Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet (endret)

Typen og jeg tenker så smått på å reise til Warszawa i sommer. Vi har aldri vært der (eller i Polen) før, så lurer på om noen har erfaringer å dele? :)

- Hotellanbefalinger? Har inntrykk av at prisene er veldig greie, men vil helst ha noe med god kvalitet. Viktigste er at det er rent og har gangavstand til sentrum.

- Hvordan er pris på mat og drikke? Tenker vi kommer til å spise både lunsj og middag ute.

- Hva bør man får med seg mens man er der?

- Hvordan er det å reise til Krakow for å besøke konsentrasjonsleirene - er det mulig å få til, eller blir det for langt?

- Hvordan er shoppingen?

- Hvor lenge kan man være der uten å kjede seg? Vi tenker typisk torsdag-søndag, blir det for lenge?

Andre erfaringer eller tips taes i mot med stor takk :)

Endret av Sophia.
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Jeg var der en helg (fredag til søndag) i forbindelse med et møte på lørdagen. Jeg hadde ikke så mye tid til sightseeing, men bodde på et greit hotell i gangavstand til sentrum. Sentrum i Warszawa er Kulturpalasset og det var også der møtet var, så det var veldig greit. Det ligger et "tonn" med hoteller akkurat rundt der, så det er ikke noe problem med å finne et i god prisklasse. Jeg brukte hotels.com og flytur (tre fly hver vei) fra/til Trondheim pluss 2 netter på hotell kom på nøyaktig 3400 (kun meg). Taxien fra flyplassen kostet bare 50 kroner også, så det er ingen vits å tenke andre transportmidler der. (Jeg bodde på Hotel Frederyc Chopin (husker ikke kjedenavnet)).

Rett over gaten fra Kulturpalasset ligger det et kjempestort kjøpesenter med mange kjente og ukjente butikker, både de rimelige (type H&M) og mer eksklusive merker. Det ligger også en Hard Rock Café i kjelleren der og den var verdt besøket.

Det er mange severdigheter i byen, og det kan være greit å låne den hvite byguiden til Gyldendal på forhånd for å se hva som finnes der.

Mer vet jeg ikke siden jeg ikke var i byen så lenge.

Endret av sofie777
Skrevet

Typen og jeg tenker så smått på å reise til Warszawa i sommer. Vi har aldri vært der (eller i Polen) før, så lurer på om noen har erfaringer å dele? :)

- Hotellanbefalinger? Har inntrykk av at prisene er veldig greie, men vil helst ha noe med god kvalitet. Viktigste er at det er rent og har gangavstand til sentrum.

- Hvordan er pris på mat og drikke? Tenker vi kommer til å spise både lunsj og middag ute.

- Hva bør man får med seg mens man er der?

- Hvordan er det å reise til Krakow for å besøke konsentrasjonsleirene - er det mulig å få til, eller blir det for langt?

- Hvordan er shoppingen?

- Hvor lenge kan man være der uten å kjede seg? Vi tenker typisk torsdag-søndag, blir det for lenge?

Andre erfaringer eller tips taes i mot med stor takk :)

Krakow må du ta som en egen tur, denne byen har mest å by på i polen i mine øyne. Samt at den ligger langt fra Warszawa.

I waw bør du ha minst 3 netter, du bør besøke følgende:

- uprising museum som viser waw under krigen. Ble bombet i filler.

- culture palace

- jødiske bydel

- waw getto

- pawiak prison, fengsel under krigen

- gestapo hovedkvarteret

- gamle byen!

- Łazienki Park : http://en.wikipedia.org/wiki/Łazienki_Park

-sikkert mere jeg ikke kommer på nå...

Hotell er billig, men ikke alle ligger like sentralt. Lær deg å bruk trikken/metro, da kommer du hvor som helst. Billig er det også. Anbefalt Hotel som er perfekt plassert: Polonia Palace. Rimelige priser.

Mat er også billig, så velg gjerne finere steder å spise.

Shopping kan du også! Zlote tarasy(http://zlotetarasy.pl/en/site/start) er et stort senter, som ligger i centrum. Ellers er Gallerie mokotow er ok sted. Litt utenfor sentrum

Skrevet

Husk at det kan være dødsvarmt der i juli...:)

Skrevet

Hei,

det er for langt å reise til Krakow på dagstur. Dere kan evt. ta toget ned og så bli en dag eller to der og fly tilbake fra Krakow. Eller spare det til neste gang, Krakow alene er en langhelg verdt!

Kan også anbefale Polonia Palace som er nevnt tidligere (serverer musserende vin til frokost:-), ellers kan du lese en del reisetips om storbyferie i Warszawa her.

Skrevet

Tusen takk for svar og gode tips! :) Høres ut som en kjempefin by å være i. Gleder meg til å reise allerede!

• 3 uker senere...
Skrevet

Hei,

det er for langt å reise til Krakow på dagstur. Dere kan evt. ta toget ned og så bli en dag eller to der og fly tilbake fra Krakow. Eller spare det til neste gang, Krakow alene er en langhelg verdt!

Kan også anbefale Polonia Palace som er nevnt tidligere (serverer musserende vin til frokost:-), ellers kan du lese en del reisetips om storbyferie i Warszawa her.

Datteren min (14) og jeg drar til Warszawa i vinterferien, og skal bo på dette hotellet. Ellers er La Regina et nydelig hotel nær gamlebyen. (vi var to par som bodde der i november) Ellers syntes jeg at Krakow er en penere by. Men det ble såpass mye dyrere for oss nå, så da valgte vi å bruke pengene på shopping.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...