Ciara Skrevet 13. januar 2013 #1 Del Skrevet 13. januar 2013 Vi holder på å bygge nytt kjøkken. Kjøkkenet er langt og smalt, 3x6 meter. Midt på kortenden skal vi sette inn dobbel hagedør.Kjøkkeninnredningen er på langveggene nærmest hagedøren, ca 3,5 meter inn i rommet. Det blir da selvsagt to parallelle benkerader. I den delen som er igjen skal vi ha spisebordet. Nå diskuterer vi gulv på dette kjøkkenet. Vi har eikeparkett ellers, og mannen vil ha dette på kjøkkenet også. Det vil forsåvidt jeg også, men jeg ser jo at parkett ikke er optimalt på kjøkken. Så slo en tanke meg - siden kjøkkenet er bygd opp slik det er kunne vi faktisk hatt flis i området mellom de to benkeradene og parkett i spisestuedelen. Da hadde vi fått slitesterke gulv i arbeidssonen og også kunnet slappe av mer med tanke på rusk og rask vi tråkker inn fra hagen, samtidig som vi kunne fått det lunere i området hvor vi spiser. Ulempen er at vi får to gulvtyper i samme rom, og mannen er litt usikker på om det vil se rotete ut. Og fliser er hardt å stå på, og glass som faller ned knuser (skjønt det gjør det gjerne på parkett også.). Har noen meninger? Både om det visuelle og det praktiske? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #2 Del Skrevet 13. januar 2013 Jeg ser kun ulempene, dessverre.. Det ser rotete ut, det er hardt å stå på og kan gi rygg/leddsmerter over tid, alt som faller ned vil knuses, og det er et herk å holde fugene rene. Anonym poster: f97db8999fc6bda0e521624c25da4a42 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 13. januar 2013 Forfatter #3 Del Skrevet 13. januar 2013 Takk! Det gjør ingenting at du bare har negative erfaringer, bedre enn å bli skuffet! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #4 Del Skrevet 13. januar 2013 Hva med solid og gammeldags gulvbelegg som ser ut som parkett eller flis? Anonym poster: 28a9e089cb16229a5d50d9753ae21b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tropic Skrevet 13. januar 2013 #5 Del Skrevet 13. januar 2013 Dette er veldig vanlig i andre land, fliser på kjøkkenet, og i hele huset faktisk. Jeg synes det virker veldig praktisk på kjøkkenet jeg da. Man kan søle uten at dette gjør stor skade, og miste kniver uten at dette lager merker. Jeg ser på golvet vårt på kjøkkenet at det har fått noen stygge vannmerker og hakk etter ting vi har mistet (kniv f.eks). Om jeg skal pusse opp kjøkken blir det flis der! Synes heller ikek det trenger å se rotete ut med flis jeg da. Det som er viktig er å velge riktig type flis. Ikke små og ikke med glans, da blir det fort litt for baderomsaktig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skrue Skrevet 13. januar 2013 #6 Del Skrevet 13. januar 2013 Mange andre land er vel generelt varmere slik at man søker å ha et kaldt gulv. Altså fliser. Skal man ha varme under ser jeg for meg at det fort vil bygge mer i høyden enn i alle tilstøtende rom. Selv har jeg parkett og ville ikke ha valgt noe annet idag. Kjenner de som har linoleum og det må jo sies å være det mest praktiske av alle typer vil jeg hevde. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2013 #7 Del Skrevet 13. januar 2013 Det er bare tull at det ikke blir merker på flisegulv. Jeg har opplevd flisegulv med masse hakk og ødeleggelser. Anonym poster: 28a9e089cb16229a5d50d9753ae21b2d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
