bakke!

Utelivet er vel av det bedre i innlandet. Stenger kl tre (Hamar og Gjøvik stenger to/halv tre). Man blir fort kjent med folk her, men samtidig er det litt vanskelig å komme inn på de. Mange av de som bor der, har kjent hverandre for alltid, og da er det gjerne litt vanskelig å komme inn i noen vennegjenger (jeg vet at puffy123 er lillehamring, da jeg vet hvem hun er - håper ikke hun biter av meg hodet for dette - men hun har faktisk flyttet fra byen selv..)

Om du kommer til å trives eller ei, kommer jo litt ann på hvordan du er som person, og hvordan livssituasjon du er i. Jeg bodde der fra jeg var 19 til 21 år. Samboeren min kommer fra Lillehammer, så er jo i byen der titt og stadig, da vi bor i Gjøvik per dags dato.

Som tidligere nevnt her, er Lillehammer en perfekt by for den aktive personen, da det er mange sportstilbud der. Også er jo kollektivtilbudet relativt bra på den siden av Mjøsa. Går stadig vekk buss og tog mot Hamar/Oslo.

For å være ærlig, er nok ikke Lillehammer en by jeg kommer til å flytte tilbake til. For min del blir det litt for lite, og de jeg kjenner der, er flyttet til Oslo. Det betyr at jeg sitter igjen med samboers venner, og det er det.

Takk for grundig svar! Er det noen områder som er "bedre" å bo på enn andre?

Skrevet

Takk for grundig svar! Er det noen områder som er "bedre" å bo på enn andre?

Dette føler ikke jeg at jeg har noe godt svar på, da jeg bare har bodd i sentrum.

Jeg syntes det var veldig greit, litt bråk i helger, men dette blir man fort vant med (selv om det er veldig plagsomt når folk skal dra med "byttet" sitt i bakgården der samboeren min og jeg bodde - og vi hadde soverom mot bakgården - men bedre enn naboen, som hadde soverom mot Storgata).

Har du førerkort og bil, kan jo Nordseter, Fåberg, Øyer osv være noe. Om ikke, går det ofte bybusser på mer sentrale steder. Slik jeg føler det er, er at Lillehammer Nord er mer studentenes sted (siden HiL er nord i byen), mens Lillehammer Sør er mer for den aktive (tur og mark).

Skrevet

Jeg er født og oppvokst i Lillehammer, flyttet derifra som 19-åring, men tenker å flytte tilbake om noen år. I tenårene så mistrivdes jeg veldig der, fordi det er ikke var noe særlig tilbud om man ikke var interessert i sport eller korps.

Vil også si at byen til tider kan virke litt liten, man vet hvem de fleste er og de fleste vet hvem du er (eller hvem faren eller søstra di er).

Men samtidig så har jeg blitt mer glad i Lillehammer med åra. Det er en veldig fin by og helt perfekt om du trives i skogen. Føler også at kulturtilbudene har blitt bedre med årene, men det preges fortsatt noe av at det er kultureliten som styrer det meste (det er ikke sikkert at innflyttere tenker så mye over det altså, men vi som vet hvem gjengen er og har gått på skole på med ungene deres merker det, hehehe).

Av steder å bo så vil jeg anbefale søre ål, røyslimoen og vårsetergrenda ned mot maihaugen :P Der har ihvertfall jeg trivdes veldig godt, går greit med busser og om det skulle være krise så går det også an å gå til sentrum.

Nå er ikke jeg veldig interessert i shopping, så for min del er butikktilbudet helt greit. Man får tak i det meste.

Anonym poster: 5101459b63d81a444ed97a78bc2ac7e9

Skrevet

Jeg bor midt i mellom Gjøvik og Lillehammer, og må si at jeg synes Lillehammer er en svært fin by. Personlig mener jeg at utvalget av butikker er veldig bra på Lillehammer... Men jeg er jo ikke vant med noen større byer en dette. Dessuten er det store kjøpesenter på både Gjøvik og Hamar. Og det er dessuten bare 5 mil til Gjøvik. Utelivet er også det beste i området, og det er en fin by for aktive mennesker. Kulturtilbudet er også bra. I alle fall sammenlignet med byene rundt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...