Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er det mulig å ha flere kontoer eller noe hvor man kan skrive hva man sparer til?

Da mener jeg en annen løsning enn t man merker innbetalinger til sparekontoen med navn.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Skandiabanken og DNB har det slik at kontoer kan ha navn du selv finner på. F.eks bilsparekonto, brukskonto, pensjonssparing osv.

Skrevet

Kult! Hva med Sparebank1?

Skrevet

Kult! Hva med Sparebank1?

Jeg mener...jeg kan gi sparekontoen eget navn der også. Men er det en innstilling som lar deg lagre beløp og så skrive f.eks. "tannlege" innenfor kontoen?

Jeg mener..hvordan sparer dere f.eks. til reiser, bilreparasjoner, tannlege, baby osv...når alt er på en konto? Er det ikke mer inspirerende å kunne sette det inn på sitt "eget" sted?

Skrevet

Alle banker har sånn at man kan opprette flere kontoer, alle banker jeg har hatt i allefall. Og da er det en innstilling "gi kontoen et navn"

Hos meg står det nedover

Brukskonto

Sparekonto

Litt diverse sparing

Helse/tannlege

Hest

Møkkakjerra ( bilen :lol: )

FERIE

Feks. :)

Anonym poster: 4ae7c0badfc4424be9bdb96674ab0268

Skrevet

Alle banker har sånn at man kan opprette flere kontoer, alle banker jeg har hatt i allefall. Og da er det en innstilling "gi kontoen et navn"

Hos meg står det nedover

Brukskonto

Sparekonto

Litt diverse sparing

Helse/tannlege

Hest

Møkkakjerra ( bilen :lol: )

FERIE

Feks. :)

Hehe! Kult! "Litt diverse-sparing" hmm..hørtes både lurt og skummelt ut ;)

Men er det ulike sparekontoer dette da? Jeg mener..får du sparerente på alt? Eller taper du på det?

Skrevet

Hehe! Kult! "Litt diverse-sparing" hmm..hørtes både lurt og skummelt ut ;)

Men er det ulike sparekontoer dette da? Jeg mener..får du sparerente på alt? Eller taper du på det?

Egentlig taper jeg vel på det, fordi det er så fordelt. Huskjøp kontoen mi er i en helt annen bank, feks bank norwegian som har rente på 3,5% nå.

Feks på hestekontoen så settes det over penger til stall og hovslager, ekstrautgifter kommer av "diverse sparing".

Ferie er mer stabil hvor det ikke går penger ut av annet enn helgturer og sånn, det innskrenker da sommerferien, så jeg må være sparsommelig.

Det er litt "nazi" system, men jeg må ha det sånn, så jeg vet nøyaktig hvor pengene skal gå :sjenert:

Man får rente på alle kontoene ja.

Skrevet

Egentlig taper jeg vel på det, fordi det er så fordelt. Huskjøp kontoen mi er i en helt annen bank, feks bank norwegian som har rente på 3,5% nå.

Feks på hestekontoen så settes det over penger til stall og hovslager, ekstrautgifter kommer av "diverse sparing".

Ferie er mer stabil hvor det ikke går penger ut av annet enn helgturer og sånn, det innskrenker da sommerferien, så jeg må være sparsommelig.

Det er litt "nazi" system, men jeg må ha det sånn, så jeg vet nøyaktig hvor pengene skal gå :sjenert:

Man får rente på alle kontoene ja.

Lurt! opprettet en ekstra sparekonto nå..og kan vel lage flere da som deg :D Blir vel like mye rente til sammen, ja, som du sier :) Får uansett ikke så mye renter der, jeg..for det går jo inn og ut ;) Men lurt å ha oversikt!

Skal lage:

lånekassen

reise/ferie

bil

helse

kamera

kanskje..sånn ca.

Hva taper du på da? At du ikke har alt i en bank? Det har jeg da...

Skrevet

Lurt! opprettet en ekstra sparekonto nå..og kan vel lage flere da som deg :D Blir vel like mye rente til sammen, ja, som du sier :) Får uansett ikke så mye renter der, jeg..for det går jo inn og ut ;) Men lurt å ha oversikt!

Skal lage:

lånekassen

reise/ferie

bil

helse

kamera

kanskje..sånn ca.

Hva taper du på da? At du ikke har alt i en bank? Det har jeg da...

Men det er vel fortsatt 12 uttak i året på hver konto... hehe. så spørs om det lønner seg på den reise/ferie-kontoen hehe..

Skrevet

Men det er vel fortsatt 12 uttak i året på hver konto... hehe. så spørs om det lønner seg på den reise/ferie-kontoen hehe..

Kanskje det lønner seg å lage en til brukskonto i stedet da? Så man kan ta ut oftere? Hmm..for noen av områdene..reise f.eks. Eller?

Skrevet

Det jeg taper på er at jeg kunne satt alle pengene over på huskjøp kontoen, og heller tatt ut derfra, eller opprettet en sparekonto til i bank norwegian, og heller brukt den. :)

Jeg har IKKE opprettet sparekonto- konto i dagligbanken min altså, men flere brukskontoer som jeg gir forskjellige navn. I DNB, som er dagligbanken min, er det også maksgrense på uttak 12 ganger i året, i bank norwegian som jeg anser som sparekontoen min så er det fri grense på uttak, så om du vil ha en skikkelig sparekonto, finn en utenom den banken du har, om du vil ha best rente :)

Så det jeg har, er vel flere brukskontoer, med forskjellige navn.

Skrevet

Aha! Kanskje lurt for meg også å bruk flere brukskontoer..når det gjelder ting som skjer ofte..f.eks. kjøping av flybilletter, helse osv.. mens det andre kan stå på sparekonto. Lånekassen-penger osv. skal jo ut bare fire ganger i året, så det kan jo stå der.

Skjønner hva du mener med bedre rente i annen bank på sparing, men føler det er lurt å ha alt i en bank? For at banken skal gi meg lån - se hva jeg har gjort med pengene mine før osv. Dessuten har jeg vel ikke så mye penger at jeg har så mye igjen å spare etter at jeg har satt inn på BSU, lånekassen, ferie og alt det andre. Hvis jeg får det, kan jeg jo vurdere Bank Norwegian. Tusen takk :)

ARTIG Å SPARE! Wuhey :D

Skrevet

Du har et poeng i at det kanskje er smart å spare mye penger i samme bank, men på en annen side kan jeg bevise sparehistorikk ved å vise til hvor mye som er på sparekontoen i forhold til alt som har kommet inn på brukskonto osv, får jeg håpe. Vet ikke, men den dagen det blir aktuelt får jeg begynne å forklare meg hehe :)

Lånekassen pengene kan du nok godt ha på høyrentesparekonto i banken din ja, siden det bare skal ut så få ganger.

Du har rett i at det er artig å spare :)

• Liker 2
Skrevet

Det går vel bra det også :)

Jeg synes jeg får mye bedre oversikt nå! Og så prøver jeg å være flink og betale mer på billån osv. når jeg får lønn. Så ser jeg hvor mye jeg har igjen etterpå og der har jeg svaret på hvor mye jeg kan "leve" leve for. Sparer masse når lønninga kommer, men ikke alt for mye heller. Blir spennende å se om jeg får noe bedre oversikt nå da! Sånn på lang sikt! Bruker i tillegg bare cash på matvarer, kino osv. nå, så tror jeg bruker mindre! For det blir jo mer synlig for meg :P Enkel sjel ;)

Jeg har heller ikke jobbet lenge nok til at jeg har feriepenger for alle ukene jeg vil ha, har bare til 2,5 uker eller noe, så jeg sparer til det også. Så blir det tipp topp! Hva mer kan jeg spare til..hehe.. jo, baby! Haha..men det skjer nok ikke på en stund, men kan jo sette av litt for det ;)

Skrevet

Jeg er kunde bare hos DnBNor; selv om jeg har sett flere tips om at andre banker har bedre betingelser, har jeg ikke klart å finne ut av det, og jeg synes ikke 3,2% som de har på Superspar er så ille. Jeg har lenge syntes at det har vært tungt å holde styr på hvor mye penger jeg har "til rådighet" utenom regninger, og plutselig gikk det opp for meg at jeg kunne opprette nye kontoer selv. Da er det mye lettere å holde oversikt! Jeg kan kalle disse hva jeg vil, så jeg har nå en "lønns- og regningskonto", en "bruks- og lommepengekonto" og en "Superspar"-konto, i tillegg til en gammel sparekonto som jeg ikke bruker lenger og en Postbankkonto. (Det var fristende å lage tullenavn på disse, men det var morsomt bare en liten stund.)

Angående sparing, så er det flere ting å tenke på. Hver bank har sine regler og forskjellige betingelser for forskjellige kontoer som igjen er tilgjengelige avhengig av alder ol. Kan man klare seg med et begrenset antall uttak i året? Kommer man over "beløpsterskelen" og får bedre rente hvis man samler alle innskuddene på én konto? Hva med skatten? Og sikkert masse mer som jeg ikke har grublet på ennå...

Skrevet

Sånn! Da har jeg jaggu oppretta en konto til et framtidig barn! Hvis det ikke blir barn, så får jeg kjøpe en hest, da! ;) Må finne på et lurt navn til kontoen haha.

• Liker 2
Skrevet

"Fremtidig føll eller baby" whatever liksom :lol::)

Husker ei venninne av meg skulle ha silikon i brystene når hun hadde spart nok penger, det tok henne så lang tid å spare at hun greide å ombestemme seg. Så reiste hun i banken for å søke billån, og sammen med rådgiveren så de på kontoene hennes. Hun sa hun har aldri blitt så flau som da de åpnet banken hennes og det stod "nye pupper!!" på den ene kontoen :lol:

• Liker 4
Skrevet

Jeg er kunde bare hos DnBNor; selv om jeg har sett flere tips om at andre banker har bedre betingelser, har jeg ikke klart å finne ut av det, og jeg synes ikke 3,2% som de har på Superspar er så ille. Jeg har lenge syntes at det har vært tungt å holde styr på hvor mye penger jeg har "til rådighet" utenom regninger, og plutselig gikk det opp for meg at jeg kunne opprette nye kontoer selv. Da er det mye lettere å holde oversikt! Jeg kan kalle disse hva jeg vil, så jeg har nå en "lønns- og regningskonto", en "bruks- og lommepengekonto" og en "Superspar"-konto, i tillegg til en gammel sparekonto som jeg ikke bruker lenger og en Postbankkonto. (Det var fristende å lage tullenavn på disse, men det var morsomt bare en liten stund.)

Angående sparing, så er det flere ting å tenke på. Hver bank har sine regler og forskjellige betingelser for forskjellige kontoer som igjen er tilgjengelige avhengig av alder ol. Kan man klare seg med et begrenset antall uttak i året? Kommer man over "beløpsterskelen" og får bedre rente hvis man samler alle innskuddene på én konto? Hva med skatten? Og sikkert masse mer som jeg ikke har grublet på ennå...

Åja..ooops! Hehe. Jeg får ta en telefon til banken og høre litt ;)

• Liker 1
Skrevet

"Fremtidig føll eller baby" whatever liksom :lol::)

Husker ei venninne av meg skulle ha silikon i brystene når hun hadde spart nok penger, det tok henne så lang tid å spare at hun greide å ombestemme seg. Så reiste hun i banken for å søke billån, og sammen med rådgiveren så de på kontoene hennes. Hun sa hun har aldri blitt så flau som da de åpnet banken hennes og det stod "nye pupper!!" på den ene kontoen :lol:

Haha :fnise: Konge!

Akkurat det jeg tenkte på nå ja..at noen (da mest sannsynlig de i banken) ser kontonavnene mine..når jeg snakker med de i telefonen og søker lån og sånn. Hehe. Så skal finne på et ukomplisert, men koselig og fint navn nå. Ikke barnenavn, nei :P hhehehe. men synonym for baby/unge.

Skrevet

Haha :fnise: Konge!

Akkurat det jeg tenkte på nå ja..at noen (da mest sannsynlig de i banken) ser kontonavnene mine..når jeg snakker med de i telefonen og søker lån og sånn. Hehe. Så skal finne på et ukomplisert, men koselig og fint navn nå. Ikke barnenavn, nei :P hhehehe. men synonym for baby/unge.

Avkomprepareringskonti?

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...