ice Skrevet 14. januar 2013 #8 Del Skrevet 14. januar 2013 Aldri, aldri, aldri parkett på kjøkken for min del. Har hatt det en gang, og det så jo ikke ut etter kort tid. Vi har bygd to hus og har valgt fliser på kjøkkenet hver gang, har også hatt fliser på kjøkkenet i huset der jeg vokste opp. Men, vi har hatt varme i alle gulv i alle hus, ergo gulvet er ikke kaldt. Og at det er hardt å gå på har jeg aldri tenkt over. Mulig et og annet glass kunne klart seg om det hadde blitt mistet i parkettgulvet i stedet for i flisegulvet, men helt ærlig så knuser vi ikke så mange glass at det er noen problemstilling. Dersom dere skal ha parkett så ville jeg gått for en mye hardere tresort enn eik, eksempelvis ask eller bambus. Begge deler tåler langt mer enn eik som strengt tatt ikke er en veldig hard tresort. Rommet deres høres ikke stort nok ut til å "tåle" to ulike gulvtyper, hadde det vært større kunne det fungert fint. Et alternativ er å legge gulvbelegg som noen nevner over her, det er faktisk utrolig mange fine gulvbelegg på markedet! Lykke til med valget! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Suzy Skrevet 14. januar 2013 #9 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg har hatt fliser på kjøkken ett sted jeg har bodd og syns det er veldig fint. Deter dessuten utrolig praktisk og slitesterkt - og lett å holde rent. Men jeg tror ikke jeg ville hatt to ulike gulv i samme rommet. Velg heller fliser i hele rommet og er det det visuelle som er problemet, så finnes det nå fliser som ser ut som parkett En venninne av meg har fliser på kjøkkenet og har endt med å legge ei rye ved benken, fordi hun syntes det ble ubehagelig hardt å stå ved benken og lage mat - flisgulvet ble i hardeste laget, rett og slett. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Funky Punk Skrevet 14. januar 2013 #10 Del Skrevet 14. januar 2013 For meg, med dårlig rygg, så var det et helvete med fliser på kjökkenet. Det er ett av de rommene man står mye rett opp og ned når man lager mat, vasker opp osv. Vi har nå et veldig fint belegg som ser ut som store fliser, bare at det er mykere å gå på og dermed behagelig for rygg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vera Vinge Skrevet 14. januar 2013 #11 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg ville aldri hatt fliser på kjøkkenet, fordi så mange sier det er vondt å stå på over tid, hvertfall dersom man bruker en del tid på kjøkkenet. Nå syns jeg ikke parkett er ideelt på kjøkken, siden man må være ekstra forsiktig mtp. søl. Og jeg ser jo at gulvet vårt har fått hardere medfart på kjøkkenet enn i stua. Men det er snakk om original bøkeparkett fra 50-tallet, så syns ikke det er så rart at det har noen merker etter fuktighet et par steder. Det er ikke så mye at vi vil bytte det ut nå. I vår forrige leilighet hadde vi eikeparkett på kjøkkenet, og det så like fint ut da vi solgte etter fem år. Så, jeg ville ikke valgt det om andre løsninger var mulige estestisk, men jeg har konkludert med at det går greit, hvertfall hvis man ikke er spesielt sølete. Jeg har vært på besøk hos noen med epoxy-gulv på kjøkkenet, og syns det var både fint, lunt og godt å gå på. Så jeg personlig ville valgt det eller en eller annen form for gummigulv på kjøkkenet, dersom det gikk an uten å ødelegge flyten over i neste tregulvbelagte rom. Vi kommer sikkert til å ta kjøkkengulvet hos oss om noen år, men vegrer oss litt for det fordi kjøkken går litt over i spisestue, som går over i stue, hvor det er parkett som vil stå mange år til. Men jeg syns av en eller annen grunn at gummigulv-varianter er bedre mot parkett enn fliser, hvis man først skal bryte. Og jeg ville aldri valgt fliser som ligner parkett eller linoleum som ligner fliser eller noe annet sånt. Det er mulig det fins fine varianter, men det jeg har sett av det, har vært lite fint. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #12 Del Skrevet 14. januar 2013 Jeg synes epoxy er best, har hatt det, og med varmekabler var det bare perfekt. Sov på gulvet når jeg var syk en gang og, hadde vasken i umiddelbar nærhet og mat i kjøleskapet Nå har jeg laminat med varme. Det er ikke så hardt som folk skal ha det til, men det er mega slitesterkt! Jeg har mistet kniver, kopper og glass på det, hatt dyr som har spølet rundt på det, sølt væske på det, og det finnes ikke spor av at det er brukt. Det slår ikke epoxy, men epoxy blir kanskje litt rart ved siden av parkett i halve rommet. Anonym poster: 829e37b61cb2002df4fd198dbd424d72 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2013 #13 Del Skrevet 14. januar 2013 Det går fint ann å legge parkett på hele, men ha en list/skille mellom kjøkken og spisestuedelen. Om parketten blir stygg på kjøkkenet så er det enkelt å bytte bare der. Jeg har parkett på kjøkkendelen og den er like fin nå som for 5 år siden da den ble lagt. Jeg har valgt å ha en matte foran oppvaskkummen. Det måtte bli sånn hos meg da jeg har åpen løsning og ingen naturlig avgrensning. Har tidligere også bodd i hus hvor det var parkett på kjøkkenet. Joda, det var merker der, men det så ikke stygt ut allikevel. Denne parketten hadde lagt i over 20 år. Skal du velge noe annet så hadde jeg ikke lagt fliser, men et spenstig vinyl/linolium/gummi. Noe som ikke etterligner flis eller parkett, men noe som bryter. Anonym poster: 5da7549b4cf4f4fbf87e5737460186c8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 15. januar 2013 #14 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg tenker at det kommer litt an på hvordan man er som personer, og hvordan familien fungerer. Noen er mer forsiktige enn andre, og har en innebygget "tørke-vanndråper-opp-fra-gulvet-funksjon" om man kan si det slik. Noen familier er av den stille og rolige typen, som fjerner søl stort sett med en gang, mens hos andre er det full turbofart hele dagen og ting blir ofte liggende en stund. Her må man bare gå i seg selv og finne ut hvor hard bruk gulvet må tåle. En parkett må passes på i mye større grad enn fliser/linoleum/gummi osv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #15 Del Skrevet 15. januar 2013 Tja, jeg tørker fort opp, men med mann og to små sønner er det mye søl likevel Vi er i grunnen litt låst, for mannen liker bare tregulv og fliser. Gummigulv liker han ikke, og laminat liker ingen av oss. Vi har heldigvis litt tid å tenke på Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Majott Skrevet 15. januar 2013 #16 Del Skrevet 15. januar 2013 Vi har alltid hatt parkettgulv på kjøkkenet, og ser ikke mer skader der enn ellers. Parketten i dette huset har sikkert ligget i 15 år uten at den ser slitt eller skadet ut. Foreldrene mine bygde hus på 70-tallet, og der ble det etterhvert slitasje på kjøkkengulvet. De slipte ned og lakkerte, og det ble som nytt etterpå. Da hadde gulvet ligget i omtrent 30 år. Det blir penere uten overgang til annet gulv, synes jeg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Athene Skrevet 15. januar 2013 #17 Del Skrevet 15. januar 2013 Jeg er stårlende fornøyd med å ha valgt fliser da vi bygde kjøkken. Vi valgte store fliser, med tynne og litt mørkere fuger, så søl er ikke noe problem. Jeg trur parkett hadde vært et mye større problem, med tanke på vannsøl og skraper. Ellers anbefaler jeg varmekabler under, fliser kan ellers bli kaldt, og det er utrolig godt med varme under føttene på kjøkkenet. Vi har aldri merket noe til ryggproblemer, men nå er både jeg og mannen helt friske og godt trente, og har så godt som aldri hatt vondt i ryggen. Vi har vel mistet ett glass i gulvet på de 2 årene vi har hatt kjøkkenet. Og det hadde vel knust selv om vi hadde kork eller teppe. Så det med at ting blir knust/ødelagt er vel ikke et kontra argument. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ciara Skrevet 15. januar 2013 Forfatter #18 Del Skrevet 15. januar 2013 Så bra, Majott! Jeg tror nok enden på visa blir parkett. Heldigvis er kjøkkenet ikke åpen løsning, så i verste fall får vi slipe eller legge nytt hvis det skulle bli for ille. Og som noen skriver, heller ha en matte foran vasken. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Gaby Skrevet 15. januar 2013 #19 Del Skrevet 15. januar 2013 I foreldrene mine sitt hus er det snart 30 år gammel parkett på kjøkkenet, den er også helt fin. Ikke noe mer hakk der enn ellers. De har varmekabler overalt da, under parketten også. Og så tilhører vi nok ikke den mest ville gruppen av familier Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